جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 14166 12:37 1394/04/24
بی مهری به لبنیات در روستاها هم نمایان شد

بی مهری به لبنیات در روستاها هم نمایان شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بی مهری به لبنیات در روستاها هم نمایان شد

بی مهری به لبنیات در روستاها هم نمایان شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

تغییر رفتار مصرف کنندگان روستایی و شهری نوشابه در سالهای اخیر

گروه تولید

produces@jahaneghtesad.com  

در مورد مصرف سرانه نوشابه گازدار در ایران، آمار دقیقی موجود نیست اما با توجه به اینکه میزان تولید نوشابه در ایران حدود 2.6 میلیارد لیتر اعلام شده است، می تواند عدد تقریبی 30 تا 32 لیتر نوشابه در سال را به عنوان مصرف سرانه نوشابه برای هر ایرانی در نظر گرفت.

درگزارش مرکز پژوهش های مجلس، که به بررسی مصرف نوشابه در ایران پرداخته است آمده است: شاید در نگاه اول این طور به نظر می رسد که میزان مصرف نوشابه در ایران نسبت به کشورهایی مانند آمریکا یا مکزیک بسیار پایین است و جای نگرانی نیست اما با توجه به اینکه بیشترین اثر سوءمصرف نوشابه بر روی کلسیم موجود در بدن است، بنابراین افزایش میزان مصرف لبنیات و گوشت قرمز می تواند از آثار سوء آن، حداقل در زمینه تامین کلسیم از دست رفته بکاهد.

براساس آمارهای انجمن صنفی نوشابه ایران، میزان تولید نوشابه تا سال 1391 در ایران حدود 2.6 میلیارد لیتر بوده است و براساس اعلام گمرک جمهوری اسلامی از سال 1380 تا 1393، بیش از 327 هزارتن به ارزش 160 میلیون دلار نوشابه به خارج از کشور صادر شده است و درهمین بازه زمانی 405 هزار تن نوشابه به ارزش 220 میلیون دلار به کشور وارد شده است.

مصرف نوشابه در مناطق مختلف ایران اعمم از روستایی و یا شهری با هم متفاوت است. براساس اعلام مرکز آمار ایران به طور متوسط و در بازه زمانی سال 1380 تا 1392 هر خانواده شهری، 15درصد بیشتر ازخانواده روستایی برای خرید نوشابه هزینه کرده است.

میزان مصرف نوشابه در بازه زمانی مورد بررسی همواره در مناطق شهری بیشتر از مناطق روستایی و تا قبل از سال 1392 این تفاوت به طور متوسط حدود 15 درصد بوده است، اما در سال 1392 اختلاف مصرف نوشابه در مناطق شهری و روستایی به 6 درصد کاهش پیدا کرده است.

در طول سال های 1380 تا 1392 رفتار هزینه ای خانواده های شهری و روستایی برای مصرف نوشابه دچار تغییر شده است. به این صورت که میزان هزینه کرد برای نوشابه از دهک پنج تا دهک هشت در دو منطقه روستایی و شهری برابر شده است و دهک های نهم و دهم نیز در مصرف نوشابه از مناطق شهری پیشی گرفته اند.

میزان هزینه ای که یک خانواده شهری برای خرید نوشابه در سال 1392 متقبل شده است حدود 13 برابر سال 1380 است و در خانواده روستایی این عدد حدود 14 برابر است. این در حالی است که در این بازه زمانی در مورد فراورده های لبنی در مناطق شهری حدود 8 برابر و برای مناطق روستایی حدود 7 برابر بوده است.

نکته قابل توجه در مقایسه قیمتی لبنیات و نوشابه وجود دارد این است که قیمت برای مصرف کننده هر لیتر نوشابه به طور متوسط 12000 تا 14000 ریال است در حالی که قیمت هر لیتر شیر پاستوریزه براساس اعلام بانک مرکزی حدود 24000 ریال است. به عبارت دیگر هرلیتر نوشابه نصف هرلیتر شیر قیمت دارد و این مزیت قیمتی با توجه به اهمیت کیفی شیر و همچنین مضرات نوشابه تا حدی غیرمنطقی به نظر می رسد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |