جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 51372 18:48 1395/10/26
بلندمرتبه‌سازی در تهران متوقف شد

بلندمرتبه‌سازی در تهران متوقف شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بلندمرتبه‌سازی در تهران متوقف شد

بلندمرتبه‌سازی در تهران متوقف شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

بلندمرتبه‌سازی درتهران به دلیل جلوگیری از تهویه طبیعی پایتخت متوقف شد

گروه امورزیربنایی: رئیس سازمان هواشناسی با بیان اینکه بلندمرتبه‌سازی در تهویه طبیعی شهرها اختلال ایجاد می‌کند، گفت: طی هماهنگی با شورای عالی معماری و شهرسازی تصمیم‌ گرفته شد بلند مرتبه‌سازی در تهران موقتاً تعطیل شود. داود پرهیزکار در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه سازمان هواشناسی و سازمان نقشه‌برداری کشور در حوزه‌های پژوهشی، کاربردی و امور توسعه‌‌ای و مشاوره‌ای سخنرانی کرد. او اظهار داشت: حوزه کاربری سازمان هواشناسی بسیار گسترده است و همه اقشار جامعه از داده‌ها و اطلاعات ما استفاده می‌کنند. وی با بیان اینکه جایگاه هواشناسی بین مردم و مسئولان نسبت به گذشته ارتقاء یافته است،گفت: سازمان هواشناسی در شورای عالی مدیریت بحران به عنوان عضو ثابت حضور دارد و رئیس این سازمان به عنوان تنها عضو غیروزیر در شورا فعالیت ثابت انجام می‌دهد. رئیس سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه در شورای عالی آب حضور مستمر داریم،گفت: داده‌های ما در مرکز ملی خشکسالی مبنای کار شورای عالی آب است.

بارش های زیرحد نرمال در کشور ۹ ساله شد

وی به کم بارشی در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: بارش تجمعی کل کشور در ۹ سال اخیر زیر حد نرمال بود و در سال گذشته به ۲ درصد زیرنرمال رسید. ضمن آنکه در سال زراعی جاری حدود ۴۰ درصد کم بارشی داریم. پرهیزکار بیان کرد: در حوزه مدیریت شهری بلندمرتبه‌سازی ، آلودگی هوا، باران‌های اسیدی و تابش UV سازمان هواشناسی فعالیت‌های خاص دارد. رئیس سازمان هواشناسی با بیان اینکه درشورای عالی معماری و شهرسازی فعالیت می‌کنیم،گفت: بلندمرتبه سازی موجب اشکال در تهویه طبیعی می‌شود که این را در شورای عالی معماری و شهرسازی مطرح کردیم و تصمیم گرفته شد بلند مرتبه سازی در تهران موقتا تعطیل شود. وی با اشاره به شرایط آلودگی هوا اظهار داشت: در بحث آلودگی هوا با دو عامل منبع آلاینده و شرایط جوی مواجه هستیم، اگر شرایط جوی پایدار باشد و آلودگی تولید شود هوا نیز طبیعتا آلوده می‌شود.

مبنای تصمیم گیری برای شهر

پرهیزکار گفت مبنای تصمیم‌گیری برای اقدامات شهری در زمینه آلودگی هوا هستیم. مدیریت شهری به اطلاعات داده‌های هواشناسی وابسته است و رویکرد مردم به هواشناسی مثبت شده است. رئیس سازمان هواشناسی با بیان اینکه پورتال سازمان هواشناسی جزو ۱۰ پورتال پربازدید سایت‌های دولتی است گفت: تلاش کرده‌ایم با دقت در شیوه‌های پردازشی، پس پردازشی و مدل‌ها، داده‌ها را به واقعیت نزدیک کنیم. وی به پدیده اقیانوسی النینو اشاره کرد و گفت: حوزه فعالیت ما از پدیده‌های با طول ۱۰ متر تا پدیده‌های با طول بیش از ۱۰ هزار کیلومتر است به عنوان مثال پدیده اقیانوسی النینو با یک پدیده جوی هموار حرکت می‌کند و ترکیب این دو «انسو» است که گسترده مکانی آن ۱۰ هزار کیلومتر در دو طرف اقیانوس آرام و در منطقه استوایی است. پرهیزکار یادآور شد: ۱۰ نوسان بزرگ در کل کره زمین داریم که هر کدام می‌توانند روی آب و هوای شهرهای دیگر موثر باشند. ما نه تنها داده‌های منطقه‌ را نیاز داریم که نیازمند داده‌های جهانی نیز هستیم. رئیس سازمان هواشناسی بیان کرد: قوی‌ترین ابر رایانه‌ها در اختیار سازمان هواشناسی جهانی قرار دارد و در تمام دنیا اینگونه است. امروز ما ابر کامپیوترهای جدیدی داریم که ۱۴ ترافلاپس توان پردازشی دارد که در هیچ جای دیگر کشور وجود ندارد. ضمن آنکه برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا  پایان برنامه ششم توان پردازشی کامپیوترهای ما هزار برابر افزایش یابد. وی گفت: علت بالا بودن توان پردازشی کامپیوترهای ما ناشی از وجود روش‌های جدید در حل معادلات جو است که این روش‌ها بسیار هزینه‌بر است.

اتصال ۱۷۰ ایستگاه دائمی GPS به پوسته زمین

رئیس سازمان نقشه‌برداری هم در این مراسم گفت: برای کنترل وضعیت پوسته زمین ۱۷۰ ایستگاه دائمی GPS بر پوسته واقعی زمین وصل کرده‌ایم تا براساس تغییر شکل ناشی از فشار به پوسته، اطلاع‌رسانی خطر بروز زلزله انجام شود. علیرضا آزموده اظهارداشت: سازمان هواشناسی از سازمان‌های دانش‌بنیان و موفق است که با مبنای دانش فنی فعالیت می‌کند و ما خوشحالیم که امروز عنوان می‌شود مردم از داده‌ها و اطلاعات سازمان هواشناسی استفاده فراوانی دارند. وی ادامه داد: در سازمان نقشه برداری نیز وظیفه ما به تصویر درآوردن هندسه کره‌ای است که در آن زندگی می‌کنیم. رئیس سازمان نقشه‌برداری گفت: برای کنترل وضعیت پوسته زمین ۱۷۰ ایستگاه دائمی GPS بر پوسته واقعی زمین وصل کرده‌ایم تا تنش‌های پوسته را محاسبه کنیم. آزموده اردلان ادامه داد: ما براساس تغییر شکل ناشی از فشار بر پوسته زمین در کشور، اطلاع‌رسانی خطر بروز زلزله انجام می‌دهیم. رئیس سازمان نقشه‌برداری ادامه داد: می‌توانیم اطلاعات خود را در این حوزه به میز مدیریت بحران کشور نیز ارائه دهیم. وی با بیان اینکه اطلاعات یونسفر و جو یونیزه زمین را در سازمان نقشه‌‌برداری تهیه می‌کنیم، گفت: برای انجام مشاهدات خود هواپیماهایی داریم که می‌توانیم آن را به سنسورهای سازمان هواشناسی نیز تهیه کنیم تا سازمان هواشناسی هم امکان استفاده از این ظرفیت را داشته باشد که قطعاً این موضوع هزینه‌ای برای سازمان هواشناسی ندارد. هدف از انعقاد این تفاهم‌نامه ایجاد همکاری در زمینه‌های پژوهشی، کاربردی، توسعه‌ای و مشاوره‌ایی با در نظر گرفتن منابع و امکانات مالی با متخصصین طرفین تفاهم‌نامه است.

تولید اطلس های ملی

تولید اطلس‌های ملی، تبادل اطلاعات جریان سنجی و مدل‌های حاصل از آن بخشی از موضوع‌های این تفاهم‌نامه است. عملیات هیدروگرافی، پایش تغییرات پوشش‌های گیاهی، مراتع و جنگلها، فناوری اطلاعات و ارتباطات و تبادل داده‌ها و اطلاعات مربوط به دمای آب هم بخش دیگری از  موضوع‌های این تفاهم‌نامه است. مدت‌زمان تفاهم نامه ۵ سال است و طبق تفاهم دو طرف این تفاهم‌نامه هیچگونه تعهد مالی برای طرفین ایجاد نمی‌کند. ارائه پیش‌بینی پوشش ابر، همکاری در تبادل اطلاعات جزر و مد در سواحل، بازبینی مکان‌یابی ایستگاه‌ها مخصوصاً ایستگاه‌های باران‌سنجی از تعهدات سازمان هواشناسی در این تفاهم‌نامه است. امکان‌سنجی استفاده از هواپیماهای نقشه‌برداری به عنوان سکوی حمل سنسورهای هواشناسی برخی از تعهدات سازمان نقشه‌برداری در این تفاهم‌نامه است. آموزش‌های لازم برای کار با دستگاه GPS، همکاری در تبادل اطلاعات نام‌های جغرافیایی و همکاری در اجرای SDI در هواشناسی و آموزش لازم به کاربران آن برخی دیگر  از تعهدات سازمان نقشه‌برداری در این تفاهم‌نامه است.

کلمات کلیدی: مسکن-شهرسازی/پیروز-حناچی-تهران-شهرداری-قیمت-خانه-محرومان

   


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |