جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 92241 14:58 1397/09/07
برخی بدیهیات قرآنی در جهان اسلام محل جدل شده است

برخی بدیهیات قرآنی در جهان اسلام محل جدل شده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
برخی بدیهیات قرآنی در جهان اسلام محل جدل شده است

برخی بدیهیات قرآنی در جهان اسلام محل جدل شده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدصادق موسوی، محقق و مؤلف کتاب «تمام نهج‌البلاغه»، درباره ضرورت وحدت در جهان اسلام و راهکارهای تحقق وحدت اظهار کرد: مسئله وحدت ضرورتی دائمی است؛ تا وحدت باشد، پیروزی و قدرتمندی هم هست و با نبود وحدت ضعف و از هم گسستگی ایجاد خواهد شد.

هر امر اختلا‌ف‌افکن برخلاف عقل و منطق است وی ادامه داد: خداوند متعال که خالق هستی است نظم جهان، حرکت ستارگان، حرکت ماه به دور زمین و زمین به دور خورشید را براساس وحدت ایجاد کرده است. همه اینها مجموعه واحدی ایجاد کرده‌اند که براساس آن زندگی می‌کنیم و اگر کوچک‌ترین اختلالی در این نظم ایجاد شود، دیگر زندگی هم وجود نخواهد داشت. به همین دلیل در جامعه انسانی هم باید چنین نظم و وحدتی وجود داشته باشد. موسوی ‌تأکید کرد: مسئله وحدت از بدیهیات است و هرچیزی که باعث اختلاف باشد، قبل از اینکه برخلاف دین باشد، برخلاف منطق و عقل است؛ عقل ایجاب می‌کند که انسان‌ با مجموعه‌های همفکر خود وحدت داشته و در مقابل مخالفان و دشمنان متحد باشد. از سوی دیگر وقتی انسان جاهل یا از خدا بی‌خبر باشد به سمت جدایی از دیگران خواهد رفت. مؤلف کتاب «تمام نهج‌البلاغه» برگزاری کنفرانس وحدت را یادآور شد و گفت: برگزاری این کنفرانس به منظور تثبیت اصل عقلی و دینی است، اما متأسفانه در دورانی زندگی می‌کنیم که باید برای اثبات بدیهیاتی از جمله وحدت تلاش کنیم تا مقداری به آن رنگ واقعیت ببخشیم؛ در حالی که وحدت اصلی قرآنی است. موسوی تصریح کرد: اگر به این اصل قرآنی عمل نکنیم، بدین معنی است که مخالف اصل دین و قرآن هستیم، اما متأسفانه شرایطی ایجاد شده که درباره اصول اولیه اسلام همانند وحدت هم باید بحث کنیم و دلیل بیاوریم؛ نیازی نیست که جلسه تشکیل دهیم و در آن بر لزوم وحدت تأکید کنیم، اما این جور زمانه است.

سخن امیرالمؤمنین(ع) درباره اهمیت وحدت وی در پاسخ به این پرسش که علت پدید آمدن چنین وضعیتی که مسلمانان بر سر بدیهیات قرآنی بحث می‌کنند چیست؟ اظهار کرد: امیرالمؤمنین(ع) در یکی از خطبه‌های خود تأکید می‌کنند: «وَ إِنَّکُمْ إِنْ لَجأْتُمْ إِلَی غَیْرِهِ حارَبَکُمْ أَهْلُ الْکُفْرِ، ثُمَّ لا جَبْرائِیلُ وَ لا مِیکائِیلُ وَ لا مُهاجِرُونَ وَ لا أَنْصارٌ یَنْصُرُونَکُمْ، إِلاَّ الْمُقارَعَهَ بِالسَّیْفِ حَتی یَحْکُمَ اللَّهُ بَیْنَکُمْ». یعنی اگر از اسلام به غیر اسلام پناه جویید، کافران به پیکار شما خواهند برخاست. نه جبرئیل به یاریتان خواهد آمد و نه میکائیل، نه مهاجران و نه انصار. و یاوری جز ضربه‌های شمشیر نخواهید داشت تا آنگاه که خدا در میان شما حکم کند. مؤلف کتاب «تمام نهج‌البلاغه» افزود: جنگ‌هایی که اکنون در میان مسلمانان وجود دارد به این دلیل است که از اصل اسلام دور شده‌ایم و هر کسی برای خود روش و مذهبی را انتخاب کرده و این مذاهب هم از یکدیگر جدا شده‌اند و دیگر از اسلام فقط نامی باقی مانده است. اکنون در یمن خادم حرمین شریفین در حال بمباران مسلمانان و کشتن زنان و کودکان است و افتخار می‌کند که روابط استراتژیک با آمریکا دارد و صدها میلیارد دلار را مجانی به آنها می‌دهد.

دوره اسفبار جهان اسلام موسوی تأکید کرد: چنین وضعیتی نشان می‌دهد که در دوره اسفباری زندگی می‌کنیم و درباره بدیهیات هم شک و تردید داریم. این دسته از افراد ما را با این عنوان که رافضی هستیم دشمن پنداشته و یمنی را به دلیل حوثی بودن جایزالقتل می‌دانند و در عراق و دیگر نقاط هم نیروهای انتحاری آنها باعث ایجاد ناامنی شده‌اند. وی ادامه داد: امام علی(ع) می‌فرمایند که اگر شما از اسلام واقعی دور شوید هیچ کمکی از طرف خداوند برای شما وجود نخواهد داشت و دیگر دل‌های شما به هم نزدیک نمی‌شود، چراکه خداوند مهاجران و انصار را پیوند داد. امروز اکثر مسلمانان با یکدیگر در ستیز هستند و علتش هم این است که از اسلام واقعی دور شده‌اند.

خروج از «ولایت طاغوت» و بازگشت به «ولایت الله» از بدیهیات اسلام است مؤلف کتاب «تمام نهج‌البلاغه» درباره دیدار مهمانان کنفرانس وحدت با رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: دیدار بسیار خوبی داشتیم و اتفاقاً بنده از نزدیک با ایشان دیدار داشتم. البته سابقه آشنایی قدیمی هم با رهبر معظم انقلاب دارم و سخنان ایشان در این دیدار هم بسیار ارزنده و آموزنده بود. حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی در پایان تأکید کرد: مسئله خروج از «ولایت طاغوت» و بازگشت به «ولایت الله» موضوعی مهم و از بدیهیاتی است که باید درباره آن بحث و بررسی شود، زیرا امروز در بدترین شرایط قرار داریم و از بدیهیاتی که همه مسلمانان در آیت‌الکرسی می‌خوانند دور هستیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |