جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 84624 15:31 1397/04/19
برخی مسئولان وجود جنگ اقتصادی را باور ندارند

برخی مسئولان وجود جنگ اقتصادی را باور ندارند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
برخی مسئولان وجود جنگ اقتصادی را باور ندارند

برخی مسئولان وجود جنگ اقتصادی را باور ندارند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: رهبر معظم انقلاب در دیدار خود با جمعی از مسئولان نظام صراحتاً مطالبه‌ جدید خود را اعلام کردند: «دشمن ما اتاق جنگ را برده است در وزارت خزانه‌داری؛ اتاق جنگ علیه ما به جای وزارت دفاع، وزارت خزانه‌داری آنها است، به شکل فعّال هم مشغولند... من عرض می‌کنم اینجا هم بایست ستاد مقابله‌ با شرارتِ این دشمن در مجموعه‌ی اقتصادی تشکیل بشود؛ وزارت خارجه باید پشتیبانی کند، باید به‌صورت همراه کمک کند لکن بایست در مرکز اقتصادی دولت این ستاد تشکیل بشود و این کار را دنبال کنند». در همین راستا محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، از دستور رهبر انقلاب برای تشکیل اتاق جنگ اقتصادی خبر داده‌اند. برای بررسی بیشتر لوازم و ویژگی‌های تشکیل اتاق جنگ اقتصادی، با ابوذر ندیمی، مشاور عالی رئیس سازمان برنامه و بودجه و نایب رئیس سابق کمیسیون اقتصادی مجلس به گفت‌وگو نشستیم که وی در ابتدا به ایکنا گفت: عمل همواره نیازمند عکسل‌العمل است همانگونه که مکر نیازمند مکر است و نمی‎توان در مقابل رفتار دشمن، ساکت، صامت، بی‌تفاوت، ناظر و تماشاگر بود و حتما باید اقدامی را انجام داد اما اقدام دارای ویژگی‌هایی است.

از موازی‌کاری پرهیز کنیم وی ادامه داد: گاهی در اقدام عینیت مطرح می‌شود اما عملا عینیت امکان‌پذیر نیست و ما نمی‌توانیم از نظر استراتژیست‌ها، منابع، امکانات، دوستان منطقه‎ای و یا دیگر عوامل، عین آنها رفتار کنیم. گاهی باید توان داخلی خود را یکی کرده و توان همدیگر را خنثی نکنیم و از موازی‌کاری، بی‌تفاوتی و ناهماهنگی اجتناب و پرهیز کنیم. طبیعی است که ما باید در مورد رفتار آمریکا، تعریف برخورد را داشته باشیم. این برخورد می‌تواند از منظر پیشگویی باشد؛ یعنی پیش‌بینی کنیم که چه اتفاقی ممکن است رخ دهد. مشاور عالی رئیس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: همچنین این برخورد می‎تواند از منظر مدیریت باشد، یعنی اتفاقات را به نفع خودمان مدیریت کرده و یا با کاهش هزینه رو به رو کنیم. طبیعی است که ما نیازمند اتاق‌های مشابه جنگ اقتصادی اما با کارکردها و اندازه‌های متفاوت و با درک واقعیت و مدیریت واقعیت هستیم.

ویژگی‌های اتاق جنگ اقتصادی ندیمی تأکید کرد: از این رو به نظر می‎رسد در رابطه با مسائل اقتصادی همانند مسائل ارزی، پولی، نقدینگی، تهاجمات، اغتشاشات، استفاده از زمینه‎های معیشتی، کمبودهایی همانند کمبود آب یا ضعف‌های مدیریتی همانند برخی از رفتارهای استانداران و فرمانداران یا مسائلی همانند واردات غیرضرور و مفاسد اقتصادی که منجر به بی‌اعتمادی می‌شود، نیازمند مدیریت هستیم تا اتاق جنگ به خوبی اداره شود. این نماینده سابق مجلس با اشاره به لوازم و ویژگی‌های اتاق جنگ اقتصادی یادآور شد: در اتاق جنگ اقتصادی باید فرمانده، استراتژی و برنامه‌ها معلوم باشد و ضعف‌ها پیش‌بینی شده باشد تا بتوانیم از تهدیدات اقتصادی علیه کشور، فرصت‌سازی کنیم.

تشکیل اتاق جنگ اقتصادی اجتناب‎ناپذیر است وی در پاسخ به این پرسش که آیا تشکیل اتاق جنگ اقتصادی مسبوق به سابقه است، اظهار کرد: ما قبلا قرارگاه‌ها و ستادهایی داشتیم که این قرارگاه‎ها مثلا در جنگ نظامی، دارای تعریف و هدف مشخص بوده است. از این رو، اینکه ما در رابطه با مدیریت جنگ اقتصادی باید وارد شویم قطعا یک ضرورت است و معنای ضرورت هم این است که راهی غیر از این نداریم. ندیمی تصریح کرد: اگر قرار است ارز کمتر وارد شود آثاری بر جای خواهد گذاشت یا اینکه دشمن می‌خواهد از مسائل قومی، مالی، معیشتی، رکود، بیکاری و مانند آن سوءاستفاده کند، بنابراین طبیعی است که باید مدیریت واحدی وجود داشته باشد. از این رو طبیعی است که تشکیل اتاق جنگ اقتصادی، ضروری و اجتناب‎ناپذیر است و از سوی دیگر در همه دوران چهل ساله گذشته و بخصوص دوران جنگ هشت ساله تحمیلی، کاملا مفهوم خود را داشته است.

عمل متناسب با جنگ اقتصادی رضایت مردم را به دنبال دارد مشاور عالی رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به مشکلاتی که عدم وجود اتاق جنگ اقتصادی به دنبال دارد، اظهار کرد: از سوی دیگر با توجه به مشکلاتی که داریم اگر فرماندهی واحد نداشته باشیم حتما اتلاف منابع خواهیم داشت و نمی‎توانیم منابع خود را به خوبی مدیریت کنیم. علاوه بر این، دشمن برای هر مرحله، برنامه و تعریف مشخصی داریم؛ به عنوان مثال برای تیرماه، مرداد یا آبان‌ماه، برنامه مشخصی دارد و معنای این سخن این است که جنگ آنها یک جنگ فرسایشی و واقعی است هرچند در کشور ما هنوز عده‌ای متوجه این موضوع نشده‌اند. این کارشناس مسائل اقتصادی تأکید کرد: نشانه این سخن بنده این است که همه قوا از جمله قوه مجریه، مقننه و دیگر نهادها و قرارگاه‎ها متناسب با آن عمل نمی‎کنند. اگر متناسب با این جنگ اقتصادی عمل می‎کردیم باید چند اتفاق رخ دهد. اولین اتفاق رضایت مردم است و باید سعی کنیم که اگر مردم راضی هستند، آنها را راضی نگه داریم و اگر راضی نیستند، آنها را راضی کنیم؛ اتفاقی که الان به چشم نمی‌آید.

عده‌ای هنوز وجود جنگ اقتصادی را باور ندارند این نماینده سابق مجلس افزود: همچنین نباید رو در روی مردم بایستیم و اگر دشمنان می‌خواهند کاری کنند که ما را به درگیری با مردم بکشانند باید به گونه‌ای مدیریت کنیم که این اتفاق رخ ندهد؛ چراکه ما از مردم هستیم و نباید جلوی آنان بایستیم بلکه باید کمبودهای آنان را رفع کنیم. مشاور عالی رئیس سازمان برنامه و بودجه در پایان گفت: الان سوءاستفاده‌های بسیاری وجود دارد. باید سفرهای بی‌حاصل و خرج‎های غیرضرور را کنترل کنیم اما بسیاری در داخل کشور هنوز این مسئله را درک نکرده‌اند که ما در مصاف و در جنگ هستیم؛ بنابراین به نظر می‌رسد درک اهمیت این موضوع از لوازم مدیریت مناسب جنگ اقتصادی است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |