جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 13918 13:17 1394/04/14
تاکید همزمان دو نهاد مهم جهانی برمدیریت سموم شیمیایی درایران

تاکید همزمان دو نهاد مهم جهانی برمدیریت سموم شیمیایی درایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تاکید همزمان دو نهاد مهم جهانی برمدیریت سموم شیمیایی درایران

تاکید همزمان دو نهاد مهم جهانی برمدیریت سموم شیمیایی درایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

نماینده فائو در جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد، ادامه استفاده گسترده از سموم شیمیایی می تواند بر توسعه پایدار کشور و سلامت جامعه اثر قابل توجهی داشته باشد و مواجهه با آن نیازمند برنامه جامعی با هدف ارتقاء ایمنی تولید و مصرف غذا است.

سرج ناکوزی افزود: رشد سریع تولید و تجارت مواد شیمیایی در 30 سال گذشته در جهان منجر به افزایش نگرانی ها نسبت به مخاطراتی شده که به واسطه این مواد و سموم خطرناک شیمیایی بر ایمنی غذا تحمیل می شود.

وی تصریح کرد: کشورهایی که از زیرساخت های لازم برای رصد میزان واردات و مصرف این مواد شیمیایی برخوردار نیستند، به طور مشخص بیشتر از سایرین در معرض خطر قرار دارند.

مسئولان حاضر در جلسه گروه سلامت و همکاری های بین الملل فرهنگستان علوم پزشکی ایران که با حضور نمایندگانی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت جهادکشاورزی و همچنین هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران، نمایندگان آژانس های این سازمان در محل این فرهنگستان برگزار شد به پیچیدگی چالش های فراروی ایران در زمینه مدیریت سموم شیمیایی و ارتباط مصرف این سموم با تغذیه، ایمنی غذا و سلامت جامعه پرداخت.

در این راستا مدیریت تلفیقی دفع آفات (آی.پی.ام) به عنوان رویکردی با هدف اطمینان یافتن از ایمنی تولیدات کشاورزی مورد توجه قرار گرفت.

هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد نیز با اعلام آمادگی مجموعه این سازمان در همکاری با ایران در حوزه مدیریت سموم شیمیایی اظهار داشت، هم اکنون سازمان ملل متحد تحت برنامه هایی در ابعاد کوچک و با حمایت مالی تسهیلات جهانی محیط زیست ضمن جلب مشارکت جوامع محلی در حال کمک به اجرای آی.پی.ام در امر تولید برنج و محصولات باغی در کشور است که خود از پایداری و بهره وری چنین اقداماتی در ایران حکایت می کند.

آی.پی.ام شالوده اصلی تقویت پایداری تولید محصولات کشاورزی و مدیریت کاهش خطر مصرف سموم شیمیایی محسوب می شود. این رویکرد هم اکنون به عنوان مکانیزمی برای ارتقاء ایمنی، بالا بردن کیفیت غذا و اطمینان یافتن از حمایت از مصرف کنندگان در جهان به رسمیت شناخته شده است.

براساس آمارهای منتشر شده توسط فائو 25 درصد از تولیدات جهانی سموم شیمیایی در کشورهای در حال توسعه مصرف می شود، حال آنکه 99 درصد از مرگ و میرهایی که به واسطه قرار گرفتن در معرض این سموم شیمیایی رخ می دهد در این کشورها مشاهده می شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |