پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 63458 18:59 1396/04/11
تعجب می کنم به جای تقدیر،اذهان را مشوش می کنند!

تعجب می کنم به جای تقدیر،اذهان را مشوش می کنند!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تعجب می کنم به جای تقدیر،اذهان را مشوش می کنند!

تعجب می کنم به جای تقدیر،اذهان را مشوش می کنند!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

پاسخ وزیر راه به کریمی قدوسی در مورد خرید هواپیماهای جدید

نمایندگان از پاسخ‌های وزیر راه به سوال نماینده مشهد قانع شدند

گروه امورزیربنایی-نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز یکشنبه مجلس و در جریان طرح سوال نماینده مشهد از وزیر راه درباره قراردادهای خرید هواپیما از خارج، اعلام کردند که از پاسخ‌های وزیر قانع شدند. سوال کریمی قدوسی نماینده مشهد، از عباس آخوندی وزیر راه درباره علت اعلام انعقاد قرارداد با ایرباس بر خلاف واقع در جلسه علنی امروز مجلس مطرح شد و پس از توضیحات نماینده سوال کننده و اظهارات وزیر راه، نمایندگان با ۷۸ رای موافق، ۱۲۵ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۳۳ نماینده حاضر اظهارات وزیر راه را قانع کننده دانستند. وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس در پاسخ به این سوال با بیان اینکه ایران با خرید هواپیماهای جدید به عرصه رقابت هوانوردی در سطح جهان ورود پیدا می کند، گفت: تعجب می کنم که به جای تقدیر، اذهان را مشوش می کنند. عباس آخوندی گفت: یکی از صنایعی که در جریان اعمال تحریم های ظالمانه بیشترین آسیب را دید، صنعت هوانوردی - چه زیرساخت ها، چه ناوبری و چه ناوگان کشور – بود. آخوندی گفت: ناوگان ما ناوگانی بسیار کهنه است؛ سن فرسودگی هواپیما در دنیا ۲۴ سال است و میانگین سن ناوگان ایران چیزی حدود ۲۳ است؛ یعنی همه هواپیماها بر اساس استانداردهای بین المللی به فاصله یک سال از حیز انتفاع خارج می شوند. وی اضافه کرد: یکی از بزرگترین اقداماتی که صورت گرفت، اقدام برای خرید هواپیما بود که انجام شد؛ یکی از اقدامات شجاعانه که مورد تقدیر ملت ایران قرار گرفت و بسیاری از نمایندگان، وزارتخانه را مورد تشویق قرار دادند. آخوندی افزود: کل تعداد هواپیماهای بالای سال ۲۰۰۰ در ایران، هشت فروند است؛ بنابر این ما نیاز داریم که ناوگان هوانوردی ایران را نوسازی کنیم. وی گفت: بر اساس توافق برجام، سه قرارداد بزرگ با ایرباس، اِی.تی.آر و بوئینگ امضا شد؛ قرارداد با ایرباس برای خرید ۱۰۰ فروند هواپیما، قرارداد با اِی.تی.آر برای خرید۲۰ فروند هواپیما و قرارداد با بوئینگ برای خرید ۸۰ فرورند منعقد شد؛ این قراردادها عملیاتی شد و به دنبال آن سه فروند ایرباس و چهار فروند وارد کشور شد.

تعهد دولت در این قرارداد صفر است

آخوندی اضافه کرد: این خریدها کلا بدون تعهد دولت صورت گرفته است؛ هیچ تعهدی برای دولت وجود ندارد؛ ‌تعهد دولت در این زمینه صفر است؛ صرفا به ضمانت شرکت هما انجام شده است. وی ادامه داد: وقتی می گفتیم می خواهیم خریدی بدون ضمانت دولت و بانک مرکزی انجام دهیم، حتی دوستان ما در دولت می گفتند اگر این کار انجام شود ما اسم خودمان را عوض می کنیم؛ کسی باور نداشت این کار انجام می شود ولی من به اعتبار ملت ایران در بازار جهانی اعتقاد داشتم. اعتقاد داشتم که این کار را بر اساس اعتماد بازار جهانی به ایران می توانیم انجام دهیم. بنابر این، این کار را در چنین شرایط سختی بدون تعهد دولت انجام دادیم. وزیر راه و شهرسازی راجع به شفافیت این قراردادها گفت:همه مراحل خرید هواپیماها، مرحله به مرحله پیشرفت کار از طریق رسانه ها به ملت ایران اعلام می شد؛ ما از روز اول گفتیم ۱۰۰ فروند ایرباس، ۴۵ فروند از خانواده ۳۲۰، ۳۹ فروند خانواده ۳۳۰ و ۱۶ فروند خانواده ۳۵۰ خرید کرده ایم.

چرا اذهان را مشوق می کنید

وی اضافه کرد: اگر کسی همچین کاری را برای یک ملت انجام دهد حتما آن ملت از آن فرد تقدیر می کند؛ تعجب می کنم بجای تقدیر اینگونه سوال می کنید. آخوندی افزود: در دولت گذشته برای خرید ۶ فروند هواپیما «اِی ۳۲۰» توافق شده بود؛ هر فروند هواپیماهای ساخت ۲۰۱۲ به قیمت ۵۵ میلیون دلار؛ ما همان هواپیما اما سال ساخت ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ را به قیمت ۴۵ میلیون دلار خرید کرده ایم؛ یعنی هر فرودند هواپیما ۱۰ میلیون دلار خریداری کردیم؛ بجای تقدیر و اینکه در این شرایط سخت و بحران، چنین خریدی کرده است، با طرح یک سری تردیدها فقط اذهان را مشوش می کنید. وزیر راه و شهرسازی گفت: در شرایط تحریم، هر خرید ۳۰ درصد حاشیه داشت؛ من از روز اول که با رئیس هیات مدیره ایرباس صحبت کردم، به او گفتم، من از شما یک خواسته دارم و آن اینکه به هیچ تماسی به جز مدیر عامل هما پاسخ ندهید؛ اگر هر کسی، از هر مقام و از هر مرجعی با شما تماس گرفت، حق ندارید پاسخ هیچ کس را بدهید؛ باید اقرارنامه ای به من بدهید که در جریان خرید به هیچ کس حتی یک سنت حق و حساب پرداخت نکردید. آخوندی افزود: این خریدها باید برای همه خریدهای خارجی نمونه و الگو قرار بگیرد. ما در همه مراحل خرید، مرحله به مرحله موارد را به رئیس جمهوری گزارش می کردم؛ در خردادماه ۹۵ گزارش کاملی برای رئیس مجلس ارسال کردم و عین آن را برای رهبر معظم انقلاب ارسال کردم. وی اضافه کرد: همه موارد قرارداد دانه به دانه در شواری اقتصاد بررسی اقتصادی و سپس تصویب شده و مجوز خرید داده است؛ اگر چنین خرید بزرگی به اندازه یک سر سوزنی در آن تردیدی بود، همه دستگاه نظارتی وزارتخانه و شرکت های تابعه را مورد بازخواست قرار داده بودند. آخوندی این خریدها را شفاف، تمیز، افتخار آمیز و بدون تعهد دولت خواند و گفت: این خرید باید مورد تقدیر و تشکر قرار گیرد. وزیر راه و شهرسازی گفت: ما برای این خریدها همه جزئیات را در نظر گرفته ایم و با فعال کردن «هما» این انگیزه را در بخش خصوصی ایجاد کردیم که به نوسازی ناوگان خود ورود کنند؛ اگر می بینید شرکت های بخش خصوصی در نمایشگاه هوانوردی فرانسه قرارداد امضا می کند، به خاطراین است که می بیند الان باید رقابت کند؛ الان بجز هما، چهار شرکت دیگر سرمایه گذاری کرده اند و با بوئینگ و ایرباس قرارداد امضا کرده اند. وی اضافه کرد: الان می بینند که با ایران ایر با میانگین سن هواپیمایی ۲۴ سال نیست بلکه باید با هواپیمایی ای رقابت کنند که هواپیماهایش نو می شود؛ راه حل نوسازی ناوگان هواپیمایی همین اقدامی است که ما انجام داده ایم؛ ما ایران ایر - که مادر صنعت هوانوردی است - را به جای این که بخواهیم دارایی هایش را بفروشیم به یک شرکت مقتدر در کلاس جهانی تبدیل می کنیم و آن شرکت را وارد بازار می کنیم. آخوندی افزود: شرکتی که همه هواپیماهایش ۲۴ سال عمر دارد و همیشه بیش از ۵۰ درصد هواپیماهایش باید در پارکینگ باشد، عرضه آن در بازار بورس چه حسنی دارد؟ چه کمکی به خریداران و چه کمکی به ملت ایران می کند. اتفاقا ما الگوی درست خصوصی سازی ارایه می کنیم؛ همه شرکت ها را باید اول بازسازی ساختاری کرد و بعد وارد بازار بورس کرد وگرنه شرکت پیر و فرتوت را وارد بورس کردن چه حسنی دارد؟


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |