پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 89680 12:33 1397/07/17
تشریح اقدامات کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین در راستای افزایش آگاهی سیاسی زائران

تشریح اقدامات کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین در راستای افزایش آگاهی سیاسی زائران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تشریح اقدامات کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین در راستای افزایش آگاهی سیاسی زائران

تشریح اقدامات کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین در راستای افزایش آگاهی سیاسی زائران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: یکی از طرح‌های همیشگی دشمن در راستای تضعیف جهان اسلام، ایجاد اختلاف و تفرقه با تکیه بر مسائل قومی، مذهبی، زبانی و نژادی بوده است. در این ارتباط چندی پیش شاهد بروز برخی تنش‌ها در روابط ایران و عراق بودیم که کاملاً مشخص بود براساس یک سناریوی خارجی از پیش طراحی شده رقم خورده است. حال که در آستانه راهپیمایی باشکوه اربعین قرار داریم قطعاً دشمنان به دنبال سوء استفاده از این فرصت برای ایجاد تفرقه و اختلاف میان دو ملت ایران و عراق هستند که لازم است مسئولان دو کشور اقدامات فرهنگی و آگاهی‌بخشی مطلوبی برای پیشگیری از این توطئه و تقویت وحدت دو ملت انجام دهند.

حجت‌الاسلام‌والمسملین حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره اقدامات انجام شده از سوی این کمیته در راستای افزایش آگاهی‌های سیاسی و اجتماعی زائران ایرانی در ایام راهپیمایی اربعین برای خنثی‌سازی طرح‌های تفرقه‌افکنانه دشمنان گفت: امسال قطعاً با توجه به شکستی که آمریکایی‌ها و سعودی‌ها در عراق خوردند و عصبانیت آن‌ها از جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران و خشم آن‌ها از اجتماع بزرگ اربعین به عنوان منشأ وحدت و تحول در منطقه، اقداماتی را برای ایجاد تفرقه در میان دو ملت و شکستن ابهت و عظمت این حرکت بزرگ خواهند داشت.

وی ادامه داد: در این راستا دوگانه‌های تصنعی و بزرگنمایی آن مانند عرب و عجم، شیعه و سنی، بحث‌های قومیتی، تشدید ذهنیت‌های تاریخی و فعال کردن بخشی از گسل‌های فرهنگی از جمله سناریوهای محتمل دشمنان است. برای مقابله با این طراحی کمیته فرهنگی ستاد اربعین با فعالان عرصه فضای مجازی، رسانه‌ها و خبرنگاران جلسات متعددی از جمله جلسه روز چهارشنبه، ۱۸ مهر، را در سالن وزارت کشور برگزار کرد و قطعاً بدون همکاری اصحاب رسانه کار بزرگ توجیه، آموزش عمومی و آگاهی‌بخشی زائران امکان‌پذیر نخواهد بود.

حجت‌الاسلام احمدی اظهار کرد: همچنین با مسئولیت ائمه جمعه و جماعات در همه استان‌ها گروه یاوران معنوی اربعین به صورت کمیته‌های فرهنگی استانی شکل گرفته است تا از تریبون‌های عمومی مانند نماز جمعه، مساجد و هیئت‌ها برای آموزش زائران و تبیین سناریوهای دشمن استفاده کنند تا مردم با هوشمندی و آگاهی کامل در ایام راهپیمایی اربعین در مقابل این توطئه‌ها رفتار کنند.

وی افزود: دیگر اقدام کمیته تولید محصولات فرهنگی در قالب کلیپ و موشن‌گرافی است که از اول سفر استفاده خواهد شد و همچنین برای روحانیون و دانشجویان عازم این راهپیمایی برنامه‌های آموزشی و توجیهی لحاظ شده تا این اقشار نیز با آمادگی لازم در این راهپیمایی شرکت کنند. موکب‌داران هم در این راستا توجیه شده‌اند و در همه استان‌ها جلسات توجیهی منظمی برای آن‌ها گذاشته شده است.

رئیس کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین بیان کرد: در اتفاقات اخیر در راوبط دو کشور دشمن بسیار تلاش کرد تا این دوگانه‌ها را پررنگ کرده و تداوم دهد تا راهپیمایی امسال را به لحاظ کمیت و کیفیت با افت شدید مواجه سازد اما برخورد هوشمندانه مردم ایران نشانه بلوغ آن‌هاست و در اربعین هم جای نگرانی وجود ندارد.

حجت‌الاسلام احمدی درباره اهمیت توجه به ظرفیت‌های وحدت‌آفرین راهپیمایی اربعین و مغلوب کردن جنگ رسانه‌ای و تبلیغاتی دشمن گفت: برخورد هوشمندانه به معنای این است که تهدیدات را به فرصت تبدیل کنیم و با همین نگاه شعار محوری امسال «الحسین یجمعنا» انتخاب و امام حسین(ع) به عنوان محور وحدت دو ملت معرفی شد.

وی با بیان اینکه در این راستا اقدامات خوبی در عراق هم انجام شده است، گفت: گروه‌های زیادی در عراق برای ایجاد تسهیل و نزدیکی بیشتر زائران ایرانی فعال شده‌اند و حتی گروه‌های زیادی برای خالی کردن خانه‌های‌شان برای زائران ایرانی اعلام آمادگی و ثبت‌نام کرده‌اند. از دیگر اقدامات این بود که برخی از خانواده‌های عراقی به ایرانیانی که سال پیش میهمان‌شان بودند پیغام دادند و یا هدیه فرستادند که امسال هم به این سفر بیایند.

حجت‌الاسلام احمدی با تأکید بر اینکه مجموعه این اقدامات می‌تواند تهدیدات دشمن را به یک فرصت بی‌نظیر تبدیل کند، گفت: البته لازم است این هوشمندی را داشته باشیم که با آگاهی‌بخشی، آموزش‌های علمی و اقدامات عقلایی خوب زمینه‌های این چالش‌ها و تنش‌ها را برای همیشه از بین ببریم تا این گسل‌ها دیگر فعال نشده و این شرایط تا سال‌های سال تداوم یابد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |