جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 97298 09:51 1398/01/26
تروریستی اعلام کردن سپاه تله‌گذاری برای ایران است

تروریستی اعلام کردن سپاه تله‌گذاری برای ایران است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تروریستی اعلام کردن سپاه تله‌گذاری برای ایران است

تروریستی اعلام کردن سپاه تله‌گذاری برای ایران است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: افشار سلیمانی، سفیر اسبق کشورمان در جمهوری آذربایجان و کارشناس مسائل بین‌الملل، درباره اهداف امریکا از تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران گفت: با توجه به جمیع رفتارهای آقای ترامپ از دوره مبارزات انتخاباتی تا ورود به کاخ سفید، می‌توان گفت که به دنبال اعمال فشار حداکثری بر ایران است تا به درخواست‌های او عمل کنیم. برخی معتقدند امریکا تغییر رژیم را دنبال می‌کند و برخی دیگر تغییر رفتار ایران را هدف ترامپ می‌دانند.

امریکا به دنبال رویارویی مستقیم با ایران نیست

وی افزود: هرچند مواضع رسمی دولت امریکا نیز معطوف به تغییر رفتار امریکاست و خروج از برجام، اعمال تحریم‌ها و اخیراً تروریستی اعلام کردن سپاه را در این راستا می‌توان ارزیابی کرد. البته این اقدامات فشارهای مستقیم امریکاست و فشارهای غیرمستقیم امریکا نیز کم نیست که مواردی مانند اتحاد اعراب و اسرائیل، مذاکره با روسیه و اتحادیه اروپا و فشار به کشورهای منطقه را شامل می‌شود و در این زمینه می‌توان به برگزاری نشست ورشو، تلاش برای تشکیل ناتوی عربی و تلاش برای ایجاد ائتلاف علیه ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل اشاره کرد و همه این موارد نشان می‌دهد که فشارها ادامه دارد.

سلیمانی اظهار کرد: در زمینه اقدام امریکا برای تروریستی اعلام کردن سپاه باید گفت که امریکایی‌ها به دنبال رویارویی نظامی مستقیم با ایران نیستند و ارزیابی من این است که که این یک تله برای ایران است. امریکایی‌ها علاقه‌مندند با چنین اقداماتی، ایران را تحریک کنند تا اقداماتی انجام دهد و در سایه آن اقدامات، آنها بتوانند بهانه‌های لازم را به دست آورند؛ مانند برخی حرف‌هایی که در داخل در زمینه آسیب زدن به نیروهای امریکایی در خلیج فارس و بستن تنگه هرمز زده می‌شود.

سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان ابراز کرد: در واقع این کار تله‌ امریکایی‌هاست تا ایران وارد چنین فازی شود و دست به اقداماتی بزند و آن‌ها به این بهانه بتوانند اتحاد تضعیف‌شده میان اروپا و امریکا به واسطه برجام را مجدداً تقویت کنند. درست است که برجام کاملاً اجرا نمی‌شود، اما یک سند بین‌المللی است که یک سری تضمین‌ها را ایجاد کرده و همین که اروپا، چین و روسیه به لحاظ سیاسی در برجام باقی مانده‌اند مانع ایجاد اجماع جهانی علیه ایران شده است.

وی یادآور شد: در واقع امریکا می‌خواهد در صورت اقدام احتمالی ایران، موضوع ایران را با ایجاد ائتلاف قوی‌تر ضد ایرانی، به شورای امنیت ببرد و مجدداً قطعنامه‌ای علیه کشورمان صادر شود و ایران را تحت فصل هفت منشور سازمان ملل ببرند، اما ایران تاکنون هوشمندانه رفتار کرده و نه از برجام خارج شده و نه اقدامی برخلاف تعهدات خود انجام داده است و سازمان بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها اقدامات ایران را در چارچوب برجام تأیید کرده است. لذا هوشمندی ایران باید ادامه پیدا کند و نشان دهد که به سازوکارهای بین‌المللی علی‌رغم اعتراض به برخی از آن‌ها پایبند است.

تصویب نکردن FATF به تروریستی اعلام کردن سپاه ربطی ندارد

سلیمانی با اشاره به برخی صحبت‌ها در داخل و ربط دادن نپذیرفتن FATF با این اقدام ترامپ، گفت: به عقیده من این دو به یکدیگر ربطی ندارند. اتفاقاً این هم یکی از همان تله‌هایی است که امریکا برای ایران طراحی کرده است. ایران باید بین رفتارهای ترامپ و امریکا با مسائل مربوط به سازمان ملل و تعهدات بین‌المللی و سازوکارهای مربوط به صلح و امنیت بین‌الملل تفکیک قائل شود.

وی تأکید کرد: به اعتقاد من هرگونه رفتار ایران اگر در چارچوب نظام بین‌الملل باشد و لوایح FATF را تصویب کند، اتفاقاً دست امریکا برای پیشبرد این‌گونه طراحی‌ها و توطئه‌ها بسته می‌شود. در شرایط کنونی که تحریم و فشارهای ناشی از آن بر مردم در سایه سوء مدیریت‌ها و سوء‌تدبیرهای دولت است، تصویب لوایح FATF نمی‌تواند وضعیت ایده‌آلی ایجاد کند، اما عدم تصویب آن مشکلات را بیش از این خواهد کرد و بهانه‌های زیادی دست امریکا و برخی متحدان منطقه‌ای امریکا خواهد داد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: ایران باید به عنوان یک واحد سیاسی مستقل با سیاست خارجی مشخص، مواضع خود را داشته باشد و حرف‌هایش را بزند، اما در عین حال به سازوکارهای بین‌المللی متعهد باشد. در غیر این صورت حرف‌های منطقی ایران هم ممکن است مسموع واقع نشود و فضا را علیه کشورمان رقم بزند.

سلیمانی تصریح کرد: ایران باید بتواند با اتخاذ تدبیری هوشمندانه از این وضعیت کنونی عبور کند و همچنان اروپایی‌ها، روسیه و چین را کنار خود را حفظ کند. درست است که هر یک از آن‌ها به درجات متفاوتی تحت تأثیر امریکا هستند و این واقعیت است، زیرا نظام بین‌الملل نظامی عدالت‌محور و حق‌محور نیست، بلکه قدرت‌محور است که در دوره ترامپ به صورت عریان‌تری واقعیت این نظام به نمایش گذاشته شده است. بنابراین دیپلماسی در کنار افزایش سایر توانمندی‌های ایران از اهمیت بسیاری برخوردار است.

واکنش ایران به اقدام امریکا طبیعی بود

افشار سلیمانی درباره واکنش مجلس و شورای عالی امنیت ملی به اقدام امریکا و تروریستی اعلام کردن نیروهای مسلح امریکا در غرب آسیا گفت: در ارزیابی تحرکات و رفتارهای کشورها در نظام بین‌الملل باید به چند نکته توجه کرد که شاید مهم‌ترین آن نوع واکنش سایر کشورها به آن رفتار است. رفتار امریکا درباره سپاه مورد استقبال خیلی از کشورها و دولت‌ها قرار نگرفت، گرچه برخی دولت‌ها در این ارتباط سکوت کردند یا موضع شفافی نگرفتند و این امتیاز بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران است. درباره واکنش ایران نیز بیشتر دولت‌ها سکوت کردند، نه محکوم کردند و نه حمایت. به نظر می‌رسد که تلویحاً به ایران حق دادند که چنین موضعی را اتخاذ کند.

سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان تصریح کرد: به عقیده من ایران باید بیشتر در مورد خلاف موازین و مقررات بین‌المللی بودن اقدام ترامپ و امریکا مانور بدهد و از این طریق حمایت بیشتر کشورها را جلب کند و مجمع عمومی سازمان ملل را در این باره وارد قضیه کند، چون اگر این موضوع در شورای امنیت مطرح شود، به دلیل حق وتوی امریکا به جایی نخواهد رسید. در مجمع عمومی سازمان ملل در قالب ارتباط با سران دولت‌ها می‌توان این قضیه را برجسته کرد و از این طریق ایران می‌تواند خود را به منزله حامی حقوق بین‌الملل معرفی کند و رفتارها و اقدامات خلاف حقوق بین‌الملل امریکا را نیز پررنگ سازد.

سلیمانی با بیان اینکه در مجموع واکنش ایران در فضای جهانی موضعی طبیعی تلقی شد، گفت: در نظام بین‌الملل و در سیاست خارجی کشورها سیاست‌های اعمالی مهم‌تر از سیاست‌های اعلامی است‌. در این راستا ایران و امریکا منتظرند که در عمل چه اتفاقی می‌افتد. اگر در عرصه عمل اتفاقاتی بیفتد که در فضای جهانی مقبول نباشد، مشکل‌آفرین خواهد شد و نمی‌توان گفت که بعد از آن چه رخ خواهد داد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |