چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 37259 18:42 1395/05/10
تئاتر باران میزبان هفته تئاتر دانشگاهی

تئاتر باران میزبان هفته تئاتر دانشگاهی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تئاتر باران میزبان هفته تئاتر دانشگاهی

تئاتر باران میزبان هفته تئاتر دانشگاهی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

هفته تئاتر آموزشگاه های سینمایی و نمایشی پیش مقدمه‌ای برای ورود به تئاتر حرفه‌ای است؛ بنابراین پرداختن هر چه بیشتر و بهتر به آموزش تئاتر می‌تواند تضمین کننده آینده‌ای بهتر برای تئاتر کشور باشد. به گزارش جهان اقتصاد تئاتر باران از دی ماه سال ۹۴ جشنواره خصوصی تئاتر دانشگاهیان را با عنوان «هفته تئاتر دانشگاهی» برگزار می‌کند و سومین هفته این رویداد در فصل تابستان مختص هنرجویان و فارغ التحصیلان آموزشگاه های سینمایی و نمایشی است. تئاتر باران نخستین جشنواره خصوصی تئاتر دانشگاهیان را با عنوان «هفته تئاتر دانشگاهی» در دی ماه  ۱۳۹۴ با هدف تشویق و حمایت از تئاتر دانشگاهی و پشتیبانی و معرفی نسل جوان به بدنه تئاتر حرفه‌ای برگزار کرد. شرکت کنندگان اصلی «هفته تئاتر دانشگاهی» دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته نمایش هستند و این برنامه در دو بخش نمایش صحنه‌ای و نمایشنامه خوانی برگزار می‌شود و پایان نامه‌های دانشجویی و نمایش‌های اجرا شده در جشنواره‌های معتبر دانشگاهی در اولویت قرار دارند. در حقیقت بر اساس فراخوان‌های منتشر شده، «هفته تئاتر دانشگاهی» هربار میزبان یک دانشگاه است و شرکت کنندگان، توسط داوران مورد ارزیابی قرار می‌گیرند؛ در نهایت اثر برگزیده هر بخش از سوی کمپانی تئاتر باران حمایت می‌شود و اجرای عمومی خواهد داشت.

نخستین «هفته تئاتر دانشگاهی»

نخستین هفته تئاتر دانشگاهی با حضور دانشجویان دانشکده هنر و معماری ۱۲ دی ماه ۹۴ برگزار شد. در این هفته ۱۳ گروه نمایشی از دانشکده هنر و معماری در دو بخش صحنه‌ای و نمایشنامه‌خوانی به روی صحنه رفتند. این جشنواره ۱۹ دی ماه با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد. از میان هفت نمایش بخش صحنه‌ای نخستین هفته تئاتر دانشگاهی باران، دو نمایش «امپرسیون جیغ بنفش» به کارگردانی صادق ذوقی و «الجزایر» به کارگردانی میلاد فرج زاده، در سی و چهارمین قرار شد با حمایت کمپانی تئاتر باران در سال ۹۵ در این مجموعه روی صحنه برود و نمایشنامه «دو نقطه خط صاف» نوشته کیمیا کاظمی برگزیده بخش نمایشنامه نویسی در سال ۹۵ توسط کمپانی تئاتر باران، تولید و اجرا شود. در آیین اختتامیه هفته تئاتر دانشگاهی بنا بر رسم این جشنواره از کیومرث مرادی، کارگردان و استاد تئاتر دانشکده هنر و معماری نیز تقدیر شد.

دومین «هفته تئاتر دانشگاهی»

دومین دوره «هفته تئاتر دانشگاهی» با حضور دانشجویان پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران از روز شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۹۵ آغاز شد و ۲۴ اردیبهشت ماه در تماشاخانه باران با بزرگداشت «سعید اسدی» مدرس دانشگاه و عضو هیئت علمی پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران و معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد. در این دوره رؤیا میرعلمی، عباس جمالی و محمد مساوات به عنوان داوران بخش مسابقه نمایشنامه خوانی حضور داشتند و رحمت امینی، ستاره اسکندری و الهام کردا داوری آثار بخش صحنه‌ای را عهده دار بودند. در این هفته ۹ نمایش در ۲ بخش «اجرای صحنه‌ای» و «نمایشنامه خوانی» به روی صحنه رفت که در نهایت دو نمایش «سوسایدنت» و «مردان مداربسته» برای حمایت و اجرا در تئاتر باران معرفی شدند و نمایش «کبوتری ناگهان» به کارگردانی فاطیما بهار مست جهت تولید و اجرای عموم در تئاتر باران معرفی شد.

سومین هفته تئاتر باران: هفته تئاتر آموزشگاه های سینمایی و نمایشی

تئاتر باران با هدف شناسایی، پرورش و معرفی استعدادهای تازه و جوان سومین هفته را به هنرجویان و فارغ التحصیلان آموزشگاه های سینمایی و نمایشی اختصاص داد. این برنامه در اواخر ماه جاری برگزار خواهد شد. تئاتر باران با هدف حمایت از هنرجویان آموزشگاه‌ها و علاقه‌مندان به هنر والای تئاتر در فضایی رقابتی و ایجاد فرصت حضور برای همه علاقه مندان یاد شده فراخوان جشنواره آموزشگاه هنری باران را به صورت عمومی منتشر کرد. جشنواره باران با  رویکرد توجه به برجسته‌سازی نقش آموزش، با بهره ‌گیری از ظرفیت‌های موجود در مجموعه هنرهای نمایش باران امکان اجرای عمومی نمایش‌های برگزیده را فراهم ساخته است و در بخش‌های فراخوان به آن پرداخته شده است. به همین منظور؛ تئاتر باران به منظور تشویق و حمایت از آموزش تئاتر و پشتیبانی و معرفی نسل جوان به بدنه تئاتر حرفه‌ای، اقدام به برگزاری نخستین جشنواره آموزشگاه‌های سینمایی و هنرهای نمایشی از میان هنرجویان و فارغ‌التحصیلان آموزشگاه‌های سینمایی و هنرهای نمایشی می‌کند و کلیه متقاضیان باید هنرجو و یا فارغ التحصیل سال ۱۳۹۳به بعد یکی از آموزشگاه های هنری باشند. لازم به ذکرسست که اثر برگزیده در هر بخش از سوی کمپانی تئاتر باران حمایت و در سال ۱۳۹۵ اجرای عمومی خواهد داشت.

جشنواره‌ای ادامه‌دار

ستاره اسکندری هنرمند برگزیده تئاتر و یکی از داوران بخش صحنه‌ای دومین «هفته تئاتر دانشگاهی» در حاشیه اختتامیه این جشنواره در خصوص این جشنواره گفت: برگزاری این برنامه، یکی از بهترین اتفاقاتی است که می‌تواند، رخ بدهد. به دلیل اینکه به دانشجویان و جوانترها انگیزه و امید داده می‌شود و رغبت و انگیزه بالایی برای کار کردن، پدید می‌آورد. او معتقد بود که همکاری تئاترهای خصوصی و دانشگاه‌ها و آموزشگاه های سینمایی و نمایشی می‌تواند موجب غنی شدن دوباره تئاتر شود و تئاتر را دوباره به سال‌های طلایی‌اش برگرداند.  


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |