سه شنبه 28 فروردین، 1403

کدخبر: 52840 19:22 1395/11/10
تعادل منابع و مصارف در گروی کاهش ۱۱ میلیارد مترمکعبی آب

تعادل منابع و مصارف در گروی کاهش ۱۱ میلیارد مترمکعبی آب

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تعادل منابع و مصارف در گروی کاهش ۱۱ میلیارد مترمکعبی آب

تعادل منابع و مصارف در گروی کاهش ۱۱ میلیارد مترمکعبی آب

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

وزیر نیرو خبر داد

گروه امورزیربنایی-وزیر نیرو صبح روز یکشنبه در نشستی خبری درباره بحران کم‌آبی و اینکه آیا وزارت نیرو برنامه‌ای برای کاهش مصرف آب انجام داده است، گفت: موضوع کم‌آبی یکی از نگرانی‌های جدی این وزارتخانه است، بنابراین مدیریت مصرف آب اهمیت بسزایی دارد. حمید چیت چیان با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی دولت یازدهم برای کاهش مصرف آب و مدیریت مصرف، گفت: یکی از اقداماتی که بسیار حائز اهمیت است این است که وزارت نیرو برای تمام ۶۰۹ دشت کشور و آب قابل برنامه‌ریزی از آب‌های سطحی در استان‌ها اقدامات لازم را کرده، این برنامه تبیین شده است و به تفکیک مصارف محیط زیست، کشاورزی، صنعت، شرب و فضای سبز به تمام دستگاه‌های ذیربط و استان‌ها ابلاغ شده است. وزیر نیرو افزود: امید است در برنامه ششم توسعه ۱۱ میلیارد مترمکعب سالانه از مصرف آب کشور کاسته شود تا بتوانیم منابع و مصارف آب را به تعادل برسانیم. چیت‌چیان ادامه داد: استفاده از منابع آب غیرمتعارف به این معناست که با استفاده از پساب فاضلاب می‌تواند آب را چند بار مصرف کرد پس این یکی از اقدامات است. البته استفاده از آب دریاها که با شیرین‌سازی آب برای مصارف شرب و صنعتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت یکی دیگر از اقدامات است. وی به منابع آب‌های ژرف نیز اشاره کرد و گفت: توجه به منابع آب‌های ژرف یکی دیگر از اقدامات وزارت نیرو است،چرا که در کشور برای آب‌های ژرف تقسیم‌بندی داریم و یکی از آنها استفاده از آب‌های زیرزمینی آبرفتی و یکی دیگر آب‌های ژرف است پس در جاهایی که آب ژرف داریم می‌توانیم برای مصارف شرب و صنعت از آن استفاده کنیم. وزیر نیرو با بیان اینکه مذاکرات ایران و عراق برای از سرگیری صادرات برق به این کشور ادامه دارد،گفت: به زودی سازمان برنامه و بودجه هزار میلیارد تومان اعتبار وعده داده شده از اسناد خزانه اسلامی را برای تأمین آب و برق مسکن مهر پرداخت خواهد کرد. حمید چیت‌چیان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا صادرات برق ایران به عراق از سر گرفته شده است یا خیر، گفت: مذاکرات ایران با عراق برای از سرگیری صادرات برق به این کشور ادامه دارد و هنوز قرارداد جدیدی بسته نشده است. وی افزود: هنوز صادرات برق ایران به کشور عراق شروع نشده است.

قیمت آب و برق امسال افزایش ندارد

وزیر نیرو در پاسخ به این سؤال که آیا قیمت آب و برق در سال جاری و یا سال آینده افزایش خواهد یافت،گفت: وزارت نیرو هیچ برنامه و تصمیمی برای تغییر قیمت آب و برق در سال جاری ندارد و در سال آینده نیز وزارت نیرو تابع قانون بودجه خواهد بود که هنوز تصویب نشده است. چیت‌چیان ادامه داد: البته احکامی از برنامه ششم که در حال حاضر در مرحله تأیید شورای نگهبان است پیش‌بینی‌ و در خصوص تغییر قیمت تصمیم‌گیری شده است و ما منتظر تصویب قانون بودجه هستیم.

ناگزیر به قطع برق مشترکان بدحسابیم

وی در خصوص قطع برق برخی از مشترکان به واسطه ۴۰ هزار تومان بدهی گفت: وزارت نیرو در بخش برق هیچ پولی از دولت دریافت نمی‌کند و وزارت نیرو اداره بنگاه‌های برق را از طریق فروش برق و برق‌بها انجام می‌دهد، پس اگر پول برق دریافت نشود ما نمی‌توانیم هزینه‌ها را پوشش دهیم. وزیر نیرو افزود: از مردم درخواست می‌کنم که در پرداخت آب و برق عقب‌افتادگی نداشته باشند تا کار صنعت آب و برق را بتوانیم به راحتی پیش ببریم، البته نباید این گونه باشد که وقتی که یک قبض برق به تأخیر افتاد برق آن واحد قطع شود.  


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |