جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 8588 14:41 1393/10/14
به خاطر يک ميليون بشکه کوتاه نمي آييم

به خاطر يک ميليون بشکه کوتاه نمي آييم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
به خاطر يک ميليون بشکه کوتاه نمي آييم

به خاطر يک ميليون بشکه کوتاه نمي آييم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

هشدار زنگنه به اوپک
وزير نفت هشدار داد ايران توليد خود را از 2.5 ميليون بشکه پيش از اين به يک ميليون بشکه رسانده و با از دست دادن 60 درصد صادرات مواضع خود را از دست نداده است، اکنون نيز به خاطر يک ميليون بشکه کوتاه نمي‌آيد‎.
‎بيژن زنگنه در نخستين کنفرانس ملي اقتصاد ايران با اشاره به اين که افزايش عرضه نسبت به تقاضا باعث کاهش قيمت نفت شده است، گفت: در سال 2009 اوپک نيز با اين مساله مواجه بوده و در پي آن اعضا تصميم گرفتند توليد را 2.5ميليون بشکه کاهش دهند. اين تصميم براي دفاع از قيمت نفت باعث شد نرخ هر بشکه نفت از 40 دلار به 80 دلار برسد و پس از آن تا صد دلار افزايش يافت‎.
‎وي با اشاره به اين که توليد نفت شيل در آمريکا در سال 2009 ميلادي با کاهش عرضه اوپک از 1.5 ميليون بشکه به 5.5 تا شش ميليون بشکه رسيد، گفت: اين افزايش عرضه در حدود سه سال رخ داد‎.
‎شفاف سازي زنگنه درباره جلسه اوپک
وزير نفت با اشاره به مواضع اعضاي اوپک در جلسه اخير گفت: تنها ابزار اوپک براي افزايش قيمت کاهش توليد است. تصميمات در اوپک بايد بر پايه اجماع باشد اما قابل توجه است که تصميمات هيچ ضمانت اجرايي‌ ندارند و گفته مي‌شود تنبيه را بازار مي‌کند‎.
‎زنگنه افزود: اوپک تنها سازمان جهان سومي موثر در اقتصاد جهان است. درست است که اوپک تعاوني است و همه يک راي دارند اما در واقع هر کسي توليد بيشتر و ظرفيت خالي تاثيرگذار در بحران داشته باشد اثرگذارتر است‎.
‎وي در واکنش به تفکري که گفته مي شود چرا براي مقابله با کاهش قيمت نفت دعوا نشد؟ گفت: دعوا و فحش براي مصرف داخل خوب است اما در اوپک دعوا بين اعضا باعث سقوط بيشتر قيمت مي‌شد‎.
‎وزير نفت با اشاره به اين که قبل از جلسه اوپک با وزراي کشورهاي مختلف مذاکره داشتيم گفت: همه گفتند توليد را کاهش نمي دهند چرا که کاهش توليد باعث افزايش قيمت مي‌شود و در نتيجه رقيب و دشمنانمان را فاينانس مي کنيم‎.
‎زنگنه ادامه داد: بسياري از اعضاي اوپک مدعي بودند که مدتي کاهش قيمت باعث افزايش مصرف و بهبود اقتصاد جهاني مي‌شود در نتيجه تقاضا افزايش مي يابد و طرف عرضه نفت شيل را خارج مي کنيم. البته ما روي اين استدلال بحث داريم‎.
‎وي با اشاره به اين‌که پنج کشور دنبال کاهش توليد اوپک بودند تا قيمت نفت به 70 تا 80 دلار برسد گفت: برخي نيز مي گفتند ظرف شش ماه تا دو سه سال آينده روند افزايش قيمت‌ها به سمت تعادل مي رود بنابراين ما پاي اين مساله مي ايستيم‎.
‎وزير نفت با تاکيد بر اين‌که براي همه مشخص بود که برگزاري اجلاس اوپک باعث سقوط قيمت ها مي‌شود گفت: با به عقب انداختن برگزاري اجلاس 10 دلار سود مي برديم اما اجلاس اوپک، عادي بود و نمي شد کاري کرد‎.
‎زنگنه با تاکيد بر اين‌که بعد از جلسه اوپک نيز گفتم اوپک هيچ تصميمي نگرفت تاکيد کرد: تصميم را دوستان سال‌ها پيش به ميزان 30 ميليون بشکه گرفته بودند. شکي نيست علت پايداري کاهش قيمت نفت، عرضه و تقاضا است. برخي عاملا و عمدا مديريت مي کنند که قيمت ها کاهش پيدا کند و معتقدند که کاسته شدن قيمت نفت باعث 0.8 درصد رشد اقتصادي آمريکا ، چين و ژاپن مي شود‎.
‎وي افزود: در سال 2014 توليد نفت شيل 6300 ميليون بشکه بود با وجود اين که قيمت نفت بالاي صد دلار شده بود. تا پايان سال 2015 در صورت ادامه روند پيشين عرضه شيل به هشت ميليون بشکه مي رسد اگر قيمت نفت به 60 دلار برسد عرضه شيل به 6.5 ميليون بشکه مي رسد و در صورتي که قيمت نفت اوپک به 10 تا 20 دلار برسد عرضه نفت شيل به 4 ميليون بشکه خواهد رسيد‎.
‎وزير نفت با تاکيد بر اين‌که اولين بار است رسانه ها در مقابل افت قيمت نفت مقاومت مي کنند بر دعواي جمهوري خواهان و دمکرات‌ها و اجازه صادرات نفت آمريکا که سابقه دراز مدتي دارند تاکيد کرد و گفت: مشکلات کنوني نياز به پيگيري‌هاي جدي در سطوح سياسي و نفت در کشور دارد‎.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |