جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 12826 15:05 1394/03/01
بوی گرانی خودرو بلند شد

بوی گرانی خودرو بلند شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بوی گرانی خودرو بلند شد

بوی گرانی خودرو بلند شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

توافق اولیه برسر افزایش تا ۵درصدی قیمت

مهدی زاهدی

m.zahedi25@yahoo.com

درست پس از صدور بیانیه لوزان و درحالی که صاحبان صنایع درگیر تحریم، در برابر پرسش خبرنگاران درمورد سرنوشت تغییرات قیمتی محصولاتشان قرار گرفته بودند مسوولان خودروسازی کشورو البته روابط عمومی های وابسته به آنها در گزارشها،مقالات، سخنرانی ها و اظهاراتشان موضوع برداشته شدن تحریمها را کاملا بی ارتباط با قیمت محصولاتشان عنوان کرده و قبل از پاسخ دادن به سوالات به نوعی اعلام کردند: "ارزان شدن خودرو را فراموش کنید"!

با این حال در این یک ماه ونیم گذشته از بیانیه لوزان، بازار خودرو بدون توجه به همه اتفاقات اقتصادی و سیاسی در رکودی نسبی به سر برده است اما خودروسازان همانگونه که ذکر شد بیکار ننشسته و تقاضای افزایش قیمت محصولاتشان را از رسانه ها به شورای رقابت هم انتقال داده اند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند اتفاقات رخ داده در دوران تحریم تاثیر به سزایی در وضعیت صنعت خودروی کشور گذاشته و هزینه های تولید در این صنعت به دلیل تحریم ها به شدت بالا رفته است؛به تبع همین استدلال، متقاضیان که در روزهای پس از تحریم صنعت خودرو، مدام از مسوولان خودروسازی کشور می شنیدند که چه اثرات ناگواری را از تحریم ها متحمل شده اند منتظر شنیدن و دیدن نشانه های کاهش قیمت پس از لغو تحریم ها بودند، همین دوگانگی انتظاری از سوی متقاضیان برای ارزانی و از سوی خودروسازان برای گرانی، بازار خودروی کشور را تا امروز در رکود باقی نگه داشت.    

با این حال اما روز جمعه خبری روی خروجی خبرگزاریها قرار گرفت که حاکی از کسب موافقت اولیه برای افزایش قیمت خودروهاست.

این موضوع درست در روزی منتشر شد که دو روز پیش از آن علی علیلو سخنگوی هیات تحقیق و تفحص از خودروسازان در گفتگویی صریحا تاکید کرده بود که مجلس با هرگونه افزایش قیمت خودرو مخالف است

او معتقد بود: خودروسازان قصد دارند شرایطی را فراهم کنند که قیمت خودرو بازهم افزایش پیدا کند و مدیران دو غول بزرگ خودروسازی مهم‌ترین زمینه سازان افزایش قیمت خودرو هستند و از ماههای قبل با اظهار نظر در این زمینه سعی در رسیدن به هدف خود را دارند.

وی البته این نکته را هم یاد آور شده بود که رئیس شورای رقابت چندی پیش به استناد گزارش تحقیق و تفحص خودروسازان و به اتکا به مفاد این گزارش اعلام کرد که خودروسازان نباید هیچ گونه ادعایی برای افزایش بهای خودرو داشته باشند.

با همه این اوصاف اما روز جمعه عضو ناظر شورای رقابت از توافقات اولیه برای افزایش کمتر از ۵درصدی قیمت محصولات سایپا و کمتر از ۲درصدی محصولات ایران خودرو در آخرین جلسه شورای رقابت خبرداد.

عیسی امامی در گفتگویی با مهر با بیان اینکه این پیش بینی های اولیه پس از بررسی اطلاعات شرکت های مذکور به صورت میانگین تعیین شده است، افزود: قرار است هزینه های خودروسازان راستای آزمایی شود.

وی با تاکید بر اینکه در جلسه مذکور هیچگونه افزایش یا کاهش قیمتی به تصویب نرسیده است، گفت: اطلاعات مربوط به نرخ تورم بخشی خودروها از بانک مرکزی و نمره کیفیت از سازمان بازرسی دریافت و در جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

وی با ذکر این مطلب که سایپا مدعی است قراردادهای خود را براساس یورو تنظیم کرده و پرداختی ها را با نرخ دلار انجام داده است که این موضوع برای شورای رقابت دارای ابهام است، تصریح کرد: قرار است اطلاعات سایپا در جلسه آتی شورا بررسی بیشتری شود.

امامی با اشاره به نمرات منفی برخی از محصولات ایران خودرو بر اساس گزارش سازمان بازرسی و استاندارد، خاطرنشان کرد: این درحالی است که خودروسازان درخواست افزایش قیمت را به شورای رقابت ارائه کرده اند.

ارزانی ناچیز شاید 8 ماه بعد از توافق!

فارغ از این جنجالهای قیمتی خبرنگار جهان اقتصاد برای روشن شدن وضعیت خودرو در شرایط پس از تحریم با شهرام آزادی، کارشناس خودرو به گفتگو پرداخت و نظرات وی را دراین باره جویا شد.

شهرام آزادی با اشاره به شناختی که از صنعت خودرو دارد، گفت: آنچه که روشن است این است که آثار لغو تحریم ها کوتاه مدت نخواهد بود و 6 تا 8 ماه زمان برای بروز اثرات آن لازم است که آن هم به معنای کاهش قابل توجه قیمت ها نیست چراکه قیمت ارز و خرید قطعات از خارج از کشور تنها یک عامل تعیین کننده قیمت خودرو است اما بخش عمده آن مربوط به مسائل داخلی از جمله قیمت انرژی، دستمزد کارگر و مواد اولیه داخلی است. بنابراین نمی توان انتظار داشت قیمت خودرو به یکباره 50 درصد کاهش یابد.

وی در ادامه تشریح کرد: بحث تورم و افزایش قیمت ها را داریم که درباره همه کالاها اتفاق می افتد. درست است که تورم در حال کنترل است ولی بدان معنا نیست که افزایش قیمت نخواهیم داشت و با توجه به اینکه بحثمان تحولات اتفاق افتاده برای 6 تا 8 ماه است، قاعدتا در این مدت افزایش قیمت خواهیم داشت. بنابراین پیش بینی من این است که تغییر زیادی در قیمت خودرو و سایر صنایع مرتبط با خودرو اتفاق نمی افتد. ممکن است آن قسمت از قیمت دلار که مربوط به مسائل روانی و جو حاکم بر بازار است، 5 تا 10 درصد کاهش داشته باشد که آن هم اگر دائمی و پایدار باشد، تاثیرش را 6 الی 8 ماه دیگر در قطعه ای که از خارج از کشور خریداری می شود، بروز کند.

این کارشناس خودرو در پاسخ به این سوال خبرنگار جهان اقتصاد که اگر در بلندمدت به موضوع نگاه کنیم و بحث کیفیت داخلی و خودروهای وارداتی را در نظر بگیریم، چه اتفاقی می افتد؟ گفت: بحث کیفیت خودرو بحث دیگری است. همانطور که سایر صنایع و کالاهایی که در جامعه داریم، کاهش قیمت قابل ملاحظه ایی نخواهند داشت، قیمت خودرو هم اینگونه است چراکه تنها آن بخشی که مربوط به واردات است از قیمت دلار متاثر می شود. آن بخشی هم که مربوط به داخل است، بحث های تورمی و قیمت هایی که نمی تواند به گذشته بازگردد را دارد اما از دید کیفی برعکس است یعنی وقتی که در چند سال اخیر ما تمام کالاهایمان را به ویژه در صنعت خودرو به نوعی متمایل به کشور چین کردیم، در حالی که می دانیم که قطعات و حتی خودروهایی که از چین وارد می شوند، کیفیت لازم را ندارند، در چنین شرایطی اگر تحریم ها در بخش صنعت خودرو برداشته شود و کشورهای اروپایی یا حتی آسیایی مثل کره و ژاپن بتوانند تعامل بیشتری با ایران داشته باشند، خودروسازان می توانند قطعاتشان را از کشورهایی که سطح تکنولوژی بالاتری دارند، وارد کنند. هر چند بحث کیفیت خودرو در ایران فقط مربوط به سال های اخیر نیست و بیشتر از سیاست ها و مسائل مدیریتی حاکم بر صنعت خودرو متاثر است.

آزادی با ارائه راه حلی برای بهبود کیفیت خودرو داخلی ادامه داد: با توجه به سیاست های مالی موجود و بحث های استراتژیکی که در صادرات وجود دارد باید یک بازنگری در صنعت خودرو و در سطح خرد آن در سیستم های مدیریتی و دیدگاه های استراتژیکی صورت بگیرد، بدین معنا که باید به دنبال محصولات جدید با سطح تکنولوژی بالاتر باشیم تا بتوانیم با وجود حجم و تنوع زیادی که در محصولات خارجی وجود دارد، رقابت کرد. همچنین در سال های اخیر با آشنایی مصرف کنندگان با تکنولوژی های مختلفی که در خودرو به کار رفته، سطح انتظارشان بالا رفته است. بنابراین خودروسازان باید دیدگاه های بلندمدت را دنبال کنند که برای نیل به آن باید با شرکت ها و کشورهایی که صاحب تکنولوژی پیشرفته خودرو هستند، تعامل داشته باشند.

 
 
 


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |