پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 12695 13:59 1394/02/27
تخریب خاک جدی تر از کم آبی است

تخریب خاک جدی تر از کم آبی است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تخریب خاک جدی تر از کم آبی است

تخریب خاک جدی تر از کم آبی است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

رئیس سازمان امور اراضی تخریب خاک را بدتر از موضوع کم‌آبی بیان کرد و گفت:‌ منابع خاک حاصلخیز کشور ۲میلیون هکتار است که در مناطق مختلف به ویژه در شمال کشور شاهد تخریب آن هستیم.

رئیس سازمان امور اراضی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به ۱۶۵میلیون هکتار عرصه و منابع طبیعی در کشور، یکی از آسیب‌های جدی را فقر آمایش سرزمینی و اطلاعات مکانی اعلام کرد.

قباد افشار افزود : ۱۱درصد کل عرصه‌های کشور، مساحت زمین‌های کشاورزی است که دقیق نیست و به دلیل نداشتن اطلاعات مکانی نمی‌توان برای منابع آب و خاک برنامه ریزی درست کرد.

رئیس سازمان امور اراضی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد : از زمان اصلاح اراضی در ۴۰سال قبل تا کنون به دلیل نداشتن اطلاعات مکانی مناسب، همواره شاهد اختلافات حقوقی زمین‌های کشاورزی بوده ایم و میلیاردها تومان صرف این اختلافات شده است.

افشار افزود : ۵۰درصد پرونده‌های قضایی در روستاها مربوط به اختلافات زمین کشاورزی است و میانگین این پرونده‌ها در کشور ۳۰درصد برآورد می‌شود. رئیس سازمان امور اراضی وزارت جهاد کشاورزی تخریب خاک را از آسیب‌های جدی و بدتر از موضوع کم‌آبی بیان کرد و گفت :‌ منابع خاک حاصلخیز کشور ۲میلیون هکتار است که در مناطق مختلف به ویژه در شمال کشور شاهد تخریب آن هستیم.

افشار خاطرنشان کرد : هر قطعه از خاک کشور که به دلیل جانمایی نامناسب در توسعه شهری یا صنعتی از بین برود، دیگر قابل بازیافت نیست. وی با تاکید بر اینکه مکان‌یابی برخی واحدهای صنعتی در کشور به دلیل فقر آمایش سرزمینی و اطلاعات مکانی دچار اشکال است، گفت : به عنوان مثال در استان اصفهان در خشک‌ترین مناطق کشور صنایع آب بر مانند ذوب اهن مستقر شده است.

رئیس سازمان امور اراضی وزارت جهاد کشاورزی یکی از دلایل تخلفات در زمین های کشاورزی را نداشتن اطلاعات مکانی دانست و ادامه داد : ۱۱درصد زمین های کشور قابلیت کشاورزی دارد که از ۹درصد آن بهره برداری می‌شود و به دلیل خلاء اطلاعات و برنامه ریزی ضریب تامین کالری از بخش کشاورزی در سبد غذایی مردم ۶۰درصد است که باید به ۸۰درصد برسد.

افشار همچنین از همکاری مشترک با سازمان نقشه برداری برای کاداستر زمین های کشاورزی خبرداد و افزود : این همکاری از سال گذشته اغاز شده است و بر اساس آن ۱۰میلیون هکتار از زمین های کشاورزی ساماندهی خواهد شد.

 
 
 


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |