پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 54226 19:00 1395/11/24
تدوین برنامه ۱۰ساله ایران برای صنعت خودرو

تدوین برنامه ۱۰ساله ایران برای صنعت خودرو

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تدوین برنامه ۱۰ساله ایران برای صنعت خودرو

تدوین برنامه ۱۰ساله ایران برای صنعت خودرو

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

در چهارمین همایش بین المللی صنعت خودرو مطرح شد

گام های بلند برای طراحی خودرو در کشور کلید خورد

مهدی زاهدی-صبح روزیکشنبه چهارمین همایش بین المللی صنعت خودرو ایران به عنوان بزرگترین گردهمایی صنعت خودرو پس از برجام با حضور مقام های وزارت صنعت، معدن و تجارت و مسئولان و نمایندگان خودروسازان داخلی و خارجی در سالن همایش های برج میلاد آغاز به کار کرد. در این همایش که مدیران خودروسازی های بزرگ جهان از جمله پژو سیتروئن، اسکانیا، رنو و مدیران عامل انجمن قطعات خودرو ترکیه و رئیس هیات مدیره انجمن قطعات خودرو فرانسه حضور داشتند، نقش و سهم خدمات فروش و پس از فروش در ارتقای برند، زنجیره ارزش خدمات فروش و پس از فروش، رضایتمندی و وفاداری مشتریان خدامت فروش و پس از فروش و همچنین اقتصاد خدمات فروش و پس از فروش از مهمترین محورهای این همایش عنوان شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت از تدوین برنامه ده ساله صنعت خودرو خبر داد و گفت: این برنامه در مسیر اجرا، نیاز به اصلاحاتی خواهد داشت. محمدرضا نعمت زاده در چهارمین همایش بین المللی صنعت خودرو ایران، گفت: ما ٨ سال تحریم ظالمانه را پشت سر گذاشتیم و ایران به هر آنچه که می گوید، پای آن می ایستد و معتقدیم بخشی از جهان امروز هستیم. وی با بیان اینکه تبلیغات سوء به روشی بود که مانند زمان جنگ تحمیلی که به صدام کمک کردند و بعد خودشان آن را اعدام کردند، بر علیه ایران تحریم وضع شد، افزود: امیدواریم همه به خصوص فعالان اقتصادی قدر توافق برجام را بدانند و برای حفظ فضای به وجود آمده تلاش کنند؛ چراکه هر لحظه برای خودش ارزش دارد و اگر این لحظات را از دست بدهیم، نمی توان آن را جبران کرد. نعمت زاده ادامه داد: ما با اروپا مذاکرات خوبی شروع کردیم؛ اول مشارکت ایران خودرو با پژو، بعد سیتروئن و بعد هم رنو که امیدواریم به نتیجه برسد و قرارداد رنو قبل از عید امضا شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه با آلمان ها در زمینه خودروهای تحاری و سواری قرارداد می بندیم، افزود: جلسات خوبی با سوئدی ها داشتیم و وزیر سوئد امروز به بازدید یکی از سایت های خودرو رفته و کلنگ سایت جدید را زده است. وی با بیان اینکه با کره جنوبی صحبت کردیم و آنها متعهد شدند که در ایران سرمایه گذاری کنند، اظهار داشت: به آنها گفتم که به ایران بیایید و سرمایه گذاری کنید؛ اکنون هم ظاهرا  به عقل آمده اند که بیایند و قراردادی با یکی از شرکتهای خودروساز داشته باشند. وی افزود: وقتی کار را شروع کردم، دیدم برخورد منفی با خودرو وجود دارد؛ اما به حق نیست؛ بنابراین به مدیران اعلام کردم که باید چهره بیرونی صنعت خودرو را درست کرده و کیفیت، خدمات پس از فروش و گارانتی ها باید اصلاح شود؛ بر این اساس اولین کاری که انجام شد، این بود که برنامه راهبردی ١٠ ساله صنعت خودرو را تا ١۴٠۴ تدوین کردیم؛ البته در طول اجرا، اصلاحاتی نیاز دارد .

ایران باید طراح خودرو شود

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در این همایش از خودروسازان داخلی و شرکایشان خواست تا به طراحی خودرو بپردازند و گفت: هنوز نتوانستیم رضایت مشتریان را در صنعت خودرو جلب کنیم. منصور معظمی با بیان اینکه صنعت خودرو کشور صنعتی است که در زندگی همه ما نقش جدا نشدنی دارد، گفت: ما به عنوان مصرف کننده نهایی هر روز با این مطاعی که تولید می کنید و می فروشید و خدمات که خودروسازان ارائه می دهند، سر و کار داریم. وی با اشاره به اینکه بر اساس گزارش بانک مرکزی در ۶ ماهه اول امسال، رشد اقتصادی کشور ٧ درصد اعلام شده است، افزود: در این میان، دو بخش پیشران نفت و گاز و دوم صنعت بوده است. معاون وزیر صنعت با اعلام اینکه صنعت خودرو در این رشد و جهش، نقش بسیار بالایی داشته است؛ تصریح کرد: به این معنا که دولت، اهتمام خاصی برای توسعه صنعت خودرو دارد، گفت: امروز خودرو وسیله لوکس نیست؛ بلکه از ملزومات زندگی فردی به شمار می رود؛ پس شما به دولت و وزارت صنعت و از همه بالاتر به مردم و مصرف کنندگان حق بدهید که از ما سوال کنند؛ بنابراین اگر مردم و رسانه ها شکوه می کنند و سخن از نارضایتی داشته اند؛ دلیل این است که انتظار بیشتری دارند. معظمی ادامه داد: دغدغه وزیر صنعت، خودرو است و این صنعت بخش قابل توجهی از وقت وی را درگیر می کند و با حساسیت هم دنبال می شود، این در شرایطی است که در سال ١٣٩۵ علیرغم  همه مشکلات، صنعت خودرو کشور سال خوبی را پشت سر گذاشت و توفیقات خوبی برای مردم داشت، به نحوی که مردم در سال آینده و سالهای پس از آن، از تصمیماتی که امروز مدیران صنعت گرفتند، به نیکی یاد می کنند. وی اظهار داشت: وقتی میگوییم صنعت خودروسازی، فقط خودروساز نیست؛ بلکه همه زنجیره خودروسازان را در برمی گیرد، هدف ما در صنعت، رضایتمندی مشتریان است؛ این در حالی است که سال قبل(٢٠١۶ )در جهان ٩٣ میلیون خودرو تولید شد که ٢ هزار میلیارد دلار گردش مالی و ۵٠٠ میلیارد دلار مالیات را در بر گرفت، این نشان می دهد در رنکینگ اقتصاد جهان، خودرو جایگاه خاصی دارد. معظمی با بیان اینکه در جهان هر ١٢٠ نفر یک خودرو دارد اما در ایران ٢١٠ نفر یک خودرو دارند، گفت: یعنی اینکه ظرفیت و بازار برای صنعت خودرو فراوان است و این بازار یک بازار رقابتی و بازار جذابی است . وی اظهار داشت: سومین شرط موضوع تحقیق و توسعه است، ما بنا نداریم که تولیدکننده باشیم؛ بلکه ایران باید خودروساز باشد و تاکید بر این است که به این سمت برویم؛ یعنی بتوانیم خودرو طراحی کنیم؛ بنابراین در تمامی قراردادها موضوع تحقیق و توسعه یکی از موضوعات مورد تاکید است؛ ضمن اینکه چهارمین شرط، موضوع خدمات پس از فروش است؛ چراکه چه خوشمان یا بدمان بیاید، نتوانستیم رضایت مشریان را جلب کنیم؛ اما باید به این سمت برویم. معظمی با اشاره به اتفاقاتی که بعد از برجام در صنعت خودرو افتاد، گفت: ایران خودرو با پژو وارد مذاکره و قرارداد شد که اولین محصول هم اسفند امسال وارد بازار می شود؛ ضمن اینکه سایپا با سیتروئن قرارداد بست و محصول اول هم، سال آینده وارد بازار شده و در نیمه اول سال، در خیابان ها خواهد بود. در عین حال، ایدرو هم با رنو قرارداد بسته است.

کنسرسیوم تولید پلت فرم با شرکت آلمانی-ایتالیایی

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو هم در این همایش گفت: تا ۲۵ روز آینده قراردادی برای طراحی و تولید پلت فرم، میان ایران خودرو با یک شرکت آلمانی ایتالیایی به امضا خواهد رسید. هاشم یکه زارع افزود: این قرارداد در زمینه طراحی، تولید موتور، اکسل و گیریبکس خواهد بود.وی افزود: قرارداد در قالب تولید پلت فرم ملی است که بر اساس آن، موتور اولیه از سوی شرکت آلمانی ایتالیایی تولید، موتور دوم از سوی ایران خودرو طراحی و در کنار شرکت آلمانی-ایتالیایی تولید می شود و موتور سوم نیز به تنهایی توسط ایران خودرو تولید خواهد شد. این مقام مسوول یادآور شد: چشم انداز صنعت خودروی ایران برای سال ۲۰۲۵ تبدیل شدن به پنجمین مرکز تولید خودرو در آسیا و یازدهم در جهان است.وی افزود: ایران خودرو برای تبدیل ایران به پنجمین مرکز تولید خودرو در آسیا، برنامه ریزی کرده تا موقعیت رهبری بازار خودروی ایران را حفظ کند و یکی از بهترین برندهای فروش خودرو در منطقه (خاورمیانه و شمال آفریقا) باشد. مدیرعامل ایران خودرو اضافه کرد: در قرارداد پلت فرم ایران با یک شرکت ایتالیایی، کارشناسان دو کشور موتور را طراحی خواهند کرد و پس از آن دومین موتور انحصارا توسط کارشناسان ایرانی طراحی می شود و ایتالیایی ها آن را تائید می کنند. یکه زارع با اشاره به اینکه افزایش سن خودروها، فرصت بیشتری در زمینه خدمات فروش و پس از فروش ایجاد می کند، افزود: در سال ۲۰۱۶ نزدیک به ۹ میلیون خودرو با عمر بیش از ۱۰سال در حال تردد بوده اند که خود می توانند ظرفیتی برای جایگزینی خودروهای فرسوده و دست دوم ایجاد کنند. وی نسبت خودروهای از رده خارج شده از فروش ۱۰ سال گذشته را ۱۶ درصد ذکر کرد و افزود: شمار خودروهای در حال تردد از ۱۰ میلیون دستگاه در سال ۲۰۰۷ به حدود ۱۹ میلیون خودرو در سال ۲۰۱۶ رسیده است.

صادرات ۳۰درصد محصولات تولیدی سایپا و سیتروئن

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا هم در این همایش با معرفی محصولات جدید این گروه خودروسازی گفت: شرکت خودروسازی سیتروئن پذیرفته است ۳۰ درصد از محصولات تولیدی شرکت مشترک سایپا و سیتروئن را در شبکه بازار خود عرضه کند. مهدی جمالی افزود: در ۲ سال گذشته تولید خودروسازی در سایپا به عدد غیرقابل قبول ۸۰۰ دستگاه در روز رسید که اکنون به ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه به عنوان یک هدف دست یافته رسیده ایم.وی از رشد ۵۴ درصدی تولید خودرو در یک سال اخیر خبر داد و گفت: از یک سال گذشته تاکنون، ۶٫۵ درصد به سهم بازار جدید سایپا اضافه شده است. وی گفت: محصول سراتو در بازار بورس پذیرفته شده و به زودی اوراق فروش محصولات سایپا در بازار بورس عرضه می شود. جمالی با بیان اینکه نوع مشارکت سایپا و سیتروئن، مدل همکاری در قالب فروش نیست، افزود: یک مدل مشارکتی و منافع بلندمدت در این همکاری طراحی شده است. وی در این زمینه گفت: ۵۰ درصد سایپا کاشان توسط کارشناسی رسمی ایران قیمت گذاری شده و بقیه را سایپا شریک است؛ در این همکاری علاوه بر صادرات می توانیم در زمینه قطعه سازی نیز همکاری داشته باشیم. مدیرعامل سایپا از عرضه محصول ساینای اتوماتیک به عنوان خواسته عمومی با کمترین قیمت به بازار تا پایان امسال خبر داد و افزود: محصول ۲۰۱۲ سایپا با طراحی جدید و امکانات جدید به زودی به بازار عرضه می شود که این محصول دارای استانداردهای اروپایی خواهد بود. جمالی افزود: برند دوم قطعات یدکی را در گروه سایپا طراحی کرده ایم؛ این برند با نام سیپارت (cipart) در نمایشگاه جانبی همایش بین المللی صنعت خودرو رونمایی می شود. مدیرعامل سایپا با بیان اینکه پایان امسال خبرهای خوبی برای سهامداران گروه سایپا خواهیم داشت، افزود: تا پایان سال، سایپا و شرکت های زیرمجموعه آن می توانند سود عملیاتی داشته باشند.

ورود ایران به میدان رقابتی صنعت خودرو در دنیا

سفیر کره جنوبی در ایران هم که در این همایش حضور داشت خطاب به خودروسازان خارجی با بیان اینکه ایران، جایی برای فروش صرف خودروها نیست، گفت: صنایع خودروی ایران در آینده ای نزدیک جایگاه ویژه ای می یابد. کیم سونگ گفت: باید بتوانیم پتانسیل های ایران در خودرو را درک کنیم؛ بر این اساس اگر بدانیم ایران با ٨٠ میلیون جمعیت، چه بازاری دارد و توانایی مردم چقدر است؛ تازه اول کار هستیم. در حالی که معتقدیم ایران مشتریان خوب و ظرفیت صنعتی مناسبی داشته و قابلیت تولید مهره های کوچک تا موشک را دارد. وی تصریح کرد: اگر بخواهیم ماشین خوبی را تولید کنیم، باید با ایران مشارکت کنیم و این، فرصت خوبی برای خارجی ها است تا بتوانند چهره و توانمندی واقعی ایران را درک کنند؛ این در حالی است که ایران با این همه توانمندی مردمی و صنعتی، ریسک کرده و به زودی به طور قابل توجهی در صنعت خودرو دنیا جایگاه خواهد یافت، پس این فرصتی برای رقابت با شرکت های خارجی است.

افزایش ۲۰۰درصدر روابط با فرانسه

همچنین فرانسوا سنمو با بیان اینکه بخش خودرو برای روابط دو کشور ایران و فرانسه بسیار مهم بوده و سطح روابط را افزایش داده است، گفت: ایران و فرانسه در زمان تحریم با هم بوده و بسیاری از شرکتهای فرانسوی، علاقمند همکاری با شرکت های ایرانی بودند. سفیر فرانسه در ایران با اشاره به اینکه در این مدت، تجارت دو کشور ٢٠٠ درصد افزایش یافته است، افزود: ایران ١٠٠ فروند ایرباس سفارش داده است که یک هواپیما تحویل شده و به زودی هواپیماهای دیگر هم ارسال می شود. سنمو ادامه داد: دولت فرانسه متعهد به اجرای برجام است و ما معتقدیم که این توافق نامه، برد- برد بوده است. ما کاملا با برجام موافقیم و مسئولیت تمام طرفها هم این است که باعث موفقیت برجام شوند.

سرمایه گذاری ۴ میلیارد دلاری در صنعت قطعه‌سازی

رئیس انجمن قطعه‌سازان ایران هم در این همایش گفت: هم اکنون در صنعت قطعه‌سازی ۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شده و ۵ میلیارد دلار سرمایه در گردش فعلی این بخش است. رئیس انجمن قطعه‌سازان ایران با اشاره به عضویت ۱۲۰۰ قطعه‌ساز در این انجمن از اهمیت این صنعت در اقتصاد کشور خبر داد. رضا رضایی ادامه داد: قطعه‌سازان از شهرهای مشهد، تهران، آذربایجان غربی و استان مرکزی حضور دارند و ۵۵۰ هزار نفر به صورت شبانه‌روزی در این صنعت مشغول به کار هستند. وی تصریح کرد: هم اکنون در این صنعت ۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شده و ۵ میلیارد دلار سرمایه در گردش فعلی این بخش است.

هدف اصلی همایش فروش و خدمات پس از فروش است

دبیرکل همایش بین‌المللی خودرو هم در این همایش گفت: موضوع اصلی همایش با محوریت فروش و خدمات پس از فروش بنا نهاده شده است. ساسان قربانی با اشاره به وضعیت صنعت خودرو در کشور گفت: سال گذشته در این همایش گمانه‌زنی در مورد وضعیت صنعت خودرو بسیار بود و با وجود تحریم‌ها برخی از کارشناسان فکر می‌کردند که این صنعت به زودی تعطیل خواهد شد. وی ادامه داد: اما فعالیت‌هایی که در این یک سال انجام شد نشان داد که علاوه بر اینکه این صنعت پایه متوقف نشد بلکه امروز فضای رقابتی در کشور به وجود آ‌مده و این فرصتی است که می‌توانیم با تحلیل دوره‌های قبل به برنامه‌ریزی برای آینده بپردازیم.

کیفیت یکی از مولفه های اصلی فعالیت رنو در ایران

همچنین برنارد کامبیه، قائم مقام ارشد رنو در همایش بین المللی خودرو گفت: کیفیت یکی از مولفه های اصلی فعالیت رنو در ایران است و فروش این کمپانی در سال قبل در این کشور وضع خوبی داشته است؛ این در حالی است که در ایران، رفتار مشتریان در حال تغییر است؛ به این معنا که در گذشته، بیشتر مشتریان به شیوه های خرید خودرو  متکی بودند؛ اما الان ۵٠ درصد مشتریان از اینترنت برای این منظور استفاده می کنند. قائم مقام ارشد رنو افزود: کیفیت خدمات پس از فروش خودرو در ایران باید ارتقا یافته و رضایت مشتریان جلب شود؛ ضمن اینکه توقع مشتریان این است که خدمات باید بهتر باشد و زمان باید به حداقل برسد؛ به نحوی که  سیاست نرخ گذاری مشخص و شفافی برای ارائه خدمات وجود داشته باشد.

برنامه قطعه سازان ترکیه برای سرمایه گذاری در ایران

رییس انجمن قطعه سازان ترکیه هم به علاقه مندی قطعه سازان کشورش برای حضور در ایران پرداخت و گفت: ورود قطعه سازان ترک به ایران برای سرمایه گذاری، همکاری مشترک و تحقیق و توسعه است. آلبر کانسا افزود: نمی خواهیم در ایران فقط فروشنده باشیم بلکه بدنبال سرمایه گذاری و همکاری در بخش تحقیق و توسعه هستیم. وی با تشریح وضعیت خودروسازی و قطعه سازی در ترکیه گفت: ایران و ترکیه در حوزه هایی با یکدیگر رقابت دارند که به رشد صنعت هر دو کشور کمک خواهد کرد.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |