شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 83125 13:19 1397/03/13
تحقق عدالت در دیدگاه امام(ره) تنها از مسیر ولایت امکان‌پذیر است

تحقق عدالت در دیدگاه امام(ره) تنها از مسیر ولایت امکان‌پذیر است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تحقق عدالت در دیدگاه امام(ره) تنها از مسیر ولایت امکان‌پذیر است

تحقق عدالت در دیدگاه امام(ره) تنها از مسیر ولایت امکان‌پذیر است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: حجت‌الاسلام و المسلمین محمد رضا تویسرکانی، نماینده، ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین، درباره جایگاه عدالت در اندیشه امام خمینی (ره) و تفاوت آن با دیدگاه‌های مادی‌گرایانه از عدالت گفت: نگاه امام خمینی (ره) به مقوله عدالت یک نگاه قرآنی و اهل بیتی بود. به این معنا که حضرت امام (ره) معتقد بودند هیچ راهی برای تحقق ارزش‌های اسلامی و انسانی وجود ندارد مگر از طریق اجرای عدالت.

وی تصریح کرد: در حقیقت عدالت اصلی‌ترین راهبرد تحقق ارزش‌ها در نگاه امام خمینی (ره) تعریف می‌شد و لذا عدالت در اندیشه امام (ره) یک عدالت جامع و همه‌جانبه بود نه تک‌بعدی و این همان عدالتی است که امام عصر (عج) برای تحقق آن قیام می‌کند. نکته بسیار مهم این است که در نگاه امام خمینی (ره) تحقق این عدالت فقط و فقط از مسیر ولایت امکان‌پذیر است و بدون تبعیت از ولایت، حاکم کردن عدالت میسور نیست.

تویسرکانی اظهار کرد: به عبارتی نمی‌توان با شعار عدالت و احساسات مبتنی بر عدالت‌خواهی از ولایت سبقت جست یا ولایت را به باد انتقاد گرفت. ولایت حقیقی و واقعی فقط از طریق ولایت الهی امکان‌پذیر است و عدالت مورد نیاز بشر از طریق، ولی خدا محقق می‌شود و از غیر طریق ولایت عدالتی محقق نمی‌شود و صرفا یک شعار احساسی و هیجان سطحی است که باعث فریب انسان‌های تشنه عدالت می‌شود.

نماینده، ولی فقیه در سازمان بسیج عنوان کرد: امروز در جامعه کسانی هستند که دم از عدالت می‌زنند، اما با شعار عدالت، ولایت را زیر سؤال می‌برند و با شیطنت به دنبال پیاده‌سازی عدم مشروعیت و کارآمدی ولایت هستند و یا در نگاه خوش‌بینانه، چون افرادی احساسی و هیجانی هستند که از صبر انقلابی برخوردار نیستند و تنها از خشم انقلابی بهره برده‌اند.

تویسرکانی اضافه کرد: در نگاه امام (ره) کسی که به دنبال عدالت است خودش باید در وهله اول دچار آلودگی‌های باطنی و اخلاقی نباشد و به بهانه برپایی عدالت، مرز‌های اخلاق را زیر پا نگذارد. نکته دیگر اینکه براساس تفکر امام (ره) مطالبه عدالت یک موضوع دائمی و همیشگی است و اختصاص به زمان خاصی ندارد و نیرو‌های انقلابی باید همیشه مطالبه‌گر عدالت در جامعه باشند و از طرفی همواره خط مبارزه با سلطه‌گران را به عنوان ناقضان و پایمال‌کنندگان اصلی عدالت جهانی ادامه دهند.

وی یادآور شد: امروز در داخل کشور نیز نیرو‌ها و رسانه‌های انقلابی باید با شفاف‌سازی از رفتار و زندگی مسئولان بیش از پیش به مردم نشان دهند که مسئولان کثیری در جامعه هستند که هیچ گونه خوی و ظاهر اشرافی‌گری ندارند و با خط‌کش عدالت زندگی می‌کنند که در هیاهوی تبلیغاتی و جنگ روانی دشمنان گم شده‌اند و دیده نمی‌شوند و این خودش یک ظلم هم به نظام و هم به طیف گسترده‌ای از مسئولانی است که سالم و به دور از اشرافی‌گری و در مسیر عدل زندگی می‌کنند و اشرافیت اقلیتی از مسئولان نباید موجب سیاه‌نمایی و بدبینی نسبت به همه مسئولان و خدمتگزاران در کشور شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |