جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 82931 14:45 1397/03/09
تبعات منفی نگاه مادی به مقوله عدالت

تبعات منفی نگاه مادی به مقوله عدالت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تبعات منفی نگاه مادی به مقوله عدالت

تبعات منفی نگاه مادی به مقوله عدالت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: مهندس مصطفی میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در آستانه فرارسیدن ایام سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) درباره جایگاه عدالت در اندیشه امام خمینی(ره) گفت: اندیشه امام(ره) نسبت به موضوع عدالت با آنچه که اذهان عمومی از مفهوم عدالت استنباط می‌کند متفاوت است. اذهان عمومی تصور می‌کنند اگر امکانات رفاهی و مادی به طور مساوی بین مردم توزیع شود عدالت محقق شده است. اما این تنها بخشی از مفهوم عدالت است که در واقع نگاه حداقلی به این مفهوم والاست.

وی ادامه داد: امام (ره) معتقد بودند عدالت یعنی اینکه امکانات لازم برای رشد انسان‌ها فراهم شده و کرامت انسانی جایگاه واقعی خود را بیابد. هدف خلقت این است که انسان به کمال خودش برسد و در این مسیر هر چیزی که کمک کند که انسان‌ها در هر شرایطی که هستند به کمال خود نزدیک شوند قدم گذاشتن در راه تحقق عدالت واقعی است.

میرسلیم اظهار کرد: البته اینکه عده‌ای در فقر و فلاکت زندگی کنند و عده‌ای هم دچار فرط بهره‌مندی از نعمات دنیوی شوند معضل بزرگی است اما اگر آن نگاه امام(ره) نسبت به عدالت محقق شود و انسان‌ها در جهت رسیدن به کمال از امکانات لازم برخوردار شوند و در این مسیر خود را تزکیه کنند هیچگاه این تبعیض‌ها و نابرابری‌هایی که امروز در جامعه مشاهده می‌شود پدیدار نخواهد شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: در واقع موارد تبعیض و نابرابری در جامعه معلول یک سلسله علت‌هایی است که امام(ره) در دیدگاه معنوی خود نسبت به عدالت به آنها پرداخته‌اند. جامعه‌ای که در آن تزکیه نباشد حرص و طمع غلبه پیدا می‌کند و به قناعت بی‌توجهی می‌شود. آن کسی که برخوردار و بهره‌مند از ثروت‌ها و نعمات دنیوی است باید قناعت پیشه کند و بداند که در مورد نحوه چگونگی هزینه‌کرد ثروتی که خدا به او داده مسئول است. اگر این فرد از بینش توحیدی برخوردار باشد این امکانات و ثروت را در مسیری قرار می‌دهد که موجب تزکیه خودش و بقیه انسان‌ها شود و همه انسان‌ها با هم به سمت رشد و کمال حرکت کنند و اینجاست که عدالت در جایگاه و ماهیت حقیقی معنوی خودش تحقق می‌یابد.

میرسلیم با تأکید بر اینکه تصویری که امام(ره) از عدالت ارائه می‌دهد یک تصویر کامل، معنوی، همه‌جانبه است نه صرفا مادی، گفت: در واقع همه آنچه که از مفهوم عدالت در بعد مادی ارائه می‌شود باید در خدمت رسیدن به عدالت معنوی باشد که اگر این سطح از عدالت حاصل شود ذیل آن، این عدالت مادی خودبخود محقق می‌شود.

وی تصریح کرد: اما اگر نگاه به عدالت صرفا به عدالت مادی تنزل یابد و به عدالت معنوی بی‌توجهی شود معلوم نیست بتوان راه تزکیه را طی کرد. در این زمینه متأسفانه آنچه که در این چهل ساله انجام گرفته، در حد مقدور نبوده و خیلی ضعیف عمل کرده‌ایم و باید بیش از این در جهت حرکت به سمت تحقق عدالت منطبق با دیدگاه امام(ره) کار می‌کردیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |