جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 68701 10:52 1396/06/20
برجام تامین تجهیزات پارس جنوبی را سهل کرد

برجام تامین تجهیزات پارس جنوبی را سهل کرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
برجام تامین تجهیزات پارس جنوبی را سهل کرد

برجام تامین تجهیزات پارس جنوبی را سهل کرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری آنا نوشت: گزارش‌ها حاکی از آن است که توسعه پارس جنوبی تا سال ۹۷ تمام می‌شود. اما این آغاز یک زنجیره ارزش آفرینی خواهد بود. چرا که با یک محاسبه مشخص می‌شود بین ۶۰ تا ۶۳ میلیارد دلار هزینه تجهیزات مختلف به کار رفته در توسعه پارس جنوبی بوده است ودر نتیجه آنچه از این پس مهم است راهبری مناسب این تأسیسات عظیم است.

اهمیت نگهداری و تعمیرات صحیـح و علمی تجهیزات و تأسیسات بر هیچکس پوشیـده نیست. در فرهنگ جدیـد صنعتی، امـور نگهداری و تعمیرات جزء لاینفک مدیریت بهره‌برداری صحیح و اقتصادی از تجهیزات و تأسیسات است و در این راستا استفاده‌ حداکثرى از زمان، منابع، امکانات و مدیریت مصرف که از ارکان اصلی اقتصاد مقاومتی هستند، بسیار اهمیت دارد. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که عدم برداشت و تولید در داخل کشور باعث پیشی گرفتن رقیب در برداشت از یک مخزن مشترک شود.

مجتمع گاز پارس جنوبی نیز در این راستا تمام اهداف خود را مطابق برنامه مصوب محقق کرده و آنچه برای بهره‌برداری پایدار از این مجتمع و تولید حداکثری اطمینان‌بخش است، تأثیر شرایط پس از برجام در زنجیره تأمین است. در واقع باید گفت امروز علاوه بر توانمندی سازندگان داخلی با حمایت بخش‌های مختلف دولت از جمله پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی، تأمین قطعات از خارج مرزها نیز مقدور شده است و پالایشگاه‌های پارس جنوبی این امکان را دارند که تمام نیازهای خود را در زمانی کوتاه و البته با اولویت تامین از داخل کشور تأمین کنند.

در همین راستا ذکر این نکته با اهمیت است که در راستای حمایت از سازندگان داخلی در سال ۹۵ همه خریدهای مجتمع از داخل کشور انجام شد و برای تأمین موجودی انبارها در این مدت در بخش‌های مختلف ۵۴۰ میلیارد ریال خرید داخلی انجام شده است.

این خریدها در بخش‌های مختلف صورت گرفته که ۱۵۲ میلیارد ریال آن در بخش ابزار دقیق، ۹٫۳ میلیارد ریال در بخش ایمنی و آتش‌نشانی، ۳۱ میلیارد ریال در بخش برق، ۱۲۸ میلیارد ریال متفرقه، مواد شیمیایی حدود ۷۰ میلیارد ریال، تجهیزات مکانیک عمومی ۸٫۵ میلیارد ریال و تجهیزات مکانیک یدکی حدود ۱۴۱ میلیارد ریال بوده است. میزان خریدهای مصرفی نیز هزار و ۴۷۰ میلیارد ریال بوده که عمده این اقلام نیز از داخل کشور تأمین شده است.

از طرف دیگر این مجتمع در برنامه‌‌های خود، ساخت داخل را همواره پیگیری کرده است. به‌طوریکه کارگاه مرکزی شرکت دستاوردهای فراوانی داشته است و ساخت و تعمیر بیش از ۹۰ درصد قطعات و تجهیزات پالایشگاه‌های مجتمع گاز پارس جنوبی از آن جمله است. تعمیر به موقع تجهیزات در حداقل زمان ممکن برای تولید مستمر و بدون وقفه پالایشگاه‌ها و صرفه‌جویی اقتصادی و عدم وابستگی به شرکت‌های خارجی در زمینه تهیه قطعات و تجهیزات پالایشگاهی با توجه به شرایط تحریم از دیگر دستاوردهای کارگاه مرکزی است.

در همین زمینه قطعات حوضچه API پالایشگاه ششم با هزینه کمتر از یک سوم نمونه خارجی در کارگاه ساخته شده و مهندسی معکوس تیپ فلرهای پالایشگاه‌های پنجم، ششم و هفتم و مهندسی معکوس پمپ سولفور پالایشگاه دوم از دیگر نکات مثبت در کارنامه کارگاه مرکزی است.

علمدار بابایی- مدیر عملیات مجتمع گاز پارس جنوبی



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |