جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 89754 13:20 1397/07/18
تبدیل راهپیمایی اربعین از حرکت شیعی به جریان جهانی ضد سلطه

تبدیل راهپیمایی اربعین از حرکت شیعی به جریان جهانی ضد سلطه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تبدیل راهپیمایی اربعین از حرکت شیعی به جریان جهانی ضد سلطه

تبدیل راهپیمایی اربعین از حرکت شیعی به جریان جهانی ضد سلطه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: جواد منصوری، اولین فرمانده سپاه پاسداران و سفیر اسبق ایران در پاکستان و چین، درباره اهمیت راهپیمایی اربعین امسال با توجه به طرح‌های تفرقه‌افکنانه دشمنان در زمینه ایجاد دوگانه‌های مختلف عرب ـ عجم و شیعه ـ سنی گفت: شیعه بعد از عاشورا شیوه‌های مختلفی را برای ادامه مبارزه با حکومت‌های جور و فاسد در پیش گرفت. به عبات دیگر شیعه برای تداوم مبارزه علیه حکومت‌های ظلم یک روش واحد را انتخاب نکرد تا اگر هر کدام از روش‌ها به موفقیت نرسید روش دیگر به نتیجه برسد.

دو روش مبارزاتی شیعه برای نهادینه کردن فرهنگ مقاومت

وی با بیان اینکه به طور مشخص می‌توان دو روش مبارزاتی چشمگیر را در این میان برشمرد، گفت: یک روش، مبارزه رودررو و قهرآمیز بود که در چهره امثال مختار، زید بن علی بن الحسین(ع)، قیام‌های حسنیون، سربداران و... متبلور شد و در طول تاریخ ادامه یافت و اگرچه در خیلی از مواقع به موفقیت نرسیدند، اما توانستند فرهنگ مقاومت را نهادینه کنند.

منصوری اظهار کرد: روش دوم مبارزاتی شیعه این بود که از طریق اقدامات فرهنگی مانند مجالس عزاداری، سخنرانی‌ها، زیارت عاشورا و رفتن به کربلا به مناسبت‌های مختلف مظلومیت امام حسین(ع) و شیعه و آرمان‌های قیام اباعبدالله الحسین(ع) را حفظ کنند. در این روش شیعه به صورت حساب‌شده‌ای فرهنگ انقلابی را نسل به نسل از طریق نهادها و نمادهای مذهبی و مبارزاتی مانند عزاداری، تعزیه و سینه‌زنی منتقل کرد.

اولین فرمانده سپاه پاسداران بیان کرد: به عنوان نمونه یکی از علمای بزرگ در پاسخ به یکی از سلاطین که از او پرسیده بود فکر نمی‌کنید این عزاداری‌ها و مجالس نفعی ندارد، گفت که در قضیه غدیر کوتاه آمدیم، اما در قضیه عاشورا نمی‌گذاریم ضربه بخوریم. لذا انتقال نسل به نسل این فرهنگ مانع از فراموشی مکتب، راه و جریان حسینی شده است.

قدرت‌های بزرگ متوجه تأثیرگذاری عمیق راهپیمایی اربعین شده‌اند

وی افزود: امروز مشاهده می‌شود که به میزانی که آگاهی مردم در سطح جهان افزایش پیدا می‌کند فرهنگ عاشورا که همان مقاومت، روشنگری و ضدیت با ظلم است، به تدریج گسترش می‌یابد. به همین دلیل است که در طی چند سال گذشته در جهان اسلام و در ایام محرم و صفر حرکت‌ها در مقایسه با گذشته بسیار افزایش پیدا کرده و این برنامه‌ها، از جمله راهپیمایی اربعین، نقش مهمی در آگاهی‌بخشی افکار عمومی ایفا کرده‌اند. اهمیت این راهپیمایی به گونه‌ای است که برخی از مراکز مطالعاتی قدرت‌های بزرگ بخش ویژه‌ای را به پژوهش و مطالعه در حوزه شیعه‌شناسی و عاشوراشناسی اختصاص داده‌اند تا ببینند جریان فعالیت‌های شیعه در این شکل چه آینده‌ای را برای دنیا رقم می‌زند.

منصوری اظهار کرد: براساس اخبار ارائه شده، سال گذشته سازمان «سیا» چند نفر از کارشناسان مختلف در حوزه‌های روان‌شناسی اجتماعی، تاریخ و اسلام‌شناسی را به راهپیمایی اربعین فرستاد تا آن‌ها با حضور در میان زائران به بررسی انگیزه‌های راهپیمایی، اهداف، برنامه‌های آینده و تأثیرات آن بر سایر کشورها بپردازند و گزارش پژوهش خود را به سازمان سیا ارائه کنند و این نشان می‌دهد که قدرت‌های بزرگ متوجه شده‌اند که راهپیمایی اربعین جریانی تأثیرگذار و عمیق است.

راهپیمایی اربعین در حال تبدیل به یک حرکت ضد سلطه جهانی است

سفیر اسبق ایران در چین ابراز کرد: اتفاقاً نکته قابل توجه این است که جریان راهپیمایی اربعین به تدریج از حوزه شیعه به حوزه اسلامی گسترش یافته است، به طوری که در سال‌های اخیر تعداد بیشتری از اهل سنت در این راهپیمایی شرکت می‌کنند و حتی به نظر می‌رسد این راهپیمایی در حال تبدیل به جریانی ضد سلطه، ضد ظلم و عدالت‌طلبی جهانی است و افراد از ملیت‌ها و ادیان مختلف در آن حضور می‌یابند و شعارهای ضد استکباری در آن سر داده می‌شود. در واقع بعد عدالت‌طلبی و ظلم‌ستیزی قیام عاشورا در این راهپیمایی کاملاً متجلی شده و در حال فراگیر شدن در سطح جهانی است.

منصوری درباره اهمیت توجه به آگاهی‌بخشی سیاسی زائران کشورمان از سوی نهادها و مسئولان در مواجهه با مردم عراق در ایام راهپیمایی اربعین و با در نظر گرفتن شیطنت‌های اخیر خارجی در روابط دو کشور گفت: به عقیده من مسئله راهپیمایی اربعین از حالت ایران و عراق بودن خودش خارج شده است و این بازی رسانه‌ای که از مدتی پیش از سوی دشمنان دو ملت راه‌اندازی شده هیچ تأثیری بر آن نخواهد داشت. نکته بعد اینکه این حرکتی کاملاً مردمی است و به نظر می‌رسد نباید خیلی از نهادها و دستگاه‌های اجرایی توقع داشت در این قضیه نقش‌آفرینی کنند.

وی با بیان اینکه نهایت انتظار از دولت‌ و دستگاه‌های اجرایی عدم ایجاد مانع بر سر راه این راهپیمایی است، گفت: دولت‌ها آن‌قدر درگیر مسائل روزمره هستند که از خیلی مسائل مهم از جمله راهپیمایی اربعین غافل‌اند و لذا نباید انتظار چندانی از دولت‌ها داشت.

منصوری با اشاره به اهمیت نقش رسانه‌ها و نخبگان در تبیین اهمیت این راهپیمایی در تقویت وحدت و انسجام در جهان اسلام گفت: رسانه‌ها خوشبختانه حرکات خوبی در این زمینه انجام داده و می‌دهند و حتی رادیو اختصاصی اربعین چند سال است که در این ایام راه‌اندازی شده و مطالب مفید و آگاهی‌دهنده‌ای در رسانه‌های مختلف منتشر می‌شود.

این کارشناس و پژوهشگر سیاسی اظهار کرد: از طرفی تشکل‌های مردمی زیادی در استان‌ها و شهرهای مختلف فعالیت‌های خود را در این راستا آغاز کرده‌اند و اقدامات فرهنگی مطلوبی انجام می‌دهند و علی‌رغم بعضی مشکلات و سم‌پاشی‌ها این جریان موج رو به افزایشی دارد. اگر روند این راهپیمایی حداقل از دو دهه قبل بررسی شود، می‌توان دریافت که از نظر جمعیت شرکت‌کنندگان، شور و اشتیاق مردم و فعالیت‌های رسانه‌ای و فرهنگی مرتبط با آن روند رو به رشد و صعودی داشته و حتی امروز در سطح جهانی به عنوان یک پدیده بزرگ و مؤثر شناخته شده است.

گفت‌وگو از مهدی مخبری



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |