شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 6826 16:21 1393/08/23
بخش کشاورزی با کمبود منابع مواجه است

بخش کشاورزی با کمبود منابع مواجه است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بخش کشاورزی با کمبود منابع مواجه است

بخش کشاورزی با کمبود منابع مواجه است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

معاون آب، خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به کمبود منابع افزود: سالهاست که در قانون بودجه مصوب می شود 24 درصد منابع بانک ها به بخش کشاورزی برود، اما تا امروز این اتفاق نیفتاده است

سیدرحیم سجادی صبح جمعه در جلسه ای با استاندار کرمان اظهار کرد: از سال 1374 تا 1385 تسهیلات 5 درصدی برای آبیاری تحت فشار مصوب و 50 درصد از این میزان بلاعوض بود که در این صورت، روند انجام کار بهبود پیدا کرد.

وی با اشاره به کمبود منابع افزود: در سال 1390 حدود 840 میلیارد تومان اعتبار برای آبیاری تحت فشار داشتیم و سال 1391 مبلغ 79 میلیارد تومان. باید به دنبال منابع برویم و همه باید به بخش کشاورزی کمک کنند، زیرا این بخش تولید کننده است.

معاون آب، خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: در کل کشور 15 درصد اراضی کشاورزی مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار است و حداقل صرفه جویی در آبیاری تحت فشار، 40 درصد می باشد.

در این جلسه محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در استان کرمان که سالانه 6 میلیارد مترمکعب آب از سفره های زیرزمینی برداشت می شود، میزان آبیاری صنعتی نسبت به آبیاری سنتی حدود سه درصد است.

وی با اشاره به اینکه استان کرمان برای طرح همیاران آب وقت بسیاری گذاشته، تصریح کرد: برای اینکه استاندار بتواند در استان مدیریت منابع را انجام دهد، باید اختیار داشته باشد و طرح پیشنهادی استان به دلیل محدودیت های ناشی از اختیارات در قانون، با مشکل مواجه است.

از مصرف سموم شیمیایی در محصولات کشاورزی جلوگیری کنید

در همین حال یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی هم از وزارت جهاد کشاورزی خواست به وعده‌های خود در مورد جلوگیری از مصرف کود و سموم شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی عمل کند.

علی ایرانپور در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: متاسفانه سموم شیمیایی که برای تولید محصولات کشاورزی استفاده می‌شود بر روی این محصولات باقی می‌ماند و به سرعت اثر خود را بر سلامتی مردم می‌گذارد.

وی اضافه کرد: در حالیکه در کشورهای دیگر بر تولید محصولات ارگانیک و سالم کشاورزی تاکید می‌شود در ایران وزارت جهاد کشاورزی نتوانسته در این زمینه به خوبی عمل کند.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی همچنین یادآور شد: تاکنون چندین جلسه با وزیر سابق جهاد کشاورزی و وزیر فعلی در کمیسیون کشاورزی برای بررسی موضوع استفاده از کودهای شیمیایی و ناسالم در محصولات کشاورزی برگزار شده اما متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی به قول‌ها و وعده‌های خود در این زمینه عمل نمی‌کند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |