پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 33695 00:00 1395/03/16
تحلیل پیش‌نگر ارز: آمادگی بازار برای میهمان تازه وارد؛ روپیه هند

تحلیل پیش‌نگر ارز: آمادگی بازار برای میهمان تازه وارد؛ روپیه هند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تحلیل پیش‌نگر ارز: آمادگی بازار برای میهمان تازه وارد؛ روپیه هند

تحلیل پیش‌نگر ارز: آمادگی بازار برای میهمان تازه وارد؛ روپیه هند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

تحلیل پیش‌نگر ارز بین‌الملل از تاریخ ۱۷ تا ۲۱ خردادماه ۱۳۹۵

علی حیدری: مطابق هر یکشنبه در این سلسله مقالات ابتدا خلاصه متن آموزشی پنج شنبه آتی عنوان می‌شود، سپس مروری بر اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی هفته گذشته و در پایان تحلیل پیش‌نگر ارزهای بین الملل در هفته پیشِ‌رو را خواهیم داشت. @علی حیدریخلاصه مطلب آموزشی پنج شنبه ۲۰ خردادماه ۹۵‌: همیشه برای خود من هم مهم بوده بدانم این همه سایت، وبلاگ، کانال و گروهای تلگرام در ایران این اطلاعات را از کجا می‌آورند! اصلا از کجا می دانند چه سهمی چه شد! کجا رفت! قیمت فلان سهم تا کجا می‌رود؟ از همه مهم‌تر این‌که امروز در بازار چه خبر هست! خبر در مورد فلان سهم این شد و فلان شایعه در باره این سهم تکذیب شد یا فلان سهم این میزان رشد کرد. نکته ای که برایم مشخص بود این‌که بیشتر خبرها و حتی شایعات انگار یک منبع دارند و عمده سایت‌ها و کانالهای تلگرام یک مطلب را به شیوه خودشون منتشر می کنند. یعنی یک خبر با رنگ و لعابهای متفاوت. جالبه که عمده این وبلاگها و حتی کانال‌های تلگرامی بورس و سهام تنها درباره چند سهم خاص اظهار نظر می‌کنند و به ندرت تفاوت خاصی بین این گروها دیده می‌شود. سرچشمه این اطلاعات مهم و ارزشمند کجاست؟ (ادامه این مقاله در روز پنج شنبه ۲۰ خردادماه ۱۳۹۵ در همین روزنامه منتشر خواهد شد). برخی نگران نباشند قصد ما افشاگری نیست فقط اطلاع‌رسانی است!

مروری بر اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی‌:

USD دلار آمریکا‌: جیمز بولاند، رئیس یکی از دوازده شعبه بانک مرکزی آمریکا در سنت لوئیس واقع در ایالت میزوری پس از پایان یک کنفرانس دانشگاهی در سئول با شرکت در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت‌: «با توجه به افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر گذشته و نظر به سیاست پولی بانک مرکزی که شامل افزایش تدریجی و آرام نرخ بهره است، این اقدام غافلگیر کننده نیست. بنابراین من موافق این سیاست آرام هستم.» این سخنان آقای بولاند در حمایت از خانم جنت یلن (رئیس بانک مرکزی آمریکا) انجام شد زیرا بیشتر منتقدان جنت یلن معتقدند که او آدم محافظه کاری است و این رویکرد وی در اقتصاد به کبوتر سفید تشبیه می‌شود. بانک مرکزی ایالات متحده ۱۴ و ۱۵ ژوئن نشستی دو روزه برگزار خواهد کرد. در این جلسات آمار مربوط به وضعیت اقتصادی کشور، نرخ بیکاری و اشتغال‌زایی بررسی خواهد شد و درباره ایجاد تغییر و یا عدم تغییر در سیاست‌های پولی تصمیم‌گیری می‌‌شود. Rupees با نماد اختصاری INR هند‌: شاید بزودی در کنار ارزهای مهم دنیا، روپیه هندوستان هم تحلیل شود زیرا این کشور در حال حاضر صاحب بالاترین نرخ رشد اقتصادی در دنیاست. و در بازه زمانی یک ساله به رقم ۷٫۹ درصد رسیده است. در حال حاضر هند حتی بالاتر از چین صاحب پرشتاب‌ترین روند رشد اقتصادی در دنیاست. نارندا مودی، دو سال پیش پس از رسیدن به مقام نخست وزیری توانسته است تا حدودی به تعهدات خود مبنی بر شتاب بخشیدن به روند رشد اقتصادی هند و افزایش حجم سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کشورش جامه عمل بپوشاند. از این لحظه عقربه‌های ساعت لحظه ورود روپیه هندوستان را در بازارهای جهانی نمایش می‌دهند بزودی بعید نیست که در کنار اقتصادهای بزرگ جهان روپیه هندوستان هم خرید و فروش شود.
شاید بزودی در کنار ارزهای مهم دنیا، روپیه هندوستان هم تحلیل شود زیرا این کشور در حال حاضر صاحب بالاترین نرخ رشد اقتصادی در دنیاست. و در بازه زمانی یک ساله به رقم ۷٫۹ درصد رسیده است.
EUR یورو‌: هفته گذشته ماریو دراگی رئیس بانک مرکزی اتحادیه اورپا بر این موارد تاکید داشت‌: انتظار داریم نرخ تورم در سال ۲۰۱۶ به ۱،۳ درصد و در سال ۲۰۱۷ به ۱،۶ افزایش یابد.  پیش‌بینی بر رشد اقتصادی در سال ۲۰۱۶ از ۱،۴ درصد به ۱،۶ درصد افزایش یابد.  بهبود اوضاع اقتصادی بصورت تدریجی صورت می‌گیرد و نسبت به افزایش ریسک در سطح اقتصاد جهانی هشدار داد. بانک مرکزی برنامه خرید اوراق قرضه را تا مارچ ۲۰۱۷ ادامه خواهد داد. در صورت تحقق این وعده ها یورو روند تدریجی آرام صعودی را تا سال آتی در پیش خواهد داشت. AUD دلار استرالیا‌: اقتصاد استرالیا سریع‌ترین رشد اقتصادی در سه ماهه اول را از سال ۲۰۱۲ ثبت کرد، که شانس کاهش نرخ‌های بهره این کشور را در نشست هفته بعد بانک رزرو استرالیا، تقریبا، از بین می‌برد. با این حال، از دید میان مدت روند AUD/USD نزولی است و بهبود اخیر در نرخ برابری تنها فاز اصلاحی حرکت نزولی است که از ۲۱ ام ماه آوریل شروع شده است. به همین دلیل، روند نزولی جفت ارز می‌تواند به دلیل قیمت‌های پایین سنگ آهن و هم‌چنین جهت‌گیری‌های انبساطی بانک مرکزی ادامه یابد. NZD دلار نیوزلند‌: افزایش قیمت فرآوردهای لبنی در نیوزیلند باعث تقویت ارز این کشور شد. اقتصاد نیوزیلند که بر پایه صنعت لبنیات و فرآوردهای گوشتی می باشد. شاخص قیمت Global Dairy Trade  که روز چهارشنبه منتشر شد بیانگر افزایش قیمت سبد فرآوردهای لبنی از ۲،۶ درصد در دوره قبل به ۳،۴ درصد در این دوره خبر داد. این افزایش بیانگر افزایش تقاضا برای این محصولات و در نتیجه بالا رفتن سود‌آوری در این صنعت می‌باشد.

پیش‌نگر ارزهای بین‌الملل در هفته پیشِ‌ِرو‌:

مهم‌: در نظر داشته باشید که تحلیل جفت ارزهای زیر صرفا جنبه آموزشی دارد و هرگونه اتفاق در سطح منطقه‌ای و جهانی می‌تواند نظرات زیر را تغییر دهد. دوشنبه ۱۷ خرداد ۹۵‌: این هفته با سخنرانی خانم جنت یلن شروع می‌شود. او که از فوریه ۲۰۱۴ تا فوریه ۲۰۱۸ ریاست بانک مرکزی آمریکا را عهده‌دار است از سوی سرمایه‌گذاران بیشتر محافظه کار تلقی می‌شود. زمان سخنرانی او در ساعت ۲۱:۰۰ بوقت ایران است و سبب نوسانات شدید در بازار می‌شود و از دید سرمایه‌گذاران این نوسانات اهمیتی ندارد بلکه رویکرد وی در سیاست‌های پولی و نرخ بهره دارای اهمیت است و نتایج این سخنرانی می‌تواند شاخصی باشد برای ادامه فعالیت در ماه ژوئن. سه شنبه ۱۸ خرداد ۹۵‌: پس از نوسانات شدید ارزهای جهانی در روز دوشنبه، در این روز بازار در ابهام قرار دارد و حتی برخی ارزها به اصلاح روی می‌آورند و بیشتر تحلیل‌گران به حدس و گمان از نتایج سخنرانی خانم جنت یلن می‌پردازند. چهارشنبه ۱۹ خرداد ۹۵‌: مهم‌ترین خبر در این روز اعلام شاخص تراز تجاری چین است که در صورت افزایش این شاخص،  اعتماد و رشد مناسبی در سهام منطقه شرق آسیا خواهیم دید و به تبع آن افزایش قیمت چند سنتی نفت. شاید بازار پس از ابهام حاضر در اقتصاد آمریکا بیشتر متمرکز بر نتایج مثبت از سوی چین است و غیر از رشد تراز تجاری چین چیز دیگری را انتظار ندارد. پنج شنبه ۲۰ خردادماه ۹۵‌: مهم‌ترین خبر در این روز تغییر احتمالی نرخ بهره نیوزلند در ساعت ۱:۳۰ بامداد بوقت ایران است که بازار انتظار کاهش نرخ بهره از ۲٫۲۵ % به ۲٫۰۰ درصد را دارد و تحقق این احتمال سبب کاهش ارزش دلار نیوزلند در برابر ارزهای اصلی می‌شود و از ادامه رشد دلار نیوزلند جلوگیری می‌شود. جمعه ۲۱ خردادماه ۹۵‌: در این روز حرفه‌ای‌های بازار و معامله‌گران کلان نیم نگاهی به هفته آینده و تصممیات بانک مرکزی آمریکا، ژاپن، انگلستان و سوئیس دارند.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |