سه شنبه 04 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 6410 16:40 1393/08/09
تاکید مسجدجامعی بر حفظ هیئت‌های قدیمی

تاکید مسجدجامعی بر حفظ هیئت‌های قدیمی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تاکید مسجدجامعی بر حفظ هیئت‌های قدیمی

تاکید مسجدجامعی بر حفظ هیئت‌های قدیمی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

سی و سومین برنامه کشف تهران مسجدجامعی با حضور در تکایای قدیمی تهران کلید خورد.

به گزارش ایسنا، سی و سومین برنامه کشف تهران احمد مسجدجامعی صبح امروز با محوریت بازدید از تکایا و هیئت‌های مذهبی قدیمی تهران آغاز شد.

هفت صبح دیروز احمد مسجدجامعی مهمان حسینیه بزازها در منطقه بازار شد و در سوگ حضرت قاسم (ع) به عزاداری پرداخت و پس از آن نیز بازدیدی از یکی از قدیمی ترین بیمارستان‌های تهران معروف به درمانگاه عرب‌ها بازدید کرد که مسئولان این بیمارستان از مسجدجامعی و خسروآبادی مدیر کل میراث فرهنگی شهر تهران درخواست کردند تا نسبت به بازسازی این بیمارستان که در حریم کاخ گلستان قرار دارد، چاره‌ای بیندیشند.

به گزارش ایسنا، بیمارستان سید الشهدا(ع) که در چهار راه گلوبندک و در حریم کاخ گلستان قرار دارد، اجازه ساخت و ساز نداشته و با آنکه نیاز به افزایش ارتفاع دارد اما به دلیل قرار گرفتن در بافت تاریخی بازار اجازه ساخت و ساز به آن داده نشده است.

همچنین خسرو آبادی مدیر کل میراث فرهنگی شهر تهران در تشریح جزئیات عدم ساخت و ساز این بیمارستان در محدوده بافت تاریخی بازار گفت: سازمان میراث فرهنگی برای افزایش ارتفاع و ساخت و ساز در منطقه بازار ضوابط خاصی را در نظر گرفته است.

وی افزود: این بیمارستان در حریم بازار و کاخ گلستان قرار دارد و با وجود آنکه این بیمارستان برای افزایش ارتفاع از کمیسیون ماده پنج مجوز گرفته است، اما نماینده میراث فرهنگی نقشه مربوطه را امضا نکرده.

خسروآبادی با بیان اینکه امضای نماینده میراث فرهنگی پای نقشه افزایش ارتفاع این بیمارستان نیست، گفت: با وجود اصرار مسئولان این بیمارستان،‌ رسیدگی به این موضوع به شورای فنی نیز سپرده شد که این شورا نیز افزایش ارتفاع این بیمارستان را رد کرد.

وی گفت:‌ البته امروز مسئولان این بیمارستان اعلام کردند که می‌توانند به جای افزایش ارتفاع سطح اشغال را افزایش داده و یا به صورت پلکانی ارتفاع بیمارستان را افزایش دهند که مقرر شد این سخنان، به صورت پیشنهاد به سازمان میراث فرهنگی ارائه شود تا بتوان برای حل این مسئله چاره‌ای بیندیشیم.

به گزارش ایسنا همچنین احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز در سی و سومین تهران گردی مسجدجامعی را همراهی می‌کند.

مسجدجامعی همچنین در ادامه تهرانگردی‌اش از حسینیه سید هاشم شیرازی که یکی از قدیمی ترین هیئت‌های تهران است بازدید کرد.

وی در این حسینیه که علم قدیمی ۱۲۷ ساله وجود داشت و از کتابخانه نسخ خطی این هیئت که ۳۱ جلد کتاب چاپ سنگی داشت بازدید کرد و گفت: به زودی فردی را برای ثبت این کتب به حسینیه خواهد فرستاد.

در این حسینیه که توسط نسل پنجم نوادگان سید هاشم شیرازی اداره می‌شد، منبری به قدمت ۱۳۷ سال وجود داشت که مردم برای حاجت روا شدن به آن متوسل می‌شدند.

همچنین احمد مسجدجامعی با انتقاد از ورودی مدرن این حسینیه گفت: ورودی این هیئت قدیمی مدرن شده و باید این ورودی به سبک و سیاق گذشته خود بازگردد.

وی از احمد دنیامالی که او را در این تهران گردی همراهی می‌کرد درخواست کرد نظارت بر این تغییر ورودی‌ را انجام دهد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |