چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 12451 14:55 1394/02/16
بروز بحران شدید آب در جنوب ایران

بروز بحران شدید آب در جنوب ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بروز بحران شدید آب در جنوب ایران

بروز بحران شدید آب در جنوب ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه امورزیربنایی: معاون وزیر نیرو با بیان اینکه از طریق همراهی مسئولان محلی به دنبال جلوگیری از حرکت منابع آب حوضه آبی کرخه به سمت بحران هستیم گفت: تغییرهای طبیعی موجب محدودیت شدید منابع آب در این حوضه شده است.

رحیم میدانی با اشاره به تشکیل شورای هماهنگی مدیریت به‌ هم پیوسته حوضه آبریز کرخه اظهارداشت: در زمان حاضر، برخی از حوضه‌ های آبریز کشور از جمله حوضه کرخه در زمینه تعادل منابع و مصارف با چالش مواجه شده و اگر در این زمینه تدبیری نکنیم به لحاظ مولفه‌ های پایداری همچون اقتصاد و محیط زیست با مشکلاتی مواجه خواهیم بود و باید با همفکری همدیگر این مشکلات را ساماندهی کنیم.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو با اعلام کاهش ۱.۹میلیارد مترمکعبی پتانسیل منابع آب تجدیدپذیر در حوضه آبریز کرخه گفت: طی سال‌ های گذشته این حوضه نیز مشابه سایر نقاط کشور با کاهش بارش مواجه بوده و میزان بارندگی این حوضه از ۳۹۶میلیمتر به ۳۴۵میلیمتر کاهش یافته و بر اثر کاهش بارش و همچنین تغییر اقلیم در این حوضه، پتانسیل منابع آب تجدیدپذیر در این حوضه در سال‌ های گذشته از ۷.۵میلیارد مترمکعب به ۵.۶میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.

وی با اشاره به وضعیت منابع آب کشور بیان داشت: طبق اطلاعاتی که از ۸۰۰ایستگاه هواشناسی موجود وزارت نیرو و سازمان هواشناسی در سطح کشور به‌ دست آمده، متوسط بارندگی در سطح کشور از ۲۴۰میلیمتر به ۲۰۵میلیمتر کاهش یافته که مجموعه این اطلاعات یک روند کاهشی و عدم تعادل را در سطح کشور نشان می‌دهد.

میدانی ادامه داد: بررسی‌ها حاکی از وجود یک شکست نموداری از سال ۷۸به بعد از نظر بارش است که این شکست موجب کاهش قابل ملاحظه بارش در کشور شده است. کاهش ۳۴میلیمتری متوسط بارش کشور، معادل کاهش ۱۴درصد مجموع بارندگی در کشور خواهد بود که این میزان افت بارش بسیار معنادار است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو افزود: از نظر تغییر درجه حرارت نیز متوسط درجه حرارت از ۱۸.۳به ۱۹.۴درجه سانتیگراد رسیده و این موضوع نشان از ۱.۱درجه افزایش دمای متوسط کشور است؛ این افزایش دما افزایش تبخیر آب و همچنین نیاز بیشتر محصولات کشاورزی به آب بیشتر را موجب خواهد شد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا تصریح کرد: به دلیل کاهش بارش و از طرفی افزایش تبخیر در سطح کشور، پتانسیل منابع آب تجدیدپذیر کشور کاهش یافته به‌ طوری که هم‌ اکنون این میزان کاهش به شکل‌ های مختلف در جغرافیای کشور دیده می‌شود.

وی با تشریح ویژگی‌ های حوضه آبریز کرخه گفت: این حوضه با ۵۲هزار کیلومترمربع جزو یکی از حوضه‌ های ۳۰گانه کشور است که استان‌ های ایلام، خوزستان، لرستان، کردستان، مرکزی، همدان و خوزستان در این حوضه ذینفع هستند و بیشترین وسعت این حوضه در استان لرستان است؛ ضمن آنکه حدود ۳میلیون نفر نیز در این حوضه آبریز سکونت دارند.

میدانی ادامه داد: تغییرات اشاره‌ شده مجموعه عواملی است که بدون دخالت انسان و صرفا براساس تغییرهای طبیعی موجب محدودیت شدید منابع آب در این حوضه شده است؛ لذا وظیفه ما و مسئولان محلی است که با همفکری و همراهی همدیگر و با اعمال مدیریت در برداشت و مصرف منابع آب، طوری عمل کنیم که وضعیت این حوضه به سمت بحران حرکت نکند.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با دعوت از مسئولان استان‌ ها و کشاورزان برای همراهی با تصمیم‌های اتخاذ شده در این شورا گفت: با همفکری و اقدام هماهنگ بین مسئولان وزارت نیرو و سایر دستگاه‌ های اجرایی و ذینفعان به‌ ویژه استانداران و همچنین مشارکت فعال صنف کشاورزان در استان‌ های ذینفع، خواهیم توانست چالش‌ های حوضه آبریز کرخه را مدیریت کنیم.

 
 
 


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |