پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 55478 19:39 1395/12/08
تامین۲۵۰ واگن جدید شرکت رجا با فاینانس خارجی

تامین۲۵۰ واگن جدید شرکت رجا با فاینانس خارجی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تامین۲۵۰ واگن جدید شرکت رجا با فاینانس خارجی

تامین۲۵۰ واگن جدید شرکت رجا با فاینانس خارجی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجاء مطرح کرد:

تاسیس کنسرسیوم داخلی و خارجی واگن سازی در ایران

مهناز اسماعیلی-مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجاء با بیان اینکه شهریورماه سال آینده دومین مناقصه بزرگ ریلی در اروپا برای تامین ۲۵۰ دستگاه واگن رجاء در اروپا برگزار می‌شود، گفت: تا پایان سال ۹۷، ۱۲۰ دستگاه واگن جدید ساخت  داخل وارد ناوگان رجاء می‌شود. به گزارش جهان اقتصاد، محمد رجبی در نشست خبری اظهار داشت: شرط مهم و اساسی در برگزاری این مناقصه این است که شرکت‌های خارجی با شرکت‌های داخلی در قالب یک کنسرسیوم در این مناقصه شرکت کنند و مراحل تولید در ایران انجام شود که این به معنای انتقال تکنولوژی است. وی افزود: مقدمات برگزاری این مناقصه از مهرماه شروع شده است و تا شهریورماه سال آینده برندگان آن مشخص می‌شوند. ۹ شرکت خارجی با ایجاد کنسرسیوم‌های داخلی در این مناقصه حضور دارند. رجبی درباره برگزاری این مناقصه توضیح داد: ارزش ریالی این مناقصه ۱۱۰۰ میلیارد تومان است که تامین مالی ۸۵ درصد آن برعهده متقاضیان شرکت برنده و ۱۵ درصد آن برعهده رجا است. وی افزود: ناوگان رجاء نیاز به ورود ۵۰۰ واگن جدید دارد که در فاز اول این مناقصه ۲۵۰ واگن جدید تامین می‌شود. رجبی با بیان اینکه پنج شرکت داخلی مپنا، واگن سازی پارس، پلور سبز، ایریکو، واگن‌سازی تهران برای شرکت در مناقصه با ایجاد کنسرسیوم خارجی اعلام آمادگی کرده اند، ادامه داد: ۲۰ الی ۳۰ ماه پس از انعقاد این قرارداد سری اول واگن های جدید وارد ناوگان رجاء می‌شوند. مدیرعامل شرکت رجاء با تاکید بر اینکه این مناقصه دومین مناقصه بزرگ تامین واگن در اروپا است اظهار داشت: اولین مناقصه بزرگ را یک شرکت آلمانی با تامین ۴۰۰ دستگاه واگن مطرح کرده است و دومین مناقصه بزرگ برای شرکت رجاء است. رجبی با تاکید بر اینکه این مناقصه می‌تواند منجر به ورود تکنولوژی‌های جدید به صنعت ریلی کشورمان شود، گفت: با ورود واگن‌های جدید می‌توانیم سرعت سیر قطار را به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت برسانیم.

انعقاد قرارداد با واگن‌سازهای داخلی برای تولید واگن

وی در ادامه افزود: طی قرارداد با واگن‌پارس و شرکت پلور سبز زرند کرمان مقرر شد ۱۲۰ دستگاه واگن نو برای رجا ساخته شود که ۱۲ دستگاه آن تا روزهای پیش از طرح نوروزی ۹۶ تحویل می‌گیریم و ادامه در بهار و تابستان ۹۶ و پس از آن تحویل رجا می‌شود.

سهم رجا در حمل و نقل ریلی ۲ درصد است

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجاء با اشاره به برنامه‌های نوروزی رجاء با بیان اینکه شرکت رجا سفرهای نوروزی را با  ۸۶۰ واگن مسافری و خدماتی انجام می‌دهد، گفت: از ۸۶۰ واگن، ۶۸۰ واگن مسافری است و ۱۴۶ واگن ذخیره در نظر گرفته‌ایم تا در مواقع اضطراری به عنوان واگن پشتیبان عمل کنند و هیچ تاخیری در حرکت قطارها نداشته باشیم. وی با اشاره به شرکت رجا از کل حمل و نقل مسافری از شقوق مختلف حمل و نقل اعم از جاده‌ای، هوایی، ریلی، دریایی گفت: سالانه ۸۵۰ میلیون نفر مسافر از طریق انوان شقوق حمل و نقل استفاده می‌کنند که سهم شرکت حمل و نقل ریلی رجاء، دو درصد معادل جابه­جایی ۲۴ میلیون نفر است. رجبی با اشاره به مزیت‌های استفاده از حمل و نقل ریلی گفت: سیاست دولت این است که برای کاهش تلفات جاده‌ای ناشی از تصادفات و کاهش هزینه‌های راهداری، حمل و نقل بار و مسافر را بر روی سیستم ریلی منتقل کند. وی ادامه داد: با توجه به اینکه چند استان دیگر به شبکه سراسری ریلی متصل می‌شوند بنابراین احتمال افزایش تقاضا برای استفاده از حمل و نقل ریلی وجود دارد. مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجاء با بیان اینکه یک میلیون صندلی برای مسیر رفت و برگشت در ایام نوروز تدارک دیده‌ایم، گفت: از این تعداد تاکنون بلیط ۲۲۰ هزار صندلی فروخته شده است و مابقی ظرفیت‌ها خالی است که انتظار می‌رود از هفته دیگر موج جدیدی از تقاضا برای خرید بلیط قطار ایجاد شود. وی افزود: روزانه ۱۳۵ رام قطار در ایام نوروز حرکت می کنند که امیدواریم با توجه به تدابیر اندیشیده شده هیچ تاخیری در ساعت حرکت قطارها نداشته باشیم. رجبی با بیان اینکه از سال ۹۵ تاکنون ۱۲ میلیون مسافر را توانسته‌ایم با قطارهای رجاء جابجا کنیم گفت: با این حال از اعداد و ارقام برنامه‌های پیش‌بینی شده عقب هستیم اما طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، سهم قطارهای رجاء را از کل آمار استفاده از شقوق مختلف حمل و نقل را در برنامه ۱۰ ساله تا ۵ درصد افزایش می‌دهیم. وی درباره علت کاهش استفاده از قطارهای رجاء در طول یک سال گذشته اظهار داشت: به دلیل کاهش عمر ناوگان ریلی ۳۰۰ واگن را از سیستم رجاء خارج کرده‌ایم و به همین دلیل چیزی حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد از ظرفیت صندلی‌های این ناوگان کاهش پیدا کرد. وی با بیان اینکه در حال حاضر میانگین سن قطارهای رجاء چیزی حدود ۳۲ سال است، تصریح کرد: هزینه‌های نگهداری و حفظ ناوگان فرسوده بسیار زیاد است و نیاز به رسیدگی‌های دوره‌ای دارد. بنابراین شرکت رجاء برنامه‌های توسعه‌ای ناوگان خود از طریق تولید داخل را در دستور کار قرار داده است.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |