پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 57672 13:38 1396/01/23
تحریک ایران به قطع ‌گفت‌وگو؛ پشت پرده تمدید تحریم‌های حقوق بشری غرب

تحریک ایران به قطع ‌گفت‌وگو؛ پشت پرده تمدید تحریم‌های حقوق بشری غرب

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تحریک ایران به قطع ‌گفت‌وگو؛ پشت پرده تمدید تحریم‌های حقوق بشری غرب

تحریک ایران به قطع ‌گفت‌وگو؛ پشت پرده تمدید تحریم‌های حقوق بشری غرب

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نوشت: شورای اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه ۲۲ فروردین، تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران به بهانه‌های ادعایی حقوق بشر را به مدت یکسال دیگر تمدید کرد. در بیانیه شورای اتحادیه اروپا آمده که این تحریم‌ها منع سفر و مسدود شدن دارایی‌های ۸۲ فرد و یک موسسه را شامل می‌شود.

تحریم‌های اتحادیه اروپا، به علاوه، منع صادرات تجهیزاتی را شامل می‌شود که به ادعای این اتحادیه برای «سرکوب داخلی و نظارت بر ابزارهای ارتباطی» به کار گرفته می‌شوند. شورای اتحادیه اروپا در این بیانیه خاطرنشان کرده که این تحریم‌ها برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ اعمال شده‌ و از آن پس هر باره تمدید شده‌اند.

تمدید تحریم‌های حقوق بشری ایران؛ ادامه روند نگاه دوگانه غرب

محمدعلی اسفنانی، سخنگوی سابق کمیسیون حقوقی قضایی مجلس شورای اسلامی، درباره تأثیر این تحریم‌ها بر گفت‌‌وگوهای حقوق بشری ایران و غرب که چندی پیش نیز از سوی رئیس قوه قضائیه و مسئولان دستگاه دیپلماسی مطرح شده بود، گفت: آنچه که اتفاق افتاده طیق روال سال‌های گذشته بوده و نشانه بدعهدی‌های غرب در همه قضایا است.

وی ادامه داد: آنها علی‌رغم همه ادعاهایی که مطرح می‌کنند در عمل به گونه‌ای دیگر رفتار می‌کنند. مقامات کشور ما اعلام آمادگی کرده بودند که در حوزه حقوق بشر و مباحث مختلف این حوزه با غرب گفت‌وگو کنند و استدلالات و ادله خود را ارائه دهند در حالی که آنچه مستند گزارشگر حقوق بشر درباره ایران است غالبا شامل مطالب غیرواقعی است که برگرفته از منابع آلوده‌ای است که خودشان با نظام عناد دارند و بعضا اقدامات براندازانه و تروریستی انجام داده‌اند.

اسفنانی اظهار کرد: حق این است که در دنیای امروز که منطق و واقعیت‌ها به راحتی می‌تواند جایگزین مسائل غیرواقعی شود واقعیات حقوق بشر در ایران به غربی‌ها ارائه شود، اما متاسفانه با تمدید تحریم‌های حقوق بشری علیه ایران ثابت شد که غربی‌ها اهل منطق نیستند و همان مسیر غلط سال‌های گذشته که همان نگاه دوگانه و سیاسی به حقوق بشر در ایران است را ادامه می‌دهند.

ادامه مسیر گفت‌وگوهای حقوق بشری با غرب پس از تمدید تحریم‌ها

سخنگوی سابق کمیسیون حقوقی قضایی مجلس درباره نوع واکنش ایران به این رفتار و امکان لغو و توقف مذاکرات حقوق بشری با غرب گفت: به نظر نمی‌رسد قطع اعلام آمادگی برای مذاکرات ضرورتی داشته باشد. ما باید به دنیا نشان دهیم که آمادگی آن را داریم که در مورد مسائل حقوق بشری اعلام نظر کنیم و ادله خود را ارائه دهیم و بعد اگر آنها بر این عناد خود تأکید کرده و این روند رفتاری را ادامه دادند آنگاه قطع گفت‌وگوها می‌تواند تأثیر مثبتی بر رویکرد آنها بگذارد.

اسفنانی با بیان اینکه اعلام آمادگی برای گفت‌وگوها و قطع نکردن این ارتباط در حوزه حقوق بشر فرصتی برای اتمام حجت با غرب است، گفت: شاید اتفاقا بعضی به دنبال این هستند که با تحریک ایران، این فرصت را از جمهوری اسلامی بگیرند تا نشان دهند نظام حاضر نشده که تن به گفت‌وگو دهد و از مواضع خود دفاع کند.

گفت‌وگوهای حقوق بشری فرصتی برای اتمام حجت با غرب

وی تأکید کرد: لذا این گفت‌وگوها فرصت خوبی برای یک اتمام حجت قاطع با غرب و انعکاس واقعیات حقوق بشر در ایران است و مسئولان ما باید به این مسئله به دید یک فرصت نگاه کنند.

اسفنانی در پایان عنوان کرد: البته بیم غربی‌ها از آشکارشدن واقعیات حقوق بشر ایران در دنیا و گریزان بودن همیشگی آنها از این واقعیات، باعث آن است که مقدماتی را فراهم می‌کنند که این مذاکرات انجام نشود یا به نتیجه نرسد که اصرار آنها بر تمدید تحریم‌های حقوق بشری ایران یکی از نشانه‌های این رفتارهای ریاکارانه است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |