جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 22992 23:42 1394/10/11
صنعت کاشی و سرامیک منتظر خبر خوش از بخش ساختمان

صنعت کاشی و سرامیک منتظر خبر خوش از بخش ساختمان

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
صنعت کاشی و سرامیک منتظر خبر خوش از بخش ساختمان

صنعت کاشی و سرامیک منتظر خبر خوش از بخش ساختمان

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

بررسی وضعیت شرکت های پذیرفته شده در بازار بورس در قالب گروه های مختلف، میتواند اطلاعات ارزشمندی را در اختیار سرمایه گذاران قرار دهد تا بهتر بتوانند سبد سهام خود را مدیریت کنند و با انتخاب آگاهانه شرکت ها برای سرکایه گذاری، ریسک خود را تا حد امکان کاهش دهند از این رو، مصمم هستیم روز شنبه هر هفته گزارشی در باب وضعیت یکی از گروه های شرکت های ارائه دهیم. تا کنون ۱۵ گزارش در این باره ارائه شده است که شامل گروه های کوچک و بزرگ بورس می باشد. اما امروز تحلیل بنیادی گروه کاشی و سرامیک ارائه میگردد.

مقدمه

گروه کاشی و سرامیک یکی از صنایع مرتبط با  صنعت ساختمانی و تولید مواد معدنی است ورودی این شرکت ها از محصولات استخراج شده معادن تامین می شود و در ایران مواد اولیه مورد نیاز برای تولید کاشی و سرامیک از داخل تولید می شود هر چند که بعضی از شرکت ها که تولیدات متفاوت دارند۱ بخشی از مواد اولیه خود را از خارج تامین میکند ولی اعم محصولات اولیه در این گروه از داخل تامین می شود. محل مصرف محصولات این گروه در صنعت ساختمان خواهد بود و رکود بی سابقه این صنعت در سال های اخیر باعث شده تا میزان فروش و سود آوری این شرکت ها نیز تحت تاثیر قرار گیرد شرکت های تولید در این صنعت بسیار متنوع و متفاوت است و تنها بخشی کوچکی از این صنعت وارد بازار سرمایه شده است و سهام آن در این بازار داد و ستد می شود این گروه در بازار از قدرت و بزرگی قابل توجهی برخورد نیست و تنها با چند شرکت و با تعداد معاملات بسیار ناچیز در این گروه فعالیت می کنند

معرفی گروه و شرکت های فعال آن

گروه کاشی و سرامیک یکی از گروه های کوچک بازار سرمایه است در این گروه ۱۰ شرکت فعال هستند این گروه با ارزش ۴،۱۴۷ میلیارد ریال و تعداد ۸۵/۱ میلیارد برگه سهام در بازار تهران معامله می شود این گروه همانگونه که گفته شده است بسیار ارزش ناچیزی دارد بیشترین ارزش در این گروه مربوط به  شرکت صنایع‌ کاشی‌ و سرامیک‌ سینا (کساوه) است که ۲۹ درصد از کل این گروه را در اختیار دارد این گروه تعداد سهامی کمی هم در بازارا به نسبت دیگر گروه دارند و بیشترین تعداد برگه سهم دراین گروه مربوط به شرکت  کاشی الوند (کلوند) بوده که تنها ۴۰۰ میلیون برگ سهم توزیع کرده است ولی لیدر این گروه شرکت تولیدی کاشی تکسرام (کترام ) است که بیشترین میزان معاملات در این گروه را دارد باید اشاره کرد که شرکت هایی که در این گروه قرار دارند برترین شرکت های تولید کنند کاشی و سرامیک نیستند شرکت های دیگری در ایران وجود دارد که از لحاظ میزان تولید و کیفیت محصولات در رتبه بالاتری از شرکت های این گروه قرار دارند که به دلیل آنکه سهام خود را به در بازار عرضه نکرده اند در این بررسی قرار نمی گیرند

لازم به ذکر است که شرکت کاشی اصفهان (کاصفا) در این گروه قرار دارد که ازسال ۹۲ تا کنون بسته می باشد و در بررسی این گروه لحاظ نمی شود

۲

سهم هر بازار در گروه

گروه کاشی و سرامیک در دو بازار اول و دوم بورس داد و ستد می شود. بیشتر این گروه در بازار  دوم معامله می شود و تنها ۳۶ درصد از این گروه در بازار دوم معامله می شوند (رجوع شود به نمودار شماره۲) ۳این گروه هماهنگونه که قبلا نیز گفته شده است گروه بسیار کوچکی است و توان تاثیر گذاری بر بازار سرمایه ندارد تنها این گروه می تواند از بازاز تاثیر پذیری داشته باشد نمودار شماره ۳ به خوبی نشان می دهد که گروه تحت تاثیر بازار کل قرار دارد و به دلیل حجم معاملات ناچیز و همچنین و کوچکی شرکت های این گروه توان لیدری بازار در این گروه وجود ندارد در نمودار شماره ۳ دیده می شود که این گروه در بازه های زمانی نیز تحت تاثیر بازار نبوده و روندی متفاوت از بازار را تجربه میکند.  ( رجوع شود به نمودار شماره۳ )

۴

معرفی سهامداران

بزرگترین سهامدار این گروه شرکت گسترش پایاصنعت سینا است که یکی از مجموعه های صنعتی بنیاد مستضعفان است که براساس تصمیم ریاست بنیاد در تیر ماه سال ۱۳۸۸ به منظور  مدیریت تخصصی شرکت های تولیدی با فعالیت های متنوع در رشته های فعالیت لاستیک و دوده صنعتی شامل شرکتهای ایران تایر، لاستیک خوزستان و دوده صنعتی فام - کاشی سرامیک شامل شرکتهای سینا کاشی ، چینی ایران و کاشی پارس - شیشه سازی شامل شرکتهای شیشه و گاز و شیشه مینا - مهندسی ساخت و نصب تجهیزات شامل شرکت شرکت ایران - چوبی و سلولزی شامل شرکتهای صنعت چوب شمال، تولیدی و صنعتی ایران چوب، نئوپان کارون،نئوپان خلخال و کشت و صنعت پیوند هراز - نساجی شامل شرکتهای الیاف ، حجاب شهرکرد ، میهن باف ، سلکباف در این گروه صنعتی بیش از ۴۰۰۰ نفر در ۱۸ شرکت مشغول به کار هستند شرکت سرمایه گذاری ملی ایران (سهامی عام) نیز در این گروه سهامدارای ۳ شرکت را به عهده دارد و از سهامداران بزرگ این گروه است. ولی در کل باید گفت بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی از سهامداران بزرگ این گروه است که در گروه های دیگر نیز دیده شده است. نکته قابل توجه در مورد سهامداران این گروه شرکت تولیدی‌ کاشی‌ تکسرام‌  (کترام) است که هیچ شرکتی سهامدار این شرکت نبوده و اشخاص حقوقی سهامدار این شرکت هستند(رجوع شود به نمودار شماره ۴)

۵

بررسی وضعیت مالی گروه

شرکت های این گروه در آخرین گزارش های خود که مربوط به دوره شش ماهه است وضعیتی خوبی را برای سهامداران خود ترسیم نکرده اند از مجموع ۹ شرکت فعال در این گروه ۴ شرکت در آخرین گزارش خود زیان انباشته شناسایی کرده اند و دو شرکت EPS خود را منفی گزارش کرده اند که نشان دهنده زیان سازی شرکت  در دوره های آتی خواهد بود. نسبت سود به دارایی در این گروه بسیار ناچیز می باشد و در بیشترین میزان سود سازی به دارایی در این گروه مقدار ۸٫۵ درصد تجربه شده است که در مقایسه با دیگر گروه های تولیدی بسیار ناچیز است. نسبت ارزش بازار به دارایی کل در این گروه مناسب بوده و همه شرکت های این گروه این نسبت را زیر ۱ تجربه کرده اند که این نسبت برای این گروه بسیار مناسب خواهد بود     (رجوع شود به جدول شماره۲)

۶

وضعیت EPS گروه

متوسط درآمد به ازاء هر سهم (EPS) در این گروه ۱۴۵ ریال است که به تناسب وزن دارایی هر یک از شرکت ها در گروه محاسبه شده اعمال می شود. در اصل در این روش میانگین گیری شرکتی که دارایی بیشتری دارد تاثیر بیشتری در میانگین ایجاد خواهد کرد و شرکتی که دارایی کمتری دارد تاثیر کمتری در میانگین متوسط EPS ایجاد خواهد کرد. در گروه کاشی و سرامیک بیشترین میزان EPS متعلق به شرکت کاشی‌ پارس‌ (کپارس) با ۲۷۰,۱ ریال است و کمترین میزان EPS به شرکت های چینی‌ ایران  (کچینی) و تولیدی ‌گرانیت ‌بهسرام‌  (کهرام) است به به ترتیب ۶۱۱- و ۵۲۷- ریال زیان به ازاء هر سهم شناسایی کرده اند تمامی شرکت های گروه گزارش های خود را در دوره شش ماهه با تعدیل منفی ارائه کرده اند و در مجموع میتوان گفت وضعیت رکود صنعت ساختمان در میزان سود سازی شرکت های این گروه تاثیر قابل توجهی داشته است. تولیدی‌ کاشی‌ تکسرام‌ (کترام)  که لیدر گروه است در ابتدای دوره پیش بینی خود را ۱۳۶ ریال اعلام کرده است که تا کنون و در دوره دوم شش ماه تنها ۵ ریال محقق کرده است و در دوره دوم با تعدیل منفی ۵۰ درصدی به ۶۸ ریال پیش بینی خود را در اتهای دوره تقلیل داده است همانگونه که اشاره شده است دیگر شرکتهای این گروه نیز همین وضعیت را در این گروه دارند (رجوع شود به نمودار شماره۵)

۷

بررسی P/E گروه

متوسط P/E در گروه کاشی و سرامیک به جز قند و شکر ۵/۲۸ است. ولی باید در نظر داشت که این متوسط بر اثر P/E بالای شرکت کاشی‌ و سرامیک‌ حافظ‌ (کحافظ) ایجاد شده است در صورت حذف این شرکت از مجموعه آماری متوسط P/E این گروه ۴/۷ خواهد بود که برای این گروه معقول تر خواهد بود دلیل P/E بسیار بزرگ شرکت کاشی‌ و سرامیک‌ حافظ‌ (کحافظ) گزارش ضعیف این شرکت  نسبت به قیمت سهام آن در بازار است ه باعث بزرگ شدن این نسبت تا ۱۶۰ شده است.  (رجوع شود به نمودار شماره۶)

۸

بررسی وضعیت DPS گروه

متوسط DPS پرداختی در این گروه ۴۲۱ ریال است. بیشترین میزان DPS در این گروه متعلق به شرکت صنایع‌ کاشی‌ و سرامیک‌ سینا (کساوه) است که به سهامداران خود ۱۵۵۰ ریال سود نقدی پرداخت کرده است. شرکت های کاشی‌ نیلو  (کنیلو) ، چینی‌ ایران  (کچینی) و تولیدی ‌گرانیت ‌بهسرام‌  (کهرام) در این گروه در مجمع هیچ سودی پرداخت نکرده اند دیگر شرکت های این گروه سودی متفاوت و پرداکنده از یکدیگر پرداخت کرده اند. (رجوع شود به نمودار شماره ۷)

۹

بررسی وضعیت ارزش و حجم معاملات

متوسط تعداد معاملات در این گروه در دوره یکساله و سه ماهه ۲۸۴ و ۱۹۶ بار است و متوسط تعداد معاملات در این گروه ۱۱ بار است که بسیار ناچیز است. متوسط حجم معاملات یک ساله و سه ماهه این گروه به ترتیب ۲ میلیون و ۱ میلیون برای کل گروه  است. که متوسط حجم معاملات هر شرکت ۷۰ هزار سهم در هر روز است. حجم معاملات این گروه بسیار کم است و همین دلیل باعث می شود که سهامداران چندان علاقمندی به این گروه نشان ندهند و بیشتر سهامداران مربوط با خود شرکت ها در این گروه سرمایه گذاری نمایند. بیشترین معاملات در این گروه متعلق یه شرکت تولیدی‌ کاشی‌ تکسرام‌  (کترام) است تولیدی ‌گرانیت ‌بهسرام‌  (کهرام) نیز بعد از کترام حجم معالات خوبی دارد ولی این حجم در مقابل دیگر شرکت ها بازار بسیار ناچیز است (رجوع شود به نمودار شمار۸) میزان ورود و خروج نقدینگی به خوبی نشان می دهد که حقوقی این گروه چندان فعالیت قابل توجهی ندارد و در دوره یک ساله اخیر بیشتر فروشنده بوده است تا خریدار عدم حمایت حقوقی ها از این گروه یکی از دلایل اصلی کاهش حجم معاملات در این گروه است. به عنوان مثال  شرکت کاشی‌ و سرامیک‌ حافظ‌ (کحافظ) در یک سال گذشته حقوقی شرکت هیچ خریدی نداشته است که نکته قابل توجهی در این گروه می باشد هرچند که ورود حقوقی در دیگر شرکت های این گروه نیز چندان قابل توجه نمی باشد.

۱۰

متوسط ارزش معاملات روزانه در گروه کاشی و سرامیک به جز قند و شکر در دو بازه زمانی یکساله و سه ماهه به ترتیب ۳ و ۲ میلیارد ریال است. میزان نقدشوندگی شرکت های این گروه در بازار بسیار ناچیز است و همانگونه که قبلا گفته شد سهامداران چندان تمایلی به سهامدارای در بازاه کوتاه مدت و میان مدت در این گروه را ندارند. تولیدی‌ کاشی‌ تکسرام‌  (کترام) و تولیدی ‌گرانیت ‌بهسرام‌  (کهرام) بیشترین ارزش معاملات در این گروه را  دارند با آنکه این دو شرکت در انتهای گروه خود قرار دارند (رجوع شود به نمودار شماره ۹)

۱۱

بررسی شاخص گروه

شاخص گروه کاشی و سرامیک از سال ۱۳۸۶ تا کنون مورد بررسی قرار گرفته است  همانگونه که مشخص است روند حرکتی این گروه از اواسط سال ۱۳۸۵ تا اوخر سال ۹۲ یک روند صعودی را سپری کرده است و اکنون در دوران اصلاحی خود قرار دارد اکنون شاخص این گروه در منطقه بسیار حساس و جذابی قرار گرفته است همترازی قیمت با برخورد به کف کانال صعودی و رویارویی با محدوده ۶۱٫۸ درصد از موج افزایشی بزرگ قبلی خود در ایمن منطقه باعث می شود سهامداران توجه خاصی به این گروه پیدا کنند معمول است قیمت ها در تشکیل اموج اصلاحی به صورت امواج ABC حاظر شوند(البته پیچیدگی و بررسی امواج اصلاحی بسیار گسترده می باشد که در حوصله این گزارش قرار نداشته و بعدا در مقاله ای آموزشی انواع آن بررسی خواهد شد) با توجه به آنکه موج تشکیل شده به صورت یک موج ۵ تایی نزولی حاضر شده است امکان تشکیل یک ABC تخت در این موج اصلاحی وجود دارد. اکنون شاخص گروه در موج A از این سه موجی قرار گرفته است باید در نظر داشت که میزان نقدشوتدگی این گروه بسیار پایین است و تنها سهامی که در این گروه با حجم معاملات خوب معامله می شود کترام است که می شود برای بازه های کوتاه مدت و میان مدت از آن بهره جست

۱۲

عوامل تاثیر گذار بر گروه

صنعت ساخت و تولید کاشی و سرامیک در ایران در دهه گذشته با رشد قابل توجهی همراه بوده است. تغییر نگرش در ساخت و طراحی ساختمان ها و تغییر ذائقه مصرف کننده باعث شده است کیفیت و نوع و تنوع این محصولات از سمت تولید کنندگان آن با تغییر شگرف همراه باشد. ولی ورود و واردات کاشی های لوکس و تراز اول از کشورهای اسپانیا و ایتالیا که از نظر کیفیت با محصولات داخلی اختلاف قابل توجهی دارد باعث شده است که بازنده بازی در رقابت بین محصولات داخلی و خارجی، محصولات داخلی باشد البته قیمت بالا و محدودیت های مختلف واردات باعث شده است که این محصولات لوکس تنها در ساختمان ها و و مکان های لوکس استفاده شود. اما گذشته از این عوامل، مجموعه عواملی که باعث تغییر قیمت سهام این شرکت ها خواهد شد به دو عامل سیستماتیک و غیر سیستماتیک تقسیم بندی می شود عوامل سیستماتیک موثر بر این گروه رشد گروه ساختمانی و سیمانی خواهد بود ولی از عواملی که میتواند باعث رشد قیمت شرکت های این گروه در اثر سود سازی شرکت های گروه شود میتوان به خروج صنعت ساختمانی از رکود اشاره کرد که باعث می شود جانی تازه در این صنعت ایجاد شود.

منابع

در تهیه این گزارش اطلاعات مربوط به گزارش های مالی از سایت کدال  http://new.codal.ir، اطلاعات مربوط به EPS  و  DPS و همچنین سهامداران عمده از سایت بورس و اوراق بهادار تهران http://www.irbourse.com، اطلاعات مربوط به تعداد معاملات، حجم معاملات و ارزش معاملات از سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران  http://www.tsetmc.com استخراج شده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |