جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 54280 11:33 1395/11/25
تثبیت جایگاه طلای سرخ ایران در رتبه نخست دنیا

تثبیت جایگاه طلای سرخ ایران در رتبه نخست دنیا

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تثبیت جایگاه طلای سرخ ایران در رتبه نخست دنیا

تثبیت جایگاه طلای سرخ ایران در رتبه نخست دنیا

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) نوشت: زعفران یکی از گرانترین چاشنی های دنیاست و بهره گرفتن از این گیاه قدمتی ۳۵۰۰ ساله دارد. ریشه آن از آسیای جنوب غربی است و پس از آن نخستین بار در یونان کشت شد. این گیاه محصول فصل سرماست و مقاومت آن در برابر سرما زیاد بوده و کم آب و زود بازده است.

زعفران با دارا بودن بیش از صد ترکیب متفاوت، خواص آنتی اکسیدان فراوانی از خود نشان می دهد که این خواص رادیکال های آزاد در بدن را پیدا کرده و خنثی می‌کنند.

رادیکال های آزاد، تولید جانبی متابولیسم سلولی هستند که می توانند منجر به تغییر سلول های سالم و نابودی آنها شوند. پس این گیاه سیستم ایمنی بدن را بالا برده و از گسترش سرطان جلوگیری می کند و همچنین در ترمیم مولکول های DNA آسیب دیده نقش دارد. در این بین ایران با تولید سالیانه بیش از ۲۵۰ تن زعفران به ارزش بالغ بر ۶۲۵ میلیارد تومان مقام اول تولید این محصول را دارا است.

این گیاه توسط مسلمانان در آندلس (اسپانیای اسلامی) کشت شد و امروزه تولید اسپانیا به یک تن هم نمی رسد، اما صادرکننده اصلی این محصول به شمار می رود.

با توجه به اینکه بیش از ۸۵ درصد از زعفران جهان در ایران کشت می شود و کشاورزان ما بیشترین زحمت را برای این محصول کشیده اند، اسپانیا این محصول را پس از بسته بندی با برند خود به بازار عرضه می کند.

گل زعفران باید در فاصله کوتاهی از مزرعه جمع آوری شود و طی شرایط خاصی کلاله های قرمز آن جداسازی و با نهایت دقت خشک شود تا کیفیت و ویژگی های محصول حفظ شود.

کشور ما به دلیل مشکلاتی همچون تحریم، حمل و نقل، استاندارد و کیفیت، نقدینگی و صرافیها (عدم نقدینگی)، قاچاق، تعرفه های دولتی و استفاده از روشهای قدیمی و سنتی، با بالاترین حجم تولید نتوانسته ۱۰۰ درصد صادرات این محصول را در دست بگیرد.

جمع آوری به موقع و نقل و انتقال صحیح، بهداشت محیط، رعایت اصول جداسازی و خشکاندن در شرایط مناسب به کیفیت و استاندارد سازی محصول کمک می کند که در این میان ترویج و آموزش کشاورزان برای این مهم بسیار ضروری است.

یکی از آفت های مهم این محصول ارزشمند، قاچاق پیاز این محصول به کشورهای همسایه است. افغانستان یکی از کشورهایی است که خریدار پیاز زعفران ایران است و در تولید این محصول به جهت کیفیت بیشتر، پیشرفتهایی داشته است و با تعرفه وارداتی کم و راحتی صادرات و همکاری کشوری نظیر فرانسه در بسته بندی و فراوری با تولید ۱۷ تن (اگر چه تولید اندکی است) ولی می تواند رقیبی برای ایران به حساب آید.

پیاز زعفران ایران ثروت بخش کشاورزی و کشاورزان ایران است و تدابیر لازم برای حفظ این ثروت امری ضروریست. به این ترتیب باید این محصول را استراتژیک شمرد زیرا که در خراسان رضوی و خراسان جنوبی نزدیک به ۸۰ هزار خانوار از این محصول ارتزاق می کنند و مهم تر آنکه سالانه بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار ارز وارد کشور می‌شود. به دلیل ارز آوری این محصول کشورهایی نظیر هلند – اسپانیا – چین در تولید این محصول همت گماردند.

یکی از بهترین روش ها جهت بالا بردن کیفیت و استاندارد سازی کالا و حذف قاچاق، رفع مشکل نقدینگی انجام معاملات این محصول در بورس کالای ایران است.

از سال ۸۷ تاکنون میزان قابل توجهی از این محصول بصورت فیزیکی در بورس کالا عرضه و معامله شده است، اما به دلیل عدم آگاهی کشاورزان و همچنین عدم هماهنگی ارگان های دست اندرکار هنوز به هدف اصلی که گرفتن بازار جهانی است، نرسیده ایم.

در سال جاری کارگزاری توسعه کشاورزی با همکاری اتحادیه تعاونی های روستایی و کشاورزی خراسان رضوی و معاونت توسعه بازار بورس کالای ایران، روند معاملات سپرده کالایی این محصول را در برنامه خود قرار داده است، که امید می رود پس از اتمام و انجام تعهدات اتحادیه تعاون روستایی خراسان رضوی که پذیرش انبار این اتحادیه در بورس کالا صورت گرفت، از امروز به شیوه و حجمی مطلوب شاهد آغاز رسمی معاملات سپرده کالایی زعفران باشیم. براین اساس هم اکنون کشاورزان و فعالان بازار با عرضه محصول خود برابر با شرایط مندرج در اطلاعیه عرضه ای که از طرق بورس کالا منتشر می شود، می توانند محصول خود را توسط کارگزاری های بورس کالا مورد معامله قرار دهند.

بنابر اهداف تعیین شده، قرار است معاملات گواهی سپرده زعفران در بورس کالا به استاندارد سازی محصول و رفع مشکل نقدینگی فعالان بازار زعفران منجر شود تا بتوانیم با زمینه سازی رشد صادرات این محصول، تثبیت ایران در رتبه نخست بازار زعفران جهان و تبدیل شدن تابلوی بورس به مرجع اصلی قیمت در دنیا را رقم بزنیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |