پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 31667 23:04 1395/02/12
تعطیلی ۴واگن‌ساز و تولید با ظرفیت ۲۰ درصدی بقیه کارخانجات ‌

تعطیلی ۴واگن‌ساز و تولید با ظرفیت ۲۰ درصدی بقیه کارخانجات ‌

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تعطیلی ۴واگن‌ساز و تولید با ظرفیت ۲۰ درصدی بقیه کارخانجات ‌

تعطیلی ۴واگن‌ساز و تولید با ظرفیت ۲۰ درصدی بقیه کارخانجات ‌

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

هشدار دبیر انجمن صنایع ریلی: واگن‌ساز‌ داخلی به تعمیرکار واگن خارجی تبدیل شده‌‌ است‌

گروه امورزیربنایی-دبیر انجمن صنایع ریلی گفت: برای تحقق اهداف در صنعت ریلی ۳۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این صنعت نیاز است. صادق جمشید‌دوست در نشستی خبری با اشاره به اینکه توسعه حمل و نقل ریلی توسعه اقتصادی کشور را به دنبال دارد، اظهار داشت: توانمندی مهندسی حمل و نقل در کشور ایران بالا است. دبیر انجمن صنایع ریلی گفت: از مشکلات اساسی صنایع حمل و نقل، نبود نقش‌آفرینی صاحبان صنعت در حوزه‌های تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری است. وی با تأکید بر اینکه از نظر بار و مسافر ریلی در حد استاندارد بین‌المللی نیستیم، افزود: در برنامه پنجم توسعه باید سهم ریل در حمل و نقل مسافر به ۱۸ درصد و در جابه‌جایی بار به ۳۰ درصد افزایش می‌یافت، اما این هدف محقق نشد و امروز سهم راه‌‌آهن در جابه‌جایی مسافر ۵ درصد و در حمل بار ۸ درصد است. جمشید‌دوست افزود: راندمان مالی صنعت حمل و نقل ریلی در کشور پایین و بین ۷-۵ درصد است، از سوی دیگر ‌نرخ سود تسهیلات بانکی بیش از ۲۵ درصد است، بنابراین بانک‌ها مشارکتی در توسعه صنعت ریلی نخواهند داشت. دبیر انجمن صنایع ریلی گفت: از سوی دیگر شرکت‌های ریلی‌ امکان استفاده از وجوه اداره شده و تسهیلات صندوق توسعه ملی را هم ندارند، بنابراین ثبت سفارشی انجام نمی‌شود، چون نقدینگی وجود ندارد. وی با تاکید بر اینکه نظام تعرفه، حقوق و عوارض گمرکی در صنعت ریلی باید اصلاح شود، اظهارداشت: شرایط اقتصادی ناپایدار عامل توجیه نامناسب مالی شرکت‌های ریلی است، در حالی که در کشورهای خارجی شرکت‌های ریلی با چنین مشکلاتی مواجه نیستند. دبیر انجمن صنایع ریلی بیان کرد: از سوی دیگر واگن‌ساز خارجی در ابتدای قرارداد و پس از گشایش ال‌سی، حجم بالایی از رقم قرارداد را دریافت می‌کند، اما در ایران نقدینگی وجود ندارد تا حتی رقم پیش‌پرداخت از سوی شرکت‌ها به واگن‌سازها پرداخت شود. وی افزود: در این راستا ورود واگن‌های دست دوم خارجی نیز باب شد، با وجود آنکه مغایر با سیاست‌های برنامه پنجم بود، اما برخی دولت‌ها آن را اجرا کردند که موجب شد متوسط سن ناوگان ریلی کشور افزایش یابد. دبیر انجمن صنایع ریلی بیان کرد: امروز بزرگترین واگن‌ساز ما به بازسازی کننده واگن تبدیل شده است و این منطقی نیست. تعرفه پایین‌ مشوقی برای واردات واگن‌‌ رئیس انجمن صنایع ریلی ایران نیز دراین نشست با بیان اینکه از هفت شرکت واگن‌ساز داخلی، چهار شرکت ‌واگن‌ساز به دلیل نبود سفارش تعطیل هستند، گفت: واگن‌سازهای فعال هم با ۲۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند. محمد حسین قنبری اظهار داشت: توانمندی کشور ایران در صنعت ریلی مناسب است، اما از این ظرفیت‌‌ها استفاده نمی‌شود. رئیس انجمن صنایع ریلی ایران در تشریح وضعیت صنعت حمل و نقل ریلی اظهار داشت: امروز هفت واگن‌ساز فعال در کشور داریم که حدود چهار واگن‌ساز غیر فعال هستند و سه واگن‌ساز با ظرفیت پایین کار می‌کنند. قنبری بیان کرد: ۶۵ درصد قطعات واگن‌های باری در داخل تولید می‌شود و تولید ۳۵ درصد دیگر قطعات‌ صرفه اقتصادی ندارد.

سفارشی برای ساخت واگن نیست

رئیس انجمن صنایع ریلی ایران افزود: در سال گذشته ۵۰ دستگاه واگن باری و حدود ۶۰ دستگاه واگن مسافری توسط واگن‌سازها تولید شد که در مقایسه با ظرفیت‌ واگن‌سازها این رقم در واقع صفر‌ است. وی با بیان اینکه سفارشی برای شرکت‌های واگن‌ساز وجود ندارد، گفت: شرکت سازنده واگن پارس می‌تواند سالانه یکصد دستگاه واگن باری تولید کند و یا پلور سبز به عنوان واگن‌ساز مسافری امکان تولید سالانه ۵۰ دستگاه واگن را دارد، همچنین ایریکو توانایی بالایی در تولید ریل‌باس دارد ‌و واگن‌سازهایی نظیر کوثر و واگن‌سازی تبریز، فعالیت چندانی ندارند.

تعرفه واردات واگن بسیار پایین و مشوق است

وی در انتقاد به اینکه تعرفه واردات واگن در دولت‌های قبل از ۱۵ درصد به ۴ تا ۸ درصد کاهش یافته است، گفت: همین امر موجب شده است که واردات واگن برای وارد کننده صرفه داشته باشد. رئیس انجمن صنایع ریلی ایران یادآور شد: پیگیری‌هایی درباره افزایش تعرفه واردات واگن داشتیم که به نتیجه نیانجامید.

برگزاری چهارمین نمایشگاه حمل و نقل ریلی در هفته پایانی اردیبهشت‌ماه

رئیس انجمن صنایع ریلی ایران بیان کرد: در گذشته نمایشگاه‌های ریلی مختلفی برگزار می‌شد، اما تلاش کردیم همه نمایشگاه‌های ریلی کشور در یک نمایشگاه تجمیع شود و فقط یک بار در سال آن هم دهه سوم اردیبهشت برگزار شود. قنبری اظهار داشت: امسال هم چهارمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی روزهای ۲۶ تا ۲۹ اردیبهشت در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود. رئیس انجمن صنایع ریلی ایران با بیان اینکه برنامه‌ریزی کرده‌ایم این نمایشگاه به هاب نمایشگاه‌های ریلی در منطقه تبدیل شود، اظهار داشت: افزایش تولید، مقابله با تحریم، ارائه توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی و حرکت به سمت و سوی اقتصاد مقاومتی از اهداف برگزاری نمایشگاه است. قنبری با بیان اینکه امسال تعداد شرکت‌های خارجی حضور یافته در نمایشگاه چهار برابر شده است،‌ بیان کرد: امسال از کشورهای آلمان، چک، روسیه، ترکیه، چین، ایتالیا، هند و بنگلادش در این نمایشگاه حضور دارند که شامل ۲۰۰ شرکت خارجی و‌ داخلی است. رئیس انجمن صنایع ریلی ایران گفت: همچنین کشور ژاپن که راه‌آهن پر سرعت را در اختیار دارد، درخواست داد که به مدت ۲ روز در این نمایشگاه به معرفی این سیستم بپردازد.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |