پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 102250 13:18 1398/07/10
بن‌بست راهبردی نظام سلطه با اقدامات محور مقاومت در عرصه سیاسی و نظامی

بن‌بست راهبردی نظام سلطه با اقدامات محور مقاومت در عرصه سیاسی و نظامی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بن‌بست راهبردی نظام سلطه با اقدامات محور مقاومت در عرصه سیاسی و نظامی

بن‌بست راهبردی نظام سلطه با اقدامات محور مقاومت در عرصه سیاسی و نظامی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل منطقه‌ای، درباره تغییر معادله و موازنه قدرت در منطقه و صحنه بین‌الملل با طرح «ابتکار صلح هرمز» از سوی جمهوری اسلامی ایران در عرصه دیپلماسی و پیروزی‌های چشمگیر انصارالله یمن در عرصه میدانی و نظامی گفت: با بررسی روند تحولات منطقه در ماه‌ها و هفته‌های اخیر دو موضوع بسیار مهم را می‌توان مشاهده کرد؛ صلح‌طلبی جبهه مقاومت به رهبری ایران و موفقیت‌ها و پیشرفت‌های محور مقاومت از جمله در جنگ یمن.

بازدارندگی همه‌جانبه محور مقاومت بر مبنای راهبرد مقاومت فعال

وی ادامه داد: در جنگ یمن انصارالله در عرض کمتر از یکی ماه دو عملیات شگفت‌آفرین در حوزه اقتصادی و نظامی انجام داد. در حوزه اقتصادی انصارالله با حمله پهپادی به تأسیسات نفتی آرامکوی عربستان نشان داد که با اتکا به توانمندی‌های بومی و ارزان‌قیمت می‌تواند از سد دفاعی همه پدافندهای گران‌قیمت دنیا عبور کند و به اهداف خود برسد. در حوزه جنگ زمینی نیز جنبش مقاومت یمن توانست با یک عملیات شناسایی دقیق و طراحی بسیار سطح بالا عملیات بسیار حرفه‌ای را انجام دهد و تعداد زیادی از مزدوران عربستان را اسیر کند.

صدرالحسینی تأکید کرد: در واقع امروز جبهه مقاومت براساس راهبرد مقاومت فعال به موفقیت‌های قابل توجهی دست یافته و به قدرت بازدارندگی همه‌جانبه نزدیک شده است.

مرکز و پیرامون محور مقاومت پرچمدار گفتمان صلح‌طلبی

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: اما در حوزه صلح‌طلبی مسئله این است که همه عناصر مؤثر در جبهه مقاومت بلافاصله پس از پیروزی‌های به دست آمده انصارالله یمن، گفت‌وگو و صلح همه‌جانبه را در دستور کار قرار دادند و حتی انصارالله نیز چنین اقدامی کرد و همه اهداف عملیاتی خود را تأمین صلح و ثبات برای مردم یمن و ایجاد تحول اساسی در راهبردهای موجود منطقه اعلام می‌کند.

وی ادامه داد: به عبارتی انصارالله توانسته با این پیروزی‌ها تغییر عمده‌ای در معادلات راهبردی منطقه ایجاد کند اما تأکید انصارالله بر تداوم جنگ نیست، بلکه بر گفت‌وگو، صلح، آتش‌بس همه‌جانبه و تأمین امنیت و رفع محاصره برای ملت یمن اصرار دارد.

صدرالحسینی اظهار کرد: از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران به منزله محور اصلی جبهه مقاومت از سوی نماینده ارشد خود یعنی رئیس‌جمهور موضوع طرح همه‌جانبه صلح هرمز را در منطقه اعلام و در بالاترین سطح جهانی از این طرح دفاع می‌کند. این بدان مفهوم است که جمهوری اسلامی ایران به عوان مرکز محور مقاومت و جریان‌ها و جنبش‌های پیرامون آن به هیچ وجه جنگ‌طلب نبوده و مسیر بازدارندگی و جنگ برای صلح را انتخاب کرده است.

دچار شدن نظام سلطه به بن‌بست راهبردی

این کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: امروز با در پیش گرفتن چنین رویکردی از سوی جبهه مقاومت، نظام سلطه با بن‌بست راهبردی روبرو شده و نمی‌داند که در عرصه دفاعی ـ امنیتی و سیاسی ـ دیپلماتیک با این جبهه مقاوم فعال چگونه برخورد کند؛ از یک سو منتظر است که تهدیداتش معتبر شناخته شود و از سوی دیگر فشارهای اقتصادی را دنبال می‌کند و در عین حال مسئله مذاکره با مرکز و پیرامون محور مقاومت را پیگیری می‌کند.

وی تصریح کرد: به عبارتی آمریکا به منزله رأس نظام سلطه هم علاقه‌مند و نیازمند مذاکره با مرکز این محور، ایران، است و هم تلاش می‌کند که در قالب عملیات روانی ادعا کند با انصارالله وارد مذاکره شده که دروغ کاملاً واضح و روشنی است.

صدرالحسینی در پایان بیان کرد: بنابراین اقدامات جبهه مشترک مقاومت امروز برای نظام سلطه یک توقف و سکون راهبردی ایجاد کرده که برای برون‌رفت از این وضعیت هیچ راهی به جز مصالحه با مقاومت و مذاکره با جریان‌های فعال این جبهه، از مرکز تا پیرامون آن، ندارند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |