جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 2700 14:05 1393/04/01
براي 84 سالگي "کلود شابرول "

براي 84 سالگي "کلود شابرول "

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
براي 84 سالگي "کلود شابرول "

براي 84 سالگي "کلود شابرول "

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی


امروز (دوشنبه) هشتادوچهارمين سالروز تولد "کلود شابرول"، از بنيانگذاران جنبش موج نو سينماي فرانسه است.
به گزارش ايسنا، "کلود شابرول" متولد 24 ژوئن 1930 در دهه‌ي 50 ميلادي در اوج بود و به عنوان پرکارترين فيلم‌ساز موج نو و سينماي مولف شناخته مي‌شد. وي پسر داروسازي بود که به گفته‌ي او شابرول (در مصاحبه‌اي در سال 1987) کاملا به آن نوع محيط اجتماعي بوروژازي متعلق بود که مضمون فيلم‌هاي او هم شد.
شابرول در جواني ادبيات و حقوق خواند و بعد شروع به نوشتن نقد فيلم براي مجله معتبر "کايه دو سينما" کرد. او هنوز 30 ساله نشده بود که فيلم "سرژ زيبا" را ساخت‌ که داستان بازگشت يک مرد به دهکده زادگاهش پس از مدت‌ها غيبت از آن است،‌ و تحسين منتقدان را برانگيخت.
وي که از اساتيد سينماي جهان و متخصص ساخت فيلم‌هاي جنايي بود، در سال 1973 براي فيلم "عروسي در خون" جايزه فيپرشي را از جشنواره برلين گرفت و در سال 1959 براي فيلم "پسر عموها" جايزه خرس طلاي برلين را گرفت.
شابرول که کارگرداني پرکار بود،‌ در طول بيش از نيم قرن دوران کاري،‌ بيش از 70 فيلم سينمايي و تلويزيوني ساخت. اولين فيلم سينمايي او "سرژ زيبا" موجب شهرت قابل‌ توجه او در ميان منتقدان شد و عموما به عنوان بيانيه جنبش سينمايي موج نو يا "نوول واگ" شناخته شد،‌ که کارگرداناني مانند فرانسوا تروفو و ژان لوک گدار هم جزو آن بودند.
فيلم‌هاي او بر بوروژوازي (طبقه متوسط) فرانسه متمرکز بود، فيلم‌هايي که با کنار زدن ظاهر محترم اين طبقه، رياکاري، خشونت و بيزاري را که زير اين ظاهر جريان دارد، افشا مي‌کرد. فيلم‌هاي او اغلب پرتعليق بودند و با آثار آلفرد هيچکاک مورد مقايسه قرار مي‌گرفتند. نخست وزير فرانسه، فرانسوا فيلون، شابرول را "کارگردان،‌ تهيه‌کننده و فيلمنامه‌نويس و يکي از چهره‌هاي اصلي موج نو خواند که سبک و تکنيک سينما را با توجه به تجربه واقعي،‌ زندگي حقيقي که ناگسسته و پنهاني است، متحول کردند."
"تيري فرمائو"، رييس جشنواره فيلم کن درباره اين کارگردان سرشناس گفته است: "شابرول سبکي بسيار کلاسيک‌تر از فيلم‌سازان تجربي‌تر موج نو داشت. اما در اين کلاسيسيسم چنان جسارت و آزادي و چنان دانشي وجود داشت، که به نظر من- و به قضاوت تاريخ- فيلم‌هاي حادثه‌اي او در سينماي فرانسه کاملا منحصر به فرد باقي خواهند ماند."
شابرول با سرعت بسياري کار مي‌کرد و هر سال تقريبا يک فيلم را مي‌ساخت. او فيلم‌نامه‌هاي غيراقتباسي بسياري را نوشت‌ و همچنين از بسياري از آثار کلاسيک ادبيات فرانسه اقتباس کرد،‌ ازجمله "مادام بوواري" (1991) و داستان‌هاي گي دو پاسان،‌ براي سينما و تلويزيون. از فيلم‌هاي سرشناس شابرول مي‌توان به "دختران بد" در سال 1968، "قصاب" در 1970و نيز فيلم معمايي "ممنون بابت شکلات" در سال 2000 با بازي "ايزابل هوپر" اشاره کرد. هوپر از هنرپيشه‌هاي زن مورد علاقه شابرول بود و با فيلم "داستان زنان" شابرول در سال 1988 بود که در ابتداي مسير کاريش به شهرت رسيد.
آخرين فيلم سينمايي شابرول "Bellamy" با بازي ستاره ديگري از سينماي فرانسه "ژرار دپارديو" بود. وي با فيلم‌هاي "عروسي در خون" (1973)، "گل شيطان" (2003) و "کمدي قدرت" (2006) به بخش‌ رقابتي جشنواره‌ي برلين را يافته بود.
"شابرول" در پنجاهمين سال دريافت جايزه‌ي خرس طلا، فوريه 2009 طي مراسمي که همراه با نمايش آخرين ساخته‌اش "بلامي" بود، جايزه‌ي "دوربين برليناله" را دريافت کرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |