جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 82013 10:25 1397/02/26
تحریم‌ها را باید مدیریت کرد

تحریم‌ها را باید مدیریت کرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تحریم‌ها را باید مدیریت کرد

تحریم‌ها را باید مدیریت کرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایلنا نوشت: علیرضا دقیقی (عضو هییت علمی دانشگاه و کارشناس بیمه)، در مورد تاثیر برجام بر صنعت بیمه کشور گفت: قضاوت و تصمیم نهایی و پیش‌بینی اتفاقات در این مورد زود است، اما باید درنظر داشت که در دوران پس از انقلاب چه پیش از برجام و چه پیش از آن هیچ ارتباطی با بیمه‌های آمریکایی نداشته‌ایم و عملا عمده بیمه‌های ما در فضای دنیا با طرف‌های اروپایی صورت می‌گرفت.

وی ادامه داد: اعمال یک سری تحریم‌ها و تنبیه‌ها از سوی امریکا برای طرف‌های تجاری ایران که قراردادهای تجاری داشتند و پوشش‌های بیمه اتکایی برای ایران ارایه می‌کردند چون در راستای منافع شرکت‌ها نبوده و باعث حذف این شرکت‌ها از بازار بزرگ امریکا می‌شد ، مشکل ایجاد کرد.

این استاد دانشگاه دیگر مشکل اساسی را مراودات بانکی دانست و افزود: مشکل دیگر ناشی از تحریم‌ها در روابط بانکی به وجود آمده بود به طوری که شرکت‌های بیمه برای پرداخت و شروع بیمه نامه به عنوان وصول حق بیمه به مشکل اساسی برخورد کرده بودند و در صورت بروز خسارت همانند مواردی که پیش آمده بود، پرداخت این خسارت از طریق شبکه بانکی میسر نبود.

دقیقی در مورد تاثیر خروج احتمالی اروپایی‌ها از برجام گفت: با خروج یک طرفه امریکا از برجام کشورهای اروپایی باید در عمل و نه در حرف پایبند برجام بمانند و اگر برخی شرکت‌های بزرگ اروپایی در ایران کار کنند و شبکه بانکی مراودات خود را ادامه دهد این مشکلات تعدیل خواهد شد، اما اگر این شرکت‌ها دنباله رو ترامپ باشند، مشکل اساسی از طریق شبکه بانکی و مراودات بانکی به وجود خواهد آمد و بدون تردید از بازار اروپا محروم خواهیم شد و مجبورهستیم مانند دوران تحریم‌ها به بازارهای آسیایی و کنسرسیوم‌ها متکی باشیم.

وی متذکر شد: قبل از ورود به دوران تحریم‌ها و سنگین شدن مرحله به مرحله آن، باید با استفاده از تجربه‌ای که در دوران تحریم‌ها داشته‌ایم اقداماتی مانند تقویت صندوق‌های داخلی، ایجاد کنسرسوم‌هایی که در داخل داشتیم، تقویت‌ و ارایه پوشش به صورت ملی برای محموله‌های تجاری صادراتی به ویژه دربخش انرژی را انجام دهیم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: ضمن همکاری با بیمه‌های اتکایی و تقسیم سود با این شرکت‌ها باید آمادگی لازم را داشته باشیم تا با قطع یک باره این مراودات دچار مشکل اساسی نشویم و نباید فراموش کرد کشورهای اروپایی هم در عمل هیچ وقت پایبند قراردادها نبودند.

دقیقی با اشاره به نقش بیمه‌های اتکایی در بخش نفت کشور گفت: ابنیه ها و تاسیسات صنعت نفت را با اتکای کنسرسیوم‌های داخلی می‌توان نگهداری کرد اما یک ریسک تجمیعی بسیار بزرگ وجود دارد مثلا مجموعه‌های تجمیعی مانند بندر امام خمینی، مجموعه عسلویه که حجم بزرگی از تاسیسات را دارند و سرمایه کل شرکت بیمه در صورت بروز ریسک کلی امکان پوشش آن را ندارد و از این منظر وجود بیمه‌های اتکایی مورد توصیه است اما در صورت عدم وجود این شرکت‌ها باید تمهیدات دیگری اندیشیده شود.

وی ادامه داد: موضوع نگران کننده در این بحث درخواست بیمه نامه های مختلف برای محموله‌های نفتی از سوی بنادر بزرگ است که از منظر صادرات نفت، حامل‌های انرژی و میعانات گازی می‌تواند مشکل زا باشد.

این کارشناس بیمه تصریح کرد: بدون تردید مشکلات اقتصادی به وجود خواهد آمد اما با مدیریت می‌توان ضرر و زیان آن را به حداقل رساند اما طبیعی است که نمی‌توان آن را به صفر رساند و هدف امریکا از خروج ار برجام نیز همین فشار اقتصادی است.

وی گفت: امیدواریم با مدیریت دقیق تر این مرحله را نیز سپری و از بیمه‌های اتکایی بین‌المللی محروم نشویم به طوری که در سرمایه‌های بزرگی مانند صنعت نفت و گاز حتما نیازمند پوشش اتکایی هستیم و این نشانه عدم توانایی بازار داخلی نیست و یک مکانیزم تسهیم ریسک است که در تمامی کشورهای جهان حتی صنعتی مرسوم است



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |