جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 38703 17:47 1395/05/31
تئاتر خصوصی قوی‌تر از پیش شده است

تئاتر خصوصی قوی‌تر از پیش شده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تئاتر خصوصی قوی‌تر از پیش شده است

تئاتر خصوصی قوی‌تر از پیش شده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

کیومرث مرادی و ستاره اسکندری از هنرمندان شناخته شده تئاتر ایران به گروه مدیریت تماشاخانه خصوصی «تئاتر باران» پیوستند. تئاتر باران ستاره اسکندری و کیومرث مرادی را به عنوان مدیران جدید این مجموعه معرفی و از آغاز همکاری‌های خود با کمپانی‌های تئاتر برای اجرای نمایش‌هایی بین‌المللی خبر داد. به گزارش جهان اقتصاد، در نشست رسانه‌ای که صبح یکشنبه ۳۱ مردادماه با حضور خیام وقارکاشانی، فهیمه امن‌زاده، ستاره اسکندری و کیومرث مرادی در تئاتر باران برگزار شد، کیومرث مرادی به عنوان مدیر بخش آموزش و بین‌الملل و ستاره اسکندری نیز به عنوان یکی از مدیران این مجموعه با هدف تمرکز و حمایت از تئاتر دانشگاهی معرفی شدند. این مجموعه توضیحاتی را در مورد حضور دو هنرمند شناخته شده به عنوان مدیران جدید و فعالیت‌های تازه این مجموعه ارائه کرد. خیام وقار کاشانی با اشاره به حضور اسکندری و مرادی به عنوان مدیران جدید این مجموعه گفت: ستاره اسکندری به شکل غیر رسمی در کنار ما بود؛ بعد از جلسات متعددی که با او داشتیم با توجه به دغدغه‌مند بودن او به عنوان یکی از هنرمندان موفق این عرصه، در این راه طاقت‌فرسا و جنون آمیز با ما همراه شد و ستاره اسکندری تهیه‌کنندگی کارهای هفته تئاتر دانشگاهی را بر عهده خواهد داشت. ستاره اسکندری در تکمیل سخنان خیام وقارکاشانی و بیان انگیزه‌های خود اظهار کرد: پیش از تشکیل تئاترهای خصوصی، تئاتر دولتی شرایط به خصوصی داشت و ما بارها شاهد بودیم که بسیاری از نمایش‌ها به دلایل سلیقه‌ای و تصمیم مدیران دولتی امکان اجرا شدن پیدا نمی‌کردند؛ به یاد دارم بعد از عدم اجرای آقای حسین پاکدل برای اجرا در جشنواره تئاتر فجر نامه‌ای نوشتم و اعلام کردم که دیگر به صحنه نخواهم آمد. اما از آنجایی که تئاتر خانه ماست باز برگشتم. او افزود: به عنوان بازیگری که ریشه در تئاتر دارم، به عنوان تهیه‌کننده وارد شدم و نمایش "۳۳ درصد نیل سایمون" را به صحنه بردم؛ چراکه معتقدم ما هنرمندان باید این مسئولیت را بپذیریم و ستون‌های خانه پدری‌مان را استوار نگه داریم. زمانی که جسارت فهیمه امن‌زاده و خیام وقار کاشانی را دیدم که زیر بار این جریان رفتند و مسئولیت را پذیرفتند و تهیه‌کنندگی نمایشی مانند "سعادت لرزان مردمان تیره روز" را برعهده گرفتند. کم کم شاهد ادامه این جریان و شکل‌گیری تماشاخانه‌های دیگری بودیم. این بازیگر تئاتر ایران با بیان اینکه با حضور افراد به عنوان تهیه‌کننده و راه‌اندازی سالن‌های خصوصی جریان تئاتر خصوصی قوی‌تر از پیش شده است، یادآور شد: تئاتر باران به فکر پرداختن به جریان‌های زیرساختی از جمله تئاتر دانشگاهی است. متأسفانه در بین برخی از فعالان آرمان‌ها و چرایی تئاتر در تئاتر بدنه ما فراموش شده و برخی افراد بدون اینکه بگذارند اندیشه‌شان قوام پیدا کند، همه چیز را در یک سطح رقم می‌زنند. متأسفانه همان اتفاقی که به دلیل حضور برخی افراد که بار تجاری‌شان بیشتر است در سینما رخ داده، در تئاتر بدنه ما هم اتفاق افتاده است. اسکندری افزود: تئاتر باران به جریاناتی مانند کار و مدیریت گروهی فکر می‌کند و در تاریخ نام خود را ثبت می‌کند. امیدوارم تئاتر باران به مدیریت دولتی این مهم را نشان دهد که وقتی مدیریت تئاتر به دست متخصصان سپرده شود، نتیجه درخشان‌تر خواهد بود. در ادامه خیام وقارکاشانی اشاره کرد که ستاره اسکندری تهیه‌کنندگی کارهای برگزیده تئاتر دانشگاهی «تئاتر باران» را بر عهده دارد. در بخش دیگری از این نشست نیز کیومرث مرادی به عنوان مدیر  بخش آموزش و بین‌الملل «تئاتر باران» نیز درباره چشم‌انداز و فعالیت‌های این بخش، توضیح داد: امروز کارگردان‌های خوبی در کشورمان داریم که بازارها و ارتباطات بین‌المللی تئاتر ایران و خود را عمیق‌تر کرده اند. من هم در این چند سال تلاشم این بود که نگاه توریستی آموزشی، به معنی رفتن به جایی به بهانه تئاتر را تغییر دهم. هدف و چشم‌انداز من همانگونه که استاد سمندریان می‌گفت، تئاتر الگو است. وی با اشاره به حضور تعدادی از هنرجویان تئاتر با حمایت «تئاتر باران» در فستیوالی تئاتری با مدیریت یوجینیو باربا در کشور ایتالیا، افزود: این فستیوال توسط کمپانی تئاتر «پوتلچ» ایتالیا برگزار شد و به دلیل نوع کار و نگاهی که این گروه دارد، به این نتیجه رسیدیم که «تئاتر باران» و کمپانی «پوتلچ» برای اولین بار در زمینه تئاتر خصوصی، یک همکاری با یکدیگر داشته باشند. تبادل فعالیت‌های تئاتری و همچنین ارائه دوره‌های آموزشی برای دانشجویان علاقه‌مند از جمله اتفاقات این همکاری است. اسکندری همچنین در ارتباط با مدیریت تماشاخانه باران گفت:‌ مدیران باران پا را از کار و تنها اجاره سالن فراتر گذاشتند، من در واقع جسارت آنها را در ابتدا نداشتم و فکر نمی‌کردم که می‌توان چنین کارهایی انجام داد. اما خوشحالم که این جریان راه افتاد و افرادی به عنوان تهیه‌کننده وارد تولید آثار نمایشی شدند. اینگونه بعد از تماشاخانه باران برخی سالن‌های دیگر همه به عنوان تماشاخانه خصوصی شروع به فعالیت کردند. این بازیگر تئاتر اضافه کرد: تماشاخانه باران فقط به پر کردن سالنش و اینکه تنها یک نمایش را به روی صحنه ببرد فکر نمی‌کند بلکه به زیرساخت‌ها و جریان‌های تئاتر نیز می‌اندیشد که یکی از مهمترین این جریان‌ها تئاتر دانشگاهی است. اتفاقی که در تئاتر بدنه می‌افتد خوشایند نیست. چرا که آرمان‌ها و چرایی نمایش‌هایمان برای به روی صحنه بردن فراموش شده است. کارگردان‌ها و بازیگران ما تنها به اجرا فکر می‌کنند بدون اینکه اجازه بدهند اندیشه‌هایشان قوام پیدا کند البته طبیعی است که این نکته عمومیت ندارد. در ادامه این نشست رسانه‌ای، کیومرث مرادی که از این پس مدیریت بخش بین‌الملل تئاتر باران را برعهده خواهد داشت توضیح داد: ما کشوری مصرف‌کننده هستیم و این مساله ناشی از عدم نگاه کارشناسانه است؛ امروزه جهان ارتباطات وسیع شده و مسیرهای جدیدی به روی ما باز شده است. تلاش من برای آوردن دستاوردهای کشورهای دیگر است، نگاه توریستی آموزشی و رفتن به جایی دیگر به بهانه اینکه تئاتر را تغییر بدهیم. یافتن جایی که این شکل موجود را عوض کند. او بیان کرد: من با جشنواره‌ای در کشور ایتالیا آشنا شدم که مدیریت آن برعهده یوجین باربا است که در شهری نزیدک رم برگزار می‌شود و امسال ۴۰ سال فعالیت خود را پشت سرگذاشت. این گروه ۳۲ سال است که با یکدیگر زندگی می‌کنند؛ آنها به تئاتر نیامده‌اند تا سوپراستار سینما شوند. مرادی خاطرنشان کرد: بر این اساس جمعی از بازیگران و هنرجویان تئاتر باران را به این فستیوال دعوت کردیم تا بتوانند ضمن تماشای آثار این هنرمندان در کارگاه‌های آموزشی که برگزار می‌کنند حضور یابند و بتوانند با تجربه آنها آشنا شوند. این اولین بار در تئاتر خصوصی است که دو کمپای تئاتر در جهت تولید تئاتر میان دو کشور و تبادل دانشجویان همکاری می‌کنند. ما اکنون با کمپانی تئاتر "پوتلج" همکاری دوساله‌‎ای را آغاز کرده‌ایم و قصد داریم در هر فصل تئاتری را به ایران بیاوریم. نمایش‌هایی برای اجرای عمومی و برگزاری ورک‌شاپ های آموزشی. او از اجرای نخستین نمایش در تئاتر باران خبر داد و گفت: نمایش "بیست هزار فرسنگ زیر دریا" نوشته ژول ورن و کارگردانی پینو دی‌بودو از ۲۶ شهریورماه در این سالن به صحنه خواهد رفت. این کار مشخصه‌های تئاتر الگویی را دارد؛ نمایشی سه بعدی که با بهره بردن از تکنولوژی خاص اجرا خواهد شد. این اثر در بیش از ۲۷ کشور جهان اجرا شده است. او در پاسخ به رابطه با تکنولوژی‌های به کار گرفته شده در این نمایش عنوان کرد: تمام تکنولوژی‌های لازم توسط این گروه به ایران آورده خواهد شد و اتفاقی از سوی ما نمی‌افتد. کارگردان نمایش "شکلک" همچنین اظهار کرد: نمایش دیگری توسط این گروه بر اساس زندگی ادیت پیاف اجرا خواهد شد. این اجرا با بازی ناتالی سنتا یکی از بهترین بازیگران ایتالیا است که ویژه بانوان دو اجرا در این سالن خواهد داشت و روایت‌گر زندگی این خواننده در دوران جهانی دوم است. این کارگردان شناخته شده تئاتر ایران با اشاره به اینکه دعوت از کمپانی‌های تئاتری بین‌المللی در هر فصل و ایجاد بستر اجرای عمومی برای آثار این کمپانی‌ها در دستور کار است، گفت: قرار است نمایش «۲۰ هزار فرسنگ زیر دریا» از کمپانی «پوتلچ» از ۲۶ شهریورماه در «تئاتر باران» اجرای عمومی داشته باشد. این نمایش در ۲۷ کشور جهان اجرا شده و پیش از این نیز در دوره‌ای از جشنواره تئاتر فجر به دبیری رحمت امینی در ایران اجرا شده بود. همچنین قرار است نمایشی بر اساس زندگی شاعر و خواننده فرانسوی توسط این گروه و در قالب ۲ اجرا، تنها برای بانوان اجرا شود. گفتنی است در پایان این مراسم پوستر نمایش" بیست هزار فرسنگ زیر دریا" توسط ستاره اسکندری و فهیمه امن زاده رونمایی شد.  


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |