چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 100464 16:12 1398/05/12
تحقق شعار «ما می‌توانیم» دستاورد بزرگ جهاد دانشگاهی است

تحقق شعار «ما می‌توانیم» دستاورد بزرگ جهاد دانشگاهی است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تحقق شعار «ما می‌توانیم» دستاورد بزرگ جهاد دانشگاهی است

تحقق شعار «ما می‌توانیم» دستاورد بزرگ جهاد دانشگاهی است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، به مناسبت نزدیک شدن به سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی در ۱۶ مرداد، درباره ظرفیت‌های این نهاد انقلابی برای حل مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور گفت: جهاد دانشگاهی نهالی است که در انقلاب رویش کرده، در دانشگاه رشد کرده و امروز به بلوغ خوبی رسیده است؛ این درخت محصول انقلاب در دانشگاه توانسته اثرگذاری مطلوبی در حوزه‌های مختلف داشته باشد که قابل بررسی است.

ترویج دین و مفاهیم قرآن با رویکرد علمی؛ دستاورد مهم جهاد دانشگاهی

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این نهاد در حوزه فرهنگی و به ویژه فرهنگ دینی است، گفت: این نهاد توانسته از طریق خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) موضوعات قرآنی را دنبال و آشنایی با مفاهیم قرآن، قرائت و تفسیر و سایر مسائل مرتبط با قرآن را پیگیری کند و از این طریق دین را در جامعه با یک معنویت خاص و رویکردی علمی و جوان‌‌پسند ترویج دهد که کار بسیار مؤثری است.

زاهدی اظهار کرد: دستاورد مهم دیگر جهاد دانشگاهی در حوزه علم و فناوری است؛ جهاد دانشگاهی در حوزه علم و فناوری این رویکرد را دنبال می‌کند که تولیدات علمی نباید در قفسه‌های کتابخانه‌ها باقی بماند بلکه باید به محصول تبدیل شود، آن هم محصولاتی که نیازهای کشور و مردم را رفع کند و در این زمینه جهاد دانشگاهی یکی از پیشتازان عرصه فناوری و تبدیل ایده به محصول است.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس بیان کرد: این اتفاق نه تنها در حوزه محصولات صنعتی اتفاق افتاده بلکه در حوزه پزشکی نیز رخ داده است و اقدامات پژوهشگاه رویان به ویژه دستاوردهای آن در زمینه سول‌های بنیادی از همین نوع است، اما کشور از ظرفیت زیادی که از سوی جهاد دانشگاهی در زمینه فناوری به دست آمده به طور شایسته استفاده نکرده است.

دستگاه‌ها توان جهاد دانشگاهی را برای حل مسائل کشور باور کنند

وی ابراز کرد: از مسئولان و معاونان پژوهشی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مرتبط با حوزه نفت و گاز، پالایشگاه‌ها، سیستم دفاعی، وزارت جهاد کشاورزی، صنعت معدن و وزارت نیرو انتظار می‌رود سری به جهاد دانشگاهی بزنند و توان جهاد دانشگاهی را برای رفع نیازهای خودشان از نزدیک ملاحظه کنند.

زاهدی با تأکید بر اینکه توان جهاد دانشگاهی هم برگرفته از علم و هم از انگیزه قوی است، گفت: زمانی که کشور از چنین ظرفیتی استفاده کند بسیاری از نیازهای کشور برطرف خواهد شد. چرا الان باید ده‌ها هزار خودروی داخلی در به خاطر کمبود قطعه در انبارها و پارکینگ‌ها باقی بماند و به سراغ جهاد دانشگاهی و دانشگاه‌های کشور نمی‌روند تا این قطعات را تولید کنند؟ در حوزه نفت و گاز جهاد دانشگاهی این توان را دارد که در خدمت رفع نیازهای این حوزه باشد. در واقع دستاورد و کار بزرگ جهاد دانشگاهی این بوده که شعار «ما می‌توانیم» را تحقق بخشیده است.

نماینده مردم کرمان در مجلس یادآور شد: در واقع جهاد دانشگاهی خود را به خوبی به جامعه و مسئولان معرفی کرده اما این دستگاه‌ها و مسئولان هستند که به این توان باور ندارند که اگر با دستاوردهای این نهاد آشنا شوند و آن‌ها را از نزدیک مشاهده کنند اطمینان قلبی پیدا می‌کنند که این عزیزان می‌توانند نیازهای کشور را در حوزه‌های ذکر شده برطرف کنند تا نیازی به خارج از کشور نباشد و این در راستای اقتصاد مقاومتی است.

وی اظهار کرد: همچنین یکی دیگر از فعالیت‌های مهم جهاد دانشگاهی در عرصه اطلاع‌رسانی عمومی است که خبرگزاری ایسنا توانسته اخبار کشور را به موقع منتشر کند. شاید در مقطعی رویکردهای تنگ‌نظرانه سیاسی بر این خبرگزاری حاکم بود اما طی چند سال گذشته رویکردی کاملاَ منصفانه از سوی این خبرگزاری اتخاذ می‌شود و توانسته اخبار را همانطور که هست منتشر کند و این برای یک خبرگزاری بسیار ارزشمند است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |