جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 96451 08:49 1397/12/19
برنامه‎ها و اقدامات سازمان تعزیرات برای تنظیم بازار عید

برنامه‎ها و اقدامات سازمان تعزیرات برای تنظیم بازار عید

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
برنامه‎ها و اقدامات سازمان تعزیرات برای تنظیم بازار عید

برنامه‎ها و اقدامات سازمان تعزیرات برای تنظیم بازار عید

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: هرساله در روزهای پایانی اسفندماه و با فرارسیدن سال نو، برخی سوء استفاده‌ها از نیازهای مردم و گرانفروشی‌ها در بازار رخ می‌دهد. پُر واضح است که چنین اقداماتی که منجر به افزایش قیمت‌ کالاهای مورد نیاز مردم در شب عید شود، هم غیراخلاقی و غیرشرعی و هم غیرقانونی است؛ در نتیجه ضرورت دارد که مسئولان مربوطه برای این منظور چاره‌اندیشی کنند.

سیدیاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره تنظیم بازار شب عید و همچنین اقدامات این سازمان در این راستا پرداخت و گفت: تنظیم بازار شب عید شامل مجموعه اقدامات و سیاست‌گذاری‌هایی است که نوسانات قیمت در بازار به دلیل افزایش مراجعه مردم را کنترل می‌کند. در تنظیم بازار وظایف متعددی برای دستگاه‌های دولتی، از جمله قیمت‌گذاری، نظارت و رسیدگی به تخلفات تعیین شده است.

گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی تا ۱۶ فروردین ۹۸ ادامه خواهد داشت

وی ادامه داد: در این میان سازمان تعزیرات حکومتی به عنوان مرجع رسیدگی به تخلفات صنفی، هر ساله علاوه بر رسیدگی به پرونده‌ها در شعب، با برگزاری گشت‌های مشترک و حضور رئیس شعبه و نمایندگان دستگاه‌های نظارتی در محل‌های احتمالی وقوع تخلف به پیشگیری و برخورد با تخلف می‌پردازد.

رایگانی با اشاره به طرح نظارت نوروزی سازمان تعزیرات حکومتی اظهار کرد: این طرح با هدف احقاق حقوق مردم در بازار همه ساله از نیمه اسفندماه آغاز و تا پایان تعطیلات نوروزی ادامه دارد اما در سال جاری با توجه به شرایط حساس کنونی، گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی از ۷ اسفندماه آغاز و تا ۱۶ فروردین ۹۸ ادامه خواهد داشت.

اهداف طرح نوروزی سال ۹۸

وی با اشاره به برخورد با متخلفان اظهار کرد: در این طرح سازمان تعزیرات حکومتی، همراه با نمایندگان دستگاه‌های نظارتی در محل احتمالی وقوع تخلف حاضر می‌شوند و پس از بررسی تخلف توسط بازرسان حاضر در گشت مشترک، چنانچه تخلف محرز اعلام شود، پرونده تخلف تشکیل و رئیس شعبه برابر قانون تعزیرات حکومتی حکم صادر می‌کند.

رایگانی به ارائه توضیحات بیشتری درباره این طرح پرداخت و گفت: طرح نوروزی سال ۹۸ سازمان تعزیرات حکومتی در راستای ایجاد هماهنگی در خدمت‌رسانی به مردم به ‌منظور تسهیل و بهبود فضای کسب و کار، سالم‌سازی و ایجاد محیط امن اقتصادی، جلوگیری از وضعیت اضطراری و نا به سامانی‌های بازار عرضه و تقاضا و برخورد قاطع و بازدارنده با متخلفین و اخلالگران در نظام اقتصادی و نقش بی‌بدیل سازمان تعزیرات در هماهنگی و رسیدگی به تخلفات اقتصادی انجام می‌شود.

حمایت از اقشار آسیب‌پذیر در برابر اخلالگران اقتصادی

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی ادامه داد: این طرح از روز سه‌شنبه هفتم اسفندماه سال جاری آغاز شده و تا روز جمعه شانزدهم فروردین‌ماه از ساعت ۱۰ صبح الی ۲۰ در سراسر کشور ادامه دارد.

رایگانی تصریح کرد: هدف از اجرای این طرح حمایت از اقشار آسیب‌پذیر در برابر اخلالگران اقتصادی، کمک به سالم‌سازی فضای کسب و کار و ایجاد شرایطی برای دادوستد منصفانه، نظارت مفید و قانونی بر سیستم توزیع کالا و خدمات، حمایت از فضای کسب و کار در برابر التهابات کاذب، پیش‌بینی و پیشگیری از تخلفات حوزه کسب و کار، تمرکز اقدامات، فعالیت‌ها و توان عملیاتی ادارات اجرایی سازمان در حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و حضور مؤثر در امر مبارزه با تخلفات، به ویژه گران‌فروشی جهت برخورد قانونی با عوامل اخلال در نظم بازار است.

فعالیت‌های پیشگیرانه و قضایی برای ممانعت از اخلال در بازار

وی افزود: این طرح در قالب فرآیندهای مداخله پیشگیری و شبه قضایی برگزار خواهد شد و در بخش مداخله پیشگیری به دنبال این هستیم که با اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی و جذب مشارکت مردمی کسبه و اصناف با هماهنگی روابط عمومی سازمان از بروز تخلفات جلوگیری کنیم.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی بیان کرد: در بخش مداخله شبه قضایی با احراز، ثبت و تشکیل پرونده برای رسیدگی به تخلفات با رویکرد عدم تعطیلی واحدهای صنفی اعم از تولیدی، توزیعی و خدماتی، روسای شعب تعزیرات با حضور در محل تخلف با همراهی نمایندگان دستگاه‌های نظارتی از ادامه تخلف جلوگیری می‌کنند.

نقاط تمرکز در طرح نوروزی سازمان تعزیرات

وی ادامه داد: طرح نوروزی ۹۸ سازمان تعزیرات با رویکرد مشارکتی بوده و نیاز به حضور نماینده تمام سازمان‌های مشارکت‌کننده به تعداد گشت‌های مشترک موجود هست. برای اجرای بهتر این طرح، آموزش‌های چهره به چهره از طریق مدیران استانی و آموزش از طریق ویدئو کنفرانس از طریق ستاد انجام می‌پذیرد.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی تأکید کرد: نقاط تمرکز این طرح مراکز عمده خرید و عرضه کالا و خدمات شامل نمایشگاه‌های بهاره در میادین تره و بار، شرکت‌های مسافرتی و دفاتر فروش بلیت‌های هوایی، ریلی، زمینی، مراکز عمده تهیه و توزیع مواد غذایی رستوران‌ها، قنادی‌ها، مراکز تولیدی، توزیعی، خدماتی، انبارها، سردخانه‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، مراکز بهداشتی، درمانی، داروخانه‌ها و ... هستند.

معیارهای تعیین گشت استان‌ها

رایگانی گفت: معیارهای تعیین گشت استان‌ها شامل جمعیت استان، آمار عملکرد سال‌های قبل، مسافرپذیری استان، تعداد شهرستان‌ها، تعداد کل کارکنان، تعداد شعب بدوی و تعداد خودروها، اعم از گشت و سازمانی و تعداد درخواستی استان در ایام تعطیل و غیر تعطیل بوده است. در این طرح ۵۰۰ گروه گشت مشترک در این طرح در سراسر کشور برای خدمت‌رسانی به مردم و احقاق حقوق آنان فعال هستند.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در پایان یادآور شد: راه ارتباطی برای شهروندان با سازمان تعزیرات نیز سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۰۱۳۵ و سامانه اینترنتی T۱۳۵.ir است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |