چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 64555 15:43 1396/04/24
برجام پس از دو سال از نگاه فلاحت‌پیشه؛ از تحریم‌های شکسته‌شده جهانی تا ادامه تحریم‌های آمریکا

برجام پس از دو سال از نگاه فلاحت‌پیشه؛ از تحریم‌های شکسته‌شده جهانی تا ادامه تحریم‌های آمریکا

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
برجام پس از دو سال از نگاه فلاحت‌پیشه؛ از تحریم‌های شکسته‌شده جهانی تا ادامه تحریم‌های آمریکا

برجام پس از دو سال از نگاه فلاحت‌پیشه؛ از تحریم‌های شکسته‌شده جهانی تا ادامه تحریم‌های آمریکا

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نوشت: با گذشت دو سال از برجام می‌توان گفت تصویر نسبتا شفاف و کاملی از این توافق مهم بین‌المللی به دست آمده و دستاوردها، فرصت‌سازی‌ها، تهدیدزدایی‌های آن از یک‌سو و نقایص و نقاط ضعف و بدعهدی‌های آمریکا در این توافق از سوی دیگر می‌تواند ما را به یک قضاوت منصفانه از آن رهنمون سازد؛ قضاوتی که فارغ از نگاه جناحی و سیاسی و بر مبنای منافع ملی می‌تواند برجام را به مثابه آنچه که هست و برای کشور رقم زده ترسیم کند.

برجام پس از دو سال؛ شکسته شدن تحریم‌های جهانی و بقای تحریم‌های آمریکا

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره فرصت‌سازی‌های برجام در دوسالگی آن برای جمهوری اسلامی ایران و عملکرد آمریکا در انجام تعهدات خود در طی این مدت گفت: به اعتقاد من برجام پس از دو سال از لحاظ عملی خودش، خودش را تعریف کرده است. به عبارتی برجام یک امر ایده‌ال برای ایران و طرف مقابل نبود بلکه یک امر واقعی بود.

وی ادامه داد: اتفاق رخ داده در برجام این بود که تحریم‌های جهانی ایران شکسته شد ولی تحریم‌های آمریکا به عنوان تابعی از سیاست‌های همیشگی آمریکا در قبال ایران باقی ماند و این نشان داد برجام هم نوع نگاه آمریکا به ایران را تغییر نداده و عهد‌شکنی‌های آمریکا نسبت به انجام تعهدات خود در برجام را از همین زاویه می‌توان‌ تحلیل کرد.

آمریکایی‌ها به دنبال تحریک ایران برای شکستن برجام هستند

فلاحت‌پیشه اظهار کرد: در این مدت جمهوری اسلامی ایران تلاش کرد حوزه چالش با آمریکا را محدود و محصور کند و با سایر کشورهای دنیا همکاری خودش را ادامه داده و توسعه دهد و این سیاستی است که ایران در این مدت در پیش گرفته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرد: از طرفی آمریکایی‌ها در این دو سال سعی کردند شرایطی را فراهم کنند که برجام به دست خود ایرانی‌ها شکسته شده و نقض شود که جمهوری اسلامی ایران این بهانه را دست آمریکایی‌ها نداد و با سایر قدرت‌های بین‌المللی به جز آمریکا و سازمان‌های بین‌المللی همکاری خود را پیش بردند.

وی با بیان اینکه براساس گزارش وزارت امور خارجه در طی این مدت ۹۱۵ تحریم شکسته شده است که شامل اشخاص حقیقی و حقوقی، کشتیرانی، هواپیما و... است، گفت: حدود ۲۴۵ تحریم هم باقی مانده است که عمده این تحریم‌های باقیمانده در اختیار آمریکا و مربوط به سیاست‌های آمریکاست. از طرفی بخشی از این تحریم‌های باقیمانده طبق زمان‌بندی برداشته خواهد شد.

فلاحت‌پیشه یادآور شد: نکته مهم این است که در اثر برجام با گذشت دو سال از زمان اجرای آن، حق هسته‌ای ایران به رسمیت شناخته شده و این امر کاملا تثبیت شده است و ایران هم بازرسی‌ها را پذیرفته و گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم نشان‌دهنده رفتار توام با حسن نیت جمهوری اسلامی ایران است.

وی تأکید کرد: در واقع امروز می‌توان گفت برجام بیش از پیش به واقعیت خود نزدیک و آثار آن نمایان شده است و از آنجا که یک معاهده بین‌المللی، نه حقوقی، است یک نوع جنگ قدرت برای کسب امتیاز در آن از سوی طرفین وجود دارد و باید با این رویکرد آن را مورد تحلیل قرار داد.

چرایی عدم تبعیت اروپا از آمریکا در برجام

فلاحت‌پیشه درباره رویکرد سخت‌گیرانه دولت ترامپ نسبت به اجرای برجام از یک‌سو و عدم تبعیت اروپا از آمریکایی‌ها نسبت به رویکرد مدنظر آمریکا نسبت به برجام از سوی دیگر و دلایل این مسئله گفت: اروپایی‌ها دیگر به سمت سیاست‌های یک‌جانبه‌گرایانه آمریکا حرکت نخواهند کرد بلکه هدف آنها ان است که فضایی شکل بگیرد که تا حد امکان در منطقه خارج نزدیک به اروپا یعنی منطقه غرب آسیا، بحران‌ها به حداقل برسد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ابراز کرد: اروپایی‌ها مشاهده کردند از سال ۲۰۰۱ آمریکایی‌ها نتوانستند بحران‌های این منطقه را کنترل کنند لذا تلاش آنها این است که به گونه‌ای عمل کنند که بحران دیگری در منطقه از سوی آمریکا شکل نگیرد.

فلاحت‌پیشه در پایان اظهار کرد: اروپایی‌ها در عین حال در زمینه اقتصادی سعی می‌کنند کشوری ۸۰ میلیونی با ثبات و امنیت مطلوب و جغرافیای اقتصادی متنوع مانند ایران را از دست ندهند و این باعث شده در قلمرویی که آمریکایی‌ها تعریف کردند گام برندارند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |