جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 64604 19:05 1396/04/24
برخی فقط به مسدود کردن می اندیشند

برخی فقط به مسدود کردن می اندیشند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
برخی فقط به مسدود کردن می اندیشند

برخی فقط به مسدود کردن می اندیشند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

وزیر ارتباطات در واکنش به اظهارات دبیر کارگروه فیلترینگ:

اشخاص فاقد تخصص درحوزه فناوری اطلاعات نظر ندهند

مهناز اسماعیلی-وزیر ارتباطات در واکنش به اظهارات دبیر کارگروه فیلترینگ که گفته اسامی ۸ هزار کانال تلگرامی برای فیلتر شدن برای چندمین بار به وزارت ارتباطات اعلام شده اما اقدامی صورت نگرفته است، گفت: این نظرات شخصی دبیر کارگروه فیلترینگ است و نظر کارگروه نیست. به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، محمود واعظی در حاشیه افتتاح پروژه‌های بخش خصوصی در راستای بهره‌برداری از فاز ۳ شبکه ملی اطلاعات در جمع خبرنگاران در واکنش به صحبت‌های اخیر دبیر کارگروه تعیین محتوای مجرمانه که گفته بود اسامی ۸ هزار کانال تلگرامی برای فیلتر شدن برای چندمین بار به وزارت ارتباطات اعلام شده اما وزارت ارتباطات اقدامی نکرده و برای سرویس‌های خارجی جاده می‌کشد، ادامه داد: ایشان مرتب سخنرانی می‌کنند که تخصص‌شان در این حوزه نیست و نظرشان این است که همه چیز بسته شود اما کارگروه در کشور بر اساس نظر یک شخص اداره نمی‌شود. واعظی ادامه داد: هر آنچه کارگروه تصمیم بگیرد برای همه محترم است و باید اجرا شود. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اظهارات شخصی دبیر کارگروه در حالی مطرح می‌شود که افراد دیگری را نیز می‌توانید پیدا کنید که نظرات دیگری دارند و بر اساس نظر یک نفر نمی‌توان رفتار کرد بلکه معیار ما سیاست‌های دولت و رهنمودهای رهبری است که بر اساس آن عمل می‌کنیم. وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری به حوزه فضای مجازی اظهار کرد: نگاه مقام معظم رهبری به حوزه فضای مجازی، نگاه فرصت و تهدید است و باید فرصت ها را گسترش و با آگاهی تهدیدها را کاهش دهیم تا جایی که به صفر برسد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برخی یک طرز فکری دارند که فکر می‌کنند همه چیز باید مسدود شود اما بر اساس تجربیات ایران و دنیا اعلام می‌کنیم که با بستن از یکسو امکان ایجاد شغل‌های جدید و ایده جدید از می‌رود و از سوی دیگر، مردم را به سمت استفاده از فیلترشکن سوق پیدا می‌کنند. واعظی ادامه داد: با توجه به سخنان مقام معظم رهبری چند وظیفه بر عهده داریم؛ نخست اینکه توان خود را برای پاکسازی فضای مجازی به کار گیریم و دوم، فرهنگسازی مردم و رسانه‌ها را در اولویت قرار دهیم چراکه در کشوری زندگی می کنیم که آینده فرزاندانمان برای ما اهمیت دارد، بنابراین کسب سواد دیجیتالی یکی از الزامات است.

* فیلترینگ هوشمند در فاز سوم قرار دارد

وزیر ارتباطات درباره آخرین وضعیت فیلترینگ هوشمند گفت: فاز دوم این پروژه به اتمام رسید و اجرای فاز سوم آغاز شده است. وی با بیان اینکه برخی نمی دانند که امروزه در دنیا کارآیی شبکه های فناوری اطلاعات تغییر کرده و ذهنیت شان، ذهنیت ۲۰ ساله پیش است، اضافه کرد: نگاه ما به تولید فاخر و اپلیکیشن های مفید در این شبکه است. واعظی با بیان اینکه بیش از ۱۲۰ اپلیکیشن فارسی و حدود ۲۳ هزار توسعه دهنده اپلیکیشن فارسی در حال تولید محتوای فضای مجازی هستند، خاطرنشان کرد: متاسفانه هنوز شاهد این هستیم که برخی اطلاعات تخصصی در این حوزه ندارند، اظهار نظر کرده و برخی از سایت ها بر اساس این اظهارات تیتر منفی می زنند.

* امسال ۱۳۰ هزار شغل در حوزه ICT ایجاد می‌شود

واعظی همچنین با بیان اینکه سال گذشته صد هزار شغل در بخش ICT ایجاد شده، گفت: امسال نیز برنامه ایجاد ۱۳۰ هزار شغل در حوزه ICT را در دستور کار داریم. وی با اشاره به پروژه اینترنت اشیاء در ایران گفت: از دو سال قبل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات پروژه اینترنت اشیا را آغاز کرد که هم اکنون پایلوت آن در مرحله اجراست که یکی از حوزه‌های اینترنت اشیا با موضوع خانه هوشمند توسط یک شرکت خصوصی اجرا شده است. واعظی تأکید کرد: زمانی موضوع شبکه ملی اطلاعات تنها مسأله زیرساخت بود، ما هم بیش از ۲ سال تمام توانایی‌مان را صرف آن کرده‌ایم که سال گذشته در هفته دولت اعلام کردیم که تمام زیرساخت‌ها آماده شده و پس از آن همه توجه مان صرف تولید محتوا شده است که البته این امر دیگر تنها به عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست و بخش خصوصی هم باید به این حوزه ورود کند. وی در این باره ادامه داد: در حال حاضر، وظیفه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این است که به گونه ای قانونگذاری کند که تولید محتوا و اپیلیکشن برای بخش خصوصی صرفه اقتصادی داشته باشد.

*افتتاح نخستین شبکه تلفن ثابت بخش خصوصی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم افتتاح پروژه‌های بخش خصوصی، نخستین شبکه تلفن ثابت مبتنی بر نسل آینده شبکه های مخابراتی و در قالب شبکه دسترسی فیبرنوری را رونمایی کرد. این شبکه ارتباطات ثابت توسط بخش خصوصی و در فاز نخست با هدف نصب و راه اندازی ۵٠ هزار خط تلفن ثابت به بهره برداری رسید. قرار است این شبکه در فاز نخست تا پایان سال و در شهرهای تهران، زنجان و بوشهر ۵٠ هزار خط تلفن مبتنی بر فناوری نسل آینده شبکه های مخابراتی (NGN) و دیتا دایر شود و در نیمه اول سال آینده نیز ۵٠ هزار خط تلفن به این شبکه افزوده شود. این فناوری روی شبکه دسترسی فیبرنوری راه اندازی شده تا امکان استفاده از خدمات دیتا روی خط تلفن برای مشترکان فراهم شود. در مراسم رونمایی از این شبکه، محمود واعظی به صورت نمادین و از طریق ویدئو کنفرانس این شبکه را در شهرک فرهنگیان استان زنجان، شهر جدید پرند استان تهران و شهر دلوار و عالیشهر و شهرک صنعتی بوشهر، افتتاح کرد. در این مراسم همچنین پروژه های مبتنی بر فاز تکمیلی شبکه ملی اطلاعات از جمله شبکه اینترنت اشیا، خانه هوشمند، سامانه آموزش الکترونیکی، سامانه آنلاین تامین کالای مصرفی، شبکه استعلام بها وسامانه تخصصی نمایش درخواستی به عنوان خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات رونمایی شد.      


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |