جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 12576 15:04 1394/02/22
بنز،نیسان و سیتروئن درصف مذاکره با ایران

بنز،نیسان و سیتروئن درصف مذاکره با ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بنز،نیسان و سیتروئن درصف مذاکره با ایران

بنز،نیسان و سیتروئن درصف مذاکره با ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

سرانجام از نام شرکای احتمالی خودروسازان رونمایی شد

مهناز اسماعیلی:

روزسه شنبه و درمراسم رونمایی از یک خودروی تجاری جدید، سرانجام از نام شرکای احتمالی خودروسازان ایرانی رونمایی شد.

پس از قرائت بیانیه لوزان و گرم شدن تنور مذاکرات بین المللی در بخش صنعت کشور، خبرهای بسیاری از حضور نمایندگان خودروسازان خارجی و یا حضور خودروسازان ایران در برخی کشورها منتشر شد که در این میان به جز چینی های همیشه در صحنه و دو شریک تکراری همیشگی یعنی پژو و رنو، از برند دیگری نامی برده نشد.

البته در برخی موارد نام بعضی کشورها به عنوان مذاکره کننده و درخواست دهنده حضور درایران منتشر شد که پس از چند روز توسط مقامات وزارت صنعت تکذیب شد.

با این حال روز سه شنبه، درمراسم راه‌اندازی مجدد خط تولید ولوو در سایپا دیزل مسوولان این گروه خودروسازی با ذکر نام از برندهای طرف مذاکره اشان پرده برداشتند، البته عنوان مراسم که راه اندازی "مجدد" خط تولید ولوو بود خود به نوعی اولین نام را برای شرکت کنندگان روشن کرد.

همکاری با نیسان آغاز می‌شود

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در این مراسم به صراحت از مذاکره با شرکت نیسان برای تولید محصولات این شرکت در ایران خبر داد.

سعید مدنی در حاشیه مراسم یاد شده اظهار کرد: نیسان برای شروع مجدد همکاری با ما اعلام آمادگی کرده است و البته در این زمینه منتظر نتیجه‌ی مذاکرات هستیم.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی در زمینه سرنوشت مذاکره با شرکت سیتروئن اظهار کرد: با شرکت سیتروئن نیز در حال مذاکره‌ایم و البته به نتایج مذاکرات نیز بستگی دارد. در این زمینه در صورت رسیدن به توافق مدل صندوق‌دار خودروی C4 در ایران تولید خواهد شد.

مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا از افزایش حجم فعالیت‌های رنو در ایران خبر داده و خاطر نشان کرد: برای اصلاح قرار‌داد تندر 90 در حال مذاکره هستیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که شرکت ولوو با آغاز مجدد همکاری ها آیا در ایران سرمایه‌گذاری نیز خواهد کرد، گفت: فعلا همکاری در سطح فنی و تامین قطعات است و به تدریج به موضوع سرمایه‌گذاری خواهیم رسید.

مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا در پاسخ به این‌که اگر ولوو در ایران سرمایه‌گذاری نکند چه تضمینی وجود دارد که مجددا از ایران خارج نشود؟ اظهار کرد: همین‌که شرکت ولوو در شرایط فعلی همکاری را آغاز کرده است نشان می‌دهد خواهان ادامه همکاری است.

مذاکره برای تولید محصولات بنز در ایران

مدیرعامل شرکت سایپا دیزل هم در این مراسم از نام دیگری در صنعت خودروسازی رونمایی کرد و گفت: مذاکراتی با شرکت بنز برای تولید محصولات این شرکت در ایران در دست اقدام است.

زعفر تنهاپور اظهار کرد: مذاکرات با چند شرکت خارجی را به صورت جدی آغاز کردیم. در این زمینه امیدواریم بتوانیم تا پایان سال قرار‌داد مشارکت را با شرکت بنز امضاء کنیم.

وی با بیان این‌که شرکت بنز در زمینه‌ی تولید خودروهای سبک و سنگین، کشنده، مینی‌بوس و حتی اتوبوس‌های برقی فعال است، خاطر نشان کرد: امیدواریم مذاکره با بنز تا آخر سال به نتیجه برسد.

ولوو رفت ما ماندیم و چینی ها

مدیر عامل سایپا دیزل ادامه داد: خط تولید محصولات ولوو در سال 1389 در این شرکت متوقف شد و متاسفانه در چهار سال گذشته به دلیل تحریم و موضوعات دیگر از این ارتباط محروم بودیم. در سال‌های گذشته با چینی‌ها همکاری کردیم.

وی با بیان این‌که خودروهای چینی 80 درصد کیفیت خودروهای اروپایی را البته با قیمت‌های پایین‌تر دارند، تصریح کرد: با ورود ولوو امیدواریم تولید شرکت مجددا افزایش یافته و پس از چند سال به نقطه سربه‌سر و سوددهی برسیم.

تنهاپور ادامه داد: به دنبال تولید خودرو با برند سایپا دیزل هستیم تا از موضوع مونتاژ کاری فاصله گرفته تا به یک شرکت خودروسازی تبدیل شویم.

مدیر عامل شرکت سایپا دیزل افزود: هم‌اکنون تقاضای خودروهای سنگین با گیربکس اتوماتیک در بازار بالا است. در این زمینه یک محصول چینی با گیربکس اتوماتیک در اواخر سال عرضه خواهد شد.

وی با بیان این‌که کاهش تقاضا به دلیل رکود پروژه‌های عمرانی و همچنین حمل‌و‌نقل و صادرات از مشکلات شرکت‌های تولید‌کننده خودروهای تجاری است، خاطر نشان کرد: حدود 137 هزار دستگاه خودروی فرسوده تجاری در کشور تردد می‌کنند که در این زمینه طرحی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت برای جایگزینی این خودروها تهیه شده و قرار است امسال 67 هزار دستگاه خودروی فرسوده تجاری جایگزین شود.

ذائقه ایرانی ها به سمت خودروهای اروپایی است نه چینی

معاون وزیر صنعت هم در این مراسم درباره استراتژی وزارت صنعت برای همکاری شرکت‌های خودروسازی چینی گفت: چین نیز مانند سایر شرکت های خودروسازی با ایران همکاری می‌کند اما ذائقه مردم بیشتر تمایل به خرید تولیدات اروپایی است.

رضا نوروززاده با اشاره به اینکه تعرفه‌های تنظیم شده میان خودروهای سی‌بی‌یو و سی‌کی‌دی اختلاف معناداری دارد اظهار داشت: اگر در این خودروها وارد عمق بخشی ساخت داخل شویم امکان رقابت وجود ندارد به همین منظور سیاست ما عمق بخشی به ساخت داخل است.

رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که وزیر صنعت از کیفیت پایین خودروهای داخلی انتقاد کردند، اظهار کرد: در این زمینه مردم هستند که باید انتخاب و اظهار‌نظر دهند.

نوروز‌زاده اظهار کرد: خودروهای تجاری تولیدی در کشور با خودروهای خارجی رقابت می‌کنند و اگر کیفیت نداشته باشند مردم آنها را نمی‌خرند بنابراین در زمینه کیفیت خودروها مردم باید اظهارنظر کنند.

وی با بیان این‌که در حوزه خودروهای سواری نیز، سواری‌های با حجم موتور کمتر از 2500 سی سی به عنوان رقبای اصلی خودروهای داخلی، وارد کشور می‌شوند، خاطر نشان کرد: بنابراین در این شرایط جای گلایه از کیفیت خودروهای داخلی باقی نمی‌ماند و مردم می‌توانند انتخاب خود را انجام دهند.

رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در پاسخ به سوالی دیگری درباره‌ی شایعه خرید پرسپولیس و استقلال توسط ایران خودرو و سایپا اظهار کرد: در حال حاضر بحث ما فوتبال نیست، البته ما تولید‌کننده هستیم و از تولید صحبت می‌کنیم.

وی درباره‌ی قیمت خودروهای داخلی اظهار کرد: این سوالی است که بیشتر در جامعه مطرح می‌شود و توقع ایجاد می‌کند. وقتی تعرفه واردات در مقایسه با تولیدات داخلی رقم بالایی نیست و واردات نیز صورت می‌گیرد و رقابت کاملا آزاد است خودروهای داخلی نیز باید با قیمت‌های جهانی رقابت کنند.

وی ادامه داد: مزیت ما در ساخت داخل خودروهای تولیدی است بنابراین هرچه عمق ساخت داخل را بیشتر کنیم صرفه‌جویی ارزی بیشتری خواهیم داشت.

نوروززاده در رابطه با سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه تولید خودرو گفت: سیاست ما رسیدن به سقف تولید سه میلیون دستگاه خودرو در سال است. متاسفانه در سال 1391 و 1392 تولید خودرو به شدت کاهش یافت و در سال 1393 البته با رشد و مدیریت تولید بیش از یک میلیون دستگاه خودرو تولید شد. برنامه امسال تولید یک میلیون و 400 هزار دستگاه خودرو است و در نهایت باید به تولید سه میلیون دستگاهی برسیم.

رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با چگونگی همکاری با خودروسازان چینی گفت: چین هم مثل بقیه کشور‌هاست که می‌تواند قطعه و خودرو به ما بدهد البته قیمت آنها در مقایسه با قیمت‌های اروپایی پایین‌تر است. جهت‌گیری ما این است که شرکای اروپایی داشته باشیم و البته نمی‌خواهیم بازار بزرگی مثل چین را از دست بدهیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که شما در سخنرانی خود از تاثیرات منفی خرید سهام بر وضعیت کارگران گروه خودروسازی سایپا سخن گفتید، در این رابطه توضیح دهید، اظهار کرد: این موضوع یک بحث درون‌ بنگاهی است و ارتباطی به بیرون ندارد.

رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در مراسم راه‌اندازی مجدد خطوط تولید ولوو در شرکت سایپا دیزل هم گفت: اروپایی‌ها به این باور قطعی رسیده‌اند که تنها جایی که می‌تواند هاب اقتصادی منطقه باشد، ایران است.

نوروززاده اظهار کرد: سال 1390 به تدریج دچار مشکلات نرخ ارز شدیم و به همین دلیل صنعت خودرو با مشکلات زیادی مواجه شده و در سال‌های 1391 و 1392 تولید به سرعت کاهش پیدا کرد.

وی با بیان این‌که در سال 1393 تولید مجددا افزایش یافته و حتما باید اهداف از پیش‌ تعیین شده گروه‌های خودروسازی باشد، خاطر نشان کرد: در این زمینه جلسات خوبی در دفتر وزیر صنعت، معدن و تجارت تشکیل می شود و امیدواریم با سیاست‌گذاری‌ها و حمایت‌های دولت بتوانیم بازار چندصد میلیون نفری منطقه را کسب کرد.

وی ادامه داد: در این زمینه اروپایی‌ها به این باور قطعی رسیده‌اند تنها جایی که می‌تواند هاب اقتصادی منطقه باشد ایران است و در جلساتی که با ما برگزار می شود این موضوع گفته می‌شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |