جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 994 13:35 1393/01/22
بررسی فقهی و شرعی فروش کوتاه‌مدت سهام

بررسی فقهی و شرعی فروش کوتاه‌مدت سهام

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بررسی فقهی و شرعی فروش کوتاه‌مدت سهام

بررسی فقهی و شرعی فروش کوتاه‌مدت سهام

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه بازارسرمایه : کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس مهم ترین دستاوردهای کمیته فقهی این سازمان در سال 92 و برنامه های آن در سال جدید را تشریح کرد .
مجید پیره، کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار درباره مهم‌ترین اولویت‌های کمیته فقهی سازمان بورس در سال 93 و وضعیت فعالیت‌های پژوهشی این کمیته در حوزه مالی اسلامی گفت: کمیته فقهی سازمان بورس در سال 92، 14 جلسه برگزار کرد و موضوعات مختلفی، از جمله امکان‌سنجی فقهی و شرعی اوراق مشارکت، اجاره و مرابحه به قیمت بازار را مورد بحث و بررسی قرار داد.
وی افزود: برای عرضه اوراق در بازار اولیه یک نرخ، نرخ اسمی است که از ابتدا به سرمایه‌داران اعلام می‌شود و نرخ دیگر، نرخ بازاری است که به وسیله عوامل بازار، یعنی عرضه و تقاضا و شرایط بازار تعیین می‌شود. در سال گذشته این موضوع مطرح شد که آیا می‌توان این سه را در مرحله اولیه به قیمت بازار عرضه کرد یا خیر؟ و کمیته فقهی در آخرین جلسه سال 92 قسمتی از این بحث را مصوب و ابلاغ کرد.
پیره تصریح کرد: در مصوبه کمیته فقهی مربوط به انتهای سال گذشته، این کمیته در مورد اوراق اجاره، نظر خود را اعلام و آن را از نظر شرعی تایید کرد؛ بنابراین عرضه اولیه اوراق اجاره به نرخ بازار بلامانع است اما هنوز مصوبه اوراق مشارکت و مرابحه اعلام نشده که در سال جاری به طور جد پیگیری می شود.
کارشناس مالی اسلامی بورس درباره مهم‌ترین برنامه سال 93 کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: مهمترین برنامه سال جاری تنظیم و ابلاغ مصوبه کمیته فقهی درباره امکان‌سنجی فقهی و شرعی عرضه اوراق مرابحه به قیمت بازار در بازار اولیه است و موضوع بعدی که در دستور کار کمیته فقهی قرار خواهد گرفت بحث انتشار الگوی جدیدی از اوراق استصناع خواهد بود.
وی درباره ماهیت اوراق استصناع جدید عنوان کرد: اوراق استصناع، یکی از انواع صکوک است که برای تامین مالی پروژه‌های نیمه‌تمام یا برای تامین مالی پروژه‌هایی که قصد احداث یا ساخت آن‌ها وجود دارد ابزار مالی مناسبی است. در این اوراق، سرمایه‌گذاران، مالک آن طرح خواهند شد و بعد از اتمام، آن را در قالب عقد اجاره به شرط تملیک به بانی واگذار می کنند.
یپره ادامه داد: از سال 87  چند بار الگوهای مختلف مربوط به اوراق استصناع در کمیته فقهی مطرح و دچار تغییرات شد که برخی از الگوهای آن از نظر شرایط اجرایی با نیازهای روز پیمانکاران در کشور ما انطباق بیشتری دارد و به همین خاطر، اوراق استصناع، تاکنون چند بار در کمیته فقهی سازمان بورس مطرح شده است و امسال هم الگوی دیگری از نظر مسائل فقهی و شرعی مورد بررسی قرار می گیرد.
امکان‌سنجی فقهی و شرعی فروش کوتاه‌مدت سهام
کارشناس مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، اولویت دیگر این کمیته در سال جاری را موضوع امکان‌سنجی فقهی و شرعی فروش کوتاه مدت سهام دانست و گفت: بحث فروش کوتاه مدت سهام، یکی از قراردادهایی است که در برخی از بورس‌ها و بازارهای مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما ملاحظات شرعی آن قابل توجه است. این موضوع تاکنون چند بار مطابق با نظر کمیته فقهی اصلاح شده است ولی هم‌چنان متخصصین مالی در کشور ما به دنبال آن هستند که الگویی را برای این بحث ارائه کنند که در عین اینکه با موازین فقهی و شرعی انطباق دارد از نظر کارکردهای مالی هم با الگوهای روز دنیا فاصله نداشته باشد و به همین علت است که این الگو اصلاح شده و امیدواریم بتوانیم الگوی جدید آن را در سال 93 به تصویب برساند.
این کارشناس مالی سازمان بورس درباره ثبات بازارهای سرمایه و صکوک گفت: در سال 92 گزارشاتی در حوزه ثبات مالی و غربالگری سهام از منظر شریعت و برخی گزارشات دیگری در حوزه مالی اسلامی تالیف شده و امسال نیز این روند پژوهشی ادامه و توسعه داده می شود؛ مخصوصا بحث ثبات بازارهای سرمایه، مشتقات و صکوک با جدیت بیشتری دنبال می شود و متعاقباً گزارشات پژوهشی در این حوزه منتشر می شود.
پیره درباره وضعیت انتشارات و پژوهش‌های مرتبط با حوزه مالی اسلامی در این کمیته گفت: در حوزه انتشارات در بحث مالی اسلامی، سه نشریه یکی به زبان فارسی و دو جلد به زبان انگلیسی برای مخاطبان خارجی منتشر می شود که در حوزه انتشارات به زبان فارسی، مقرر شده که هر سه ماه یک‌بار یک بولتن فارسی در رابطه با یکی از موضوعات مرتبط با بازار سرمایه منتشر شود که تاکنون سه بولتن مرتبط با انواع صکوک به چاپ رسیده و علاقه‌مندان برای دریافت فایل این بولتن‌ها می‌توانند به سایت مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس مراجعه کنند.
به گزارش سنا ، وی افزود: علاوه بر این، هر شش ماه یک‌بار، یک بولتن در حوزه مالی اسلامی، به زبان انگلیسی هم به چاپ می‌رسد که فایل آن هم از طریق همان سایت قابل دسترسی است. همچنین کتابی به زبان انگلیسی منتشر می‌ شود که مجموعه‌ای از مقالات و سخنرانی‌های اساتید و سخنرانان دوره‌های بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی است. علاوه براین، تالیفات دیگری در قالب گزارشات پژوهشی در حوزه مطالعات اقتصاد اسلامی و مالی اسلامی هم در این کمیته انجام می‌شود که این گزارشات هم از طریق سایت مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس قابل دسترسی است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |