جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 89575 14:50 1397/07/15
بزرگنمایی ضعف‌ها و سانسور موفقیت‌ها؛ راهبرد جنگ رسانه‌ای دشمن برای القاء ناکارآمدی نظام

بزرگنمایی ضعف‌ها و سانسور موفقیت‌ها؛ راهبرد جنگ رسانه‌ای دشمن برای القاء ناکارآمدی نظام

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بزرگنمایی ضعف‌ها و سانسور موفقیت‌ها؛ راهبرد جنگ رسانه‌ای دشمن برای القاء ناکارآمدی نظام

بزرگنمایی ضعف‌ها و سانسور موفقیت‌ها؛ راهبرد جنگ رسانه‌ای دشمن برای القاء ناکارآمدی نظام

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیانات اخیرشان در اجتماع بسیجیان با تأکید مجدد بر مهم تلقی کردن جنگ رسانه‌ای دشمن و تلاش دشمن برای اثرگذاری بر افکار عمومی با استفاده از ابزار رسانه، به ضرورت «فهم صحیح واقعیت‌های ایران و جهان و گرفتار نشدن در تصویرسازی‌های غلط» اشاره کردند.

رهبر معظم انقلاب در این دیدار سه تصویرسازی مهم غلط دشمن با استفاده از ابزار رسانه را تشریح کردند؛ القای در موضع قدرت بودن آمریکا، به بن‌بست رسیدن کشور و پناه بردن به دشمن به عنوان راه حل همه مشکلات.

بزرگنمایی ضعف‌ها و سانسور موفقیت‌ها؛ راهبرد رسانه‌ای دشمن برای ناکارامد نشان دادن نظام

حمید رضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره راهکارهای جنگ رسانه‌ای دشمن برای ارائه یک تصویر قدرتمند از خود و تصویری بحرانی از کشور و تأکیدات فراوان رهبر معظم انقلاب بر مسئله جنگ روانی و رسانه‌ای گفت: دشمن برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی جامعه از طریق رسانه‌‌ها و فضای مجازی دو راهبرد بزرگنمایی ضعف‌ها و مشکلات کشور از یک سو و سانسور و عدم رسانه‌ای کردن موفقیت‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه ‌های علمی، تکنولوژیک، اقتصادی و سیاسی را در دستور کار قرار داده است.

وی ادامه داد: برای پیشبرد این دو راهبرد، رسانه‌های معاند با برجسته کردن نارضایتی‌های اقتصادی و معیشتی مردم و انعکاس گسترده آنها سعی می‌کنند این نارضایتی‌ها را به مخالفت مردم با نظام جمهوری اسلامی ایران تعبیر کنند و این برداشت را به جامعه القاء نمایند. از طرف دیگر نیز هیچ گزارش مثبت از نظام جمهوری اسلامی و موفقیت‌ها و دستاوردهای کشور ارائه نمی‌شود. به عنوان نمونه در یکی از این شبکه‌ها وقتی آقای علیزاده موضع مثبتی را نسبت به جمهوری اسلامی اتخاذ می‌کند دست و پای خود را گم می‌کنند و آن ا مغایر سیاست‌های کلی خود می‌بینند.

ترقی اظهار کرد: اما در مجموع به نظر می‌رسد دشمن با استفاده از شبکه‌‌های اجتماعی و فضای مجازی و عوامل و نیروهایی که در داخل و خارج کشور دارد تلاش می‌کند با این دو راهبرد کارآمدی نظام را در حل مشکلات کشور زیر سؤال برده و با انعکاس سخنان افراد مرعوب غرب اینگونه القا کند که هیچ راهی جز تسلیم شدن در برابر آمریکا و پذیرفتن خواسته‌های آمریکا برای حل مشکلات کشور وجود ندارد.

ضرورت تبیین هنرمندانه و واقعی دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی/ رسانه‌ها جوانان نخبه و توانمند را به جامعه معرفی کنند

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه درباره راهکار مقابله با این طرح‌های دشمن گفت: برای مقابله با چنین حرکت دقیق و برنامه‌ریزی ‌شده که با شیب ملایم از سوی دشمن در حال اجراست، فعالان فرهنگی و رسانه‌ای نیز باید بخشی از فعالیت خود در فضای مجازی را به تبیین هنرمندانه و واقع‌گرایانه توفیقات و پیشرفت‌های جمهوری اسلامی در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، علمی و اقتصادی بپردازند و برای مردم بیان کنند تا جو عمومی و غالب، موفقیت‌های نظام باشد نه کاستی‌ها و ضعف‌ها و مشکلات.

وی اضافه کرد: نکته دوم این است که رسانه‌های داخلی ضعف‌ها و کاستی‌ها را از آنچه که هست بزرگ‌تر نشان ندهند و به تعبیری بزرگنمایی نکنند و در حد خودش به این کاستی‌ها و مشکلات بپردازند. نکته سوم معرفی جوانان توانمند و با استعدادهای بسیار بالا هستند که متاسفانه به انها چندان توجهی نمی‌شود و به مردم شناسانده نمی‌شوند تا مردم بدانند چه توانمندی‌ها و استعدادهایی در جوانان ما وجود دارد.

ضعف بنیاد ملی نخبگان در عرصه تبلیغ و شناساندن جوانان نخبه/ تبیین موفقیت‌ها و تقویت احساس عزت و قدرت مردم

ترقی با بیان اینکه بنیاد ملی نخبگان در این زمینه به لحاظ تبلیغاتی خیلی ضعیف عمل می‌کند، گفت: اگر رسانه‌ها و فضای مجازی، این جوانان و توانمندی‌ها و دستاوردهای آنان را به جامعه معرفی کنند اعتماد به نفس ملت بسیار تقویت می‌شود و احساس قدرت می‌کنند و آن را ظرفیتی برای کارآمدی نظام می‌دانند.

این کارشناس مسائل سیاسی اقدام مهم رسانه‌ای دیگر را تبیین موفقیت‌های جهانی و بین‌المللی کشور و نظام بیان کرد و گفت: به عنوان نمونه همین عملیات موشکی اخیر سپاه علیه تروریست‌های داعشی غرور ملی را افزایش داد و مردم احساس کردند که کشور از قدرت بالایی برخوردار است و این باعث می‌شود در مقابل دشمن احساس ضعف نکنند. تبیین و انتشار این موفقیت‌ها در فضای رسانه‌ای نقش مؤثری در افزایش احساس عزت و قدرت مردم و تقویت روحیه تسلیم‌ناپذیری آنها در مقابل دشمن دارد.

چرا مسئولان موضع جنگی در برابر دشمن ندارند؟/ امنیت کشور نباید مسئولان را از توطئه‌ها غافل کند

ترقی درباره کم‌توجهی و جدی تلقی نکردن جنگ رسانه‌ای و روانی دشمن از سوی مسئولان و ضرورت تشکیل اتاق فکر با حضور صاحب‌نظران و نخبگان و فعالان رسانه‌ای برای تدوین یک راهبرد دفاعی و تهاجمی در مقابل جنگ رسانه‌ای دشمن گفت: اطلاعات مستند و کافی نشان می‌دهد امریکایی‌ها پیش از سال ۱۳۹۷، حدود ۳۰۰ کارشناس را در اندیشکده‌های خودشان برای جنگ اقتصادی علیه ایران به کار گرفتند و در ادامه ۸۰ نفر دیگر را به این اتاق فکر اضافه کردند و این ۳۸۰ کارشناس نخبه طراحی جنگ اقتصادی را در ابعاد مختلف از جمله در حوزه رسانه‌ای انجام می‌دهند.

وی یادآور شد: در مقابل ما در برابر چنین جبهه و ظرفیتی که در حال فعالیت شبانه‌روزی و رصد کردن تمام فعالیت‌های ماست چند اتاق فکر ایجاد کرده‌ایم؟ نه در رسانه‌‌ها و نه در دولت چنین اقدامی صورت نگرفته و ضعیف عمل شده است. به نظر می‌رسد علت این امر به تعبیر مقام معظم رهبری این است که برخی مسئولان هنوز دشمن را باور نکرده‌اند و به دلیل همین عدم باور، موضع جنگی در برابر او نمی‌گیرند.

ترقی اظهار کرد: در واقع برخی مسئولان چون خصوصیات و تحرکات دشمن به درستی درک نمی‌کنند، احساس نمی‌کنند در یک میدان جنگ با دشمن قرار دارند و کشور را برمبنای شرایط عادی مدیریت می‌کنند و این به خاطر امنیت موجود در کشور است. اما این امنیت نباید ما را فریب دهد و از توطئه‌ها و طراحی‌های دشمن غافل کند. بنابراین حتما باید هم رسانه‌ها و دولت و مجموعه وزارتخانه‌ها در برابر این جنگ رسانه‌ای و اقتصادی، اتاق فکر تشکیل دهند و با برنامه علیه دشمن حرکت کنند.

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی در خراسان رضوی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب در همین سخنرانی اخیر بر حرکت برنامه‌ریزی شده علیه دشمن، گفت: در واقع بدون برنامه‌ریزی، تشکیل اتاق فکر، تجزیه و تحلیل و رصد تحرکات و برنامه‌های دشمن قطعا نمی‌توان با توطئه‌های مستمر و چندلایه دشمن در جبهه جنگ نرم و جنگ اقتصادی و سیاسی مقابله کرد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |