جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 13501 14:35 1394/03/31
بیشترین تاثیر بیانیه سوئیس بر بازار سرمایه بود

بیشترین تاثیر بیانیه سوئیس بر بازار سرمایه بود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بیشترین تاثیر بیانیه سوئیس بر بازار سرمایه بود

بیشترین تاثیر بیانیه سوئیس بر بازار سرمایه بود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

یک کارشناس بازار سرمایه:

بیشترین تاثیر بیانیه سوئیس بر بازار سرمایه بود

علی رحمانی در این خصوص، افزود: اولین مرحله از ویژگی های بیانیه سوئیس که مربوط به مذاکرات موفقیت آمیز ایران و گروه 1+5 بود، موجی از انتظارات برای سر و سامان گرفتن بازارها به راه انداخت، هرچند از لحاظ روانی بر بازارهای مختلف از جمله بورس تاثیر مثبتی برجای گذاشت. یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بیشترین تاثیر بیانیه سوئیس بر بازار سرمایه بود که تا حدودی شاخص بورس را افزایش داد اما این اتفاق در بازارهای موازی ارز، طلا و مسکن تغییر محسوسی ایجاد نکرد. به گزارش سنا، علی رحمانی در این خصوص، افزود: اولین مرحله از ویژگی های بیانیه سوئیس که مربوط به مذاکرات موفقیت آمیز ایران و گروه 1+5 بود، موجی از انتظارات برای سر و سامان گرفتن بازارها به راه انداخت، هرچند از لحاظ روانی بر بازارهای مختلف از جمله بورس تاثیر مثبتی برجای گذاشت.

وی افزود: همزمان با آغاز سال 94 دور جدید مذاکرات هسته ای در لوزان سوئیس آغاز و انتشار اخبار امیدوارکننده موجب شد تا بازارهای مالی کشور بویژه بازار سرمایه در حالت فوق العاده قرار گیرد و حرکت شاخص تحت تاثیر روند پیشرفت مذاکرات هسته ای قرار گیرد. این کارشناس بازار سرمایه، افزود: به نظر می رسد رسیدن به توافق نهایی و دریافت نتیجه مطلوب از مذاکرات همراه با برداشته شدن تحریم ها، علاوه بر رفع محدودیت برای رونق بنگاههای تولیدی، ورود سرمایه گذاران خارجی به بازار سهام را نیز افزایش خواهد داد. وی تثبیت قوانین و ابهام زدایی از بازار سرمایه، قیمت جهانی نفت و مذاکرات هسته ای را سه عامل تاثیرگذار بر بورس برشمرد و افزود: با توجه به اینکه بازار سرمایه این روزها سرنوشت خود را به مذاکرات هسته ای پیوند زده است، در صورت دستیابی به توافق جامع، تاثیر آن بر روند فعالیت بازار بورس چشمگیرتر خواهد بود.

رحمانی با اشاره به تاثیر مذاکرات بر بازار ارز نیز گفت: گرچه پس از انتشار بیانیه لوزان و تحت تاثیر جو روانی جامعه، نرخ ارز با نوسان و کاهش محدود همراه شد اما به نظر می رسد مقطعی بوده و تاثیر مذاکرات بر این بازار جدی نباشد. وی افزود: البته موضوع نرخ ارز را می توان در چارچوب عرضه و تقاضا نیز تحلیل کرد؛ چنانچه دلارهای موجود در دست مردم، از بیم تداوم افت قیمت به بازار سرازیر شود، نرخ ارز روند نزولی به خود خواهد گرفت. این کارشناس در خصوص وضعیت بازار مسکن نیز گفت: بخش مسکن یکی از بخش های مهم اقتصاد است که تحرک یا عدم تحرک در آن بر سایر بخش ها تاثیرگذار خواهد بود اما بررسی اثرات بیانیه سوئیس بر بازار مسکن زود هنگام است و در حال حاضر رکود قبلی بر بازار مسکن ادامه دارد.

وی آینده بازار مسکن را منوط به مدیریت اقتصادی کشور دانست و افزود: اگر دولت تورم را مدیریت کند، تاثیر قابل توجهی بر قیمت بازار مسکن نخواهیم داشت اما نرخ مطلوب بازگشت سرمایه و حضور پررنگ بخش خصوصی در بازار املاک و مستغلات، تمایل به سرمایه گذاری در این بخش را افزایش خواهد داد. این کارشناس ادامه داد: البته سرمایه ­گذاری در بازار مسکن ارتباط مستقیمی با شرایط اقتصادی و سیاسی کشور دارد به طوری که آرامش بیشتر در کشور، میزان سرمایه ­گذاری در بخش مسکن را افزایش داده و بی ثباتی، مردم را به سمت سرمایه گذاری در بازارهایی متمایل می کند که سرعت خروج سرمایه در آنها بیشتر باشد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |