پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 59507 19:21 1396/02/16
تشکل گرایی صنعتی در تنگناست

تشکل گرایی صنعتی در تنگناست

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تشکل گرایی صنعتی در تنگناست

تشکل گرایی صنعتی در تنگناست

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

در همایش ارتقا دانش تشکل‌گرایی کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران مطرح شد

گروه تولید-کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران با دعوت از دبیران تشکل‌های صنعتی و معدنی بخش خصوصی، جلسه‌ای به منظور هم‌اندیشی در باب «ارتقاء دانش تشکل‌گرایی و هم‌افزایی مطالبات بخش خصوصی» ترتیب داد. در این نشست که با حضور مهدی پورقاضی، رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران، و محمدرضا مرتضوی، رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران برگزار ‌شد، دبیران تشکل‌های بخش خصوصی به طرح انتظارات و نیز چالش‌های فعالیت تشکلی در کشور پرداختند. درخواست اغلب آنها نیز این بود که اتاق بازرگانی تهران نسبت به تربیت نیروی انسانی متخصص برای فعالیت در تشکل‌ها اقدام کند. در ابتدای این نشست، مهدی پورقاضی با اشاره به شکل‌گیری کارگروهی از نمایندگان تشکل‌های صنعتی ذیل کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران، گفت: در سال ۱۳۹۴ این کارگروه تشکیل شد و تشکل‌های صنعتی نمایندگان خود را برای حضور در این کارگروه اعزام کردند. در این کارگروه‌ها راجع به مشکلات تشکل‌ها بحث ‌شد و مطالبات آنها از طریق کمیسیون و اتاق تهران مورد پیگیری قرار گرفت. اما عملا درسال‌های بعد از مشارکت تشکل‌ها کاسته شد و این کارگروه نوپا به تعطیلی کشیده شد. اکنون درسال ۱۳۹۶ این ضرورت را احساس می‌کنیم که اتاق تهران باید رابطه خود را با تشکل‌ها تقویت کند.

وظایف و چالش‌های پیش روی تشکل‌ها

در ادامه این جلسه حسین حقگو، کارشناس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران هم گفت: عمده اهداف و وظایف تشکل‌های صنعتی در ایران، گردآوری آمار و اطلاعات مربوط به صنعت مربوطه، همکاری با سازمان‌های دولتی و نهادهای وابسته به دولت، رسیدگی و کوشش در رفع اختلافات بین اعضا و سایر اشخاص طرف قرارداد با آنها، کوشش درجهت استیفای حقوق وخواسته‌های مشروع و قانونی اعضا و ارائه نظرات مشورتی و حقوقی درخصوص لوایح و طرح‌های مربوط به قوانین مختلف به سازمان‌های دولتی و مراجع ذیربط است. حقگو سپس به تنگناهای تشکل‌های صنعتی که بخشی از آنها ناشی از محیط بیرونی تشکل‌ها، نظیر قوانین و مقررات حاکم، و بخشی ناشی از بافت داخلی و کمبودهای تخصصی و مدیریتی و یا نواقص ارتباطی تشکل‌هاست اشاره کرد و در توضیح تنگناهای درونی گفت: به طور کلی تنگناهای درونی را می توان به چهار دسته تنگناهای فرهنگی و اجتماعی، مشکلات مالی، مشکلات ارتباطی و اطلاع‌رسانی و مشکلات مربوط به آموزش و تحقیقات تقسیم کرد. او با طرح این مباحث به سراغ راهکارهای پیشنهادی برای رفع این تنگناها رفت. از نظر او، تدوین اصول اخلاق حرفه‌ای برای تشکل صنعتی و اعضا، مدون ساختن ماموریت، اهداف و استراتژی‌های تشکل، استفاده از افراد توانمند و متخصص در کادر اجرایی تشکل، مشخص کردن نوع و نحوه ارتباط تشکل با اعضای سایر تشکل‌ها، نهادها و سازمان‌های اثرگذار برصنعت مربوطه، رعایت اصول بودجه‌ریزی در برنامه‌های سالیانه تشکل، ترویج و احیا هرچه بیشتر روحیه مشارکت دراعضا، کوشش در جهت ایجاد بانک اطلاعاتی در تشکل، آموزش مستمر کادر اجرایی تشکل و متنوع ساختن راه‌های تامین منابع مالی تشکل ازطریق ارائه خدمات مختلف از جمله راهکارهایی است که می‌تواند به بهبود کارکرد تشکل‌ها کمک کند.

ارتقا دانش مدیریتی و آموزش ۱۰۰ دبیرتشکل صنعتی

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران نیز در این همایش بر پیوند نزدیک‌تر تشکل‌ها با اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد و آن را لازمه حرکت به سمت تقویت پایه‌های تشکلی در صنعت و اقتصاد کشور دانست. محمدرضا مرتضوی گفت: درحال حاضر اتاق تهران از ظرفیت مناسب کارشناسی به ویژه در حوزه کمیسیون صنعت و معدن برخوردار است و همکاری میان تشکل‌ها با این کمیسیون باید در اولویت قرار گیرد. به گفته وی، در حال حاضر بسیاری از تشکل‌های صنعتی کشور دارای ایده و برنامه‌های مناسبی هستند اما در اجرا و پیاده‌سازی این ایده‌ها کمبودهایی احساس می‌شود، بنابراین باید عدم توانایی در اجرای برنامه‌ها باید آسیب‌شناسی شود که در این زمینه اتاق بازرگانی تهران می‌تواند کمک حال تشکل‌ها باشد. مرتضوی همچنین بر تقویت ارتباط میان اعضا با تشکل‌ها تاکید کرد و افزود: باید تعامل سازنده‌ای باید میان تشکل‌های پایین‌دستی با نهادها و تشکل‌های بالادستی شکل‌گیرد. وی در عین حال، با اشاره به نقش و جایگاه معاونت کسب وکار و نیز امور تشکل‌ها و مسولیت اجتماعی اتاق تهران در خلق ایده‌ها و تقویت بنیه‌های سازمانی تشکل‌ها، ارتباط تشکل‌ها با این دو بخش از اتاق تهران را ضروری دانست. حبیب‌الله انصاری دبیر انجمن صنایع خانگی نیز در این نشست طی سخنانی به وضعیت امروز تشکل‌های صنعتی و اقتصادی در کشور گریزی زد و کاستی‌ها و چالش‌های این حوزه را برشمرد. وی در عین حال، بر ارتباط تنگاتنگ میان تشکل‌ها و نهاد اتاق بازرگانی تاکید کرد. در ادامه این گردهمایی، موضوع بحث به سمت و سوی تربیت نیروی انسانی برای اشتغال در تشکل‌ها سوق یافت و مرتضوی به این نکته اشاره کرد که یکی از برنامه‌های مرکز آموزش اتاق تهران باید تربیت دبیران کارآمد برای تشکل‌ها باشد. او افزود: شاید یکی از بزرگ ترین دغدغه‌های تشکل‌ها، یافتن دبیر مناسب برای تشکل است. تشکل‌ها از این نظر دچار فقر هستند و گاه ناگزیر می‌شوند، عضوی از اعضای هیات مدیره را برای تصدی دبیری تشکل برگزینند. اتاق تهران می‌تواند با طراحی سازوکاری دانشجویان ممتاز در دانشگاه‌ها را برای فعالیت در تشکل‌ها آموزش دهد. رضا قنبری، کارشناس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران نیز با اشاره به وجود حدود ۱۰۰ تشکل صنعتی در استان تهران، پیشنهاد کرد که دبیران این ۱۰۰ تشکل تحت آموزش قرار گیرند. ناصر عندلیب، مدیر مرکز آموزش اتاق تهران، با اشاره به یکی از ارکان توسعه آموزش، یعنی آماده‌سازی فضاها و زیرساخت‌های آموزشی گفت: اتاق تهران در حال تجهیز یک مرکز آموزشی در اقدسیه تهران است که نام آن را امیرکبیر خواهد نهاد. برنامه این مرکز هم این است که دوره‌های حرفه‌ای تربیت مدیر را برگزار کند که به این طریق نیاز تشکل‌ها و بنگاه‌های اقتصادی مرتفع خواهد شد. هومن حاجی‌پور، معاون کسب‌وکار اتاق تهران هم بر این عقیده بود که تربیت نیروهای متخصص برای فعالیت در تشکل‌ها نیازمند برنامه‌ای بلندمدت است. او سپس از تقسیم کار میان اتاق‌ها و تشکل‌ها سخن گفت و افزود: اتاق تهران می‌تواند نمایندگی خود در مجامع مختلف را به تشکل‌هایی که شایستگی دارند واگذار کند. همچنین معتقدم که مسئولیت برگزاری نمایشگاه‌ها باید به تشکل‌ها واگذار شود.  


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |