جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 83684 10:20 1397/03/30
با حفظ عزت ملی باید با دنیا گفت‌وگو کنیم

با حفظ عزت ملی باید با دنیا گفت‌وگو کنیم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
با حفظ عزت ملی باید با دنیا گفت‌وگو کنیم

با حفظ عزت ملی باید با دنیا گفت‌وگو کنیم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایلنا نوشت: مرتضی بهروزی‌فر، درباره توافق اخیر روسیه و عربستان در بازار نفت اظهار داشت: باید بدانیم که روسیه همیشه فقط با برگ ایران بازی کرده و به طور طبیعی به دنبال منافع ملی کشور خودش است، مثلا زمانی که ۴ قطعنامه علیه ایران وضع شد اگر روسیه نمی‌خواست این اتفاق نمی‌افتاد، اصلا اینطور نیست که چه منفعت و ضرری نصیب ایران می‌شود و ما متاسفانه تصور کردیم که روسیه شریک استراتژیک ما است اما این کشور حتی شریک تاکتیکی ما هم نیست.

وی تصریح: روسیه هر جا لازم بوده با برگ ایران بازی کرده، حتی موقع فروش اس ۳۰۰ هم طرف ایران را نگرفته است، این کشور از تمام امکانات و ابزارها برای منافع ملی خود استفاده می‌کند اما ما منافع مان را صرف روابط‌مان می‌کنیم، شاید هم حق با همان‌ها باشد و ما اشتباه می‌کنیم.

این کارشناس ارشد انرژی افزود: عربستان هم چه ما بخواهیم و چه نخواهیم به فکر منافع ملی خودش و دنبال این است که ایران را در گوشه قرار دهد، یعنی به آمریکا چراغ سبز نشان می‌دهد که نگران بازار نباشد.

بهروزی‌فر همچنین گفت: البته باید در نظر بگیریم شرایط اقتصادی عربستان و روسیه هم به شدت دچار مشکل است و از کاهش قیمت‌ها بیشتر از همه این دو کشور ضرر می‌کنند، یعنی اگر افزایش عرضه باشد و قیمت‌ها به شدت پایین بیایند، عربستان و روسیه به عنوان بزرگترین تولیدکننده وصادرکنندگان نفت بزرگترین متضررها خواهند بود و این می‌تواند تنها نقطه مثبت باشد و همین مسئله باعث شود زیاد متهورانه عمل نکنند.

وی افزود: اگر آنها مسئله‌شان این باشد که ایران را تحت فشار قرار دهند و به آمریکا اثبات کنند که مشکلی در بازار عرضه بوجود نمی‌آید شاید به خاطر یک اهداف استراتژیک بلند مدت منافع کوتاه مدت خود را کنار بگذارند.

بهروزی‌فر تصریح کرد: کاهش قیمت به شدت برای عربستان ضرر دارد زیرا عربستان که ۸۰۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی داشت اکنون ذخایرش نصف شده، ولی وضعیت اقتصادی‌شان از ما بهتر است و ما بیشتر متضرر می‌شویم.

وی گفت: اگر از نظر عددی ما ۲۰ واحد ضرر کنیم عربستان ۱۰۰ واحد ضرر می‌کند اما این ۲۰ واحد ما اثر بیشتری از ۱۰۰ واحد دارد چون عربستان پشتوانه ذخایر ارزی دارد که ما آن را نداریم، عربستان ارتباطات گسترده با جهان غرب دارد، ما نداریم، عربستان زیر سایه تحریم نیست اما ما هستیم.

این کارشناس نفت خاطرنشان کرد: شاید عربستان به خاطر اینکه ایران را تحت فشار قرار دهد منافع کوتاه مدت را هم زیر پا بگذارد و حتی بخواهد نفت به زیر ۳۰ دلار برسد و متاسفانه این قدرت را هم با توجه به ظرفیت مازاد تولید دارد.

وی همچنین بیان کرد: در هر حال اگر ایران به تنهایی هم مخالف تصمیمی در اوپک باشد ممکن است تصمیم گرفته نشود مثلا کاهش یا افزایش تولید حتی اگر مصوبه باشد، ایران می‌تواند وتو کند که اجرا نشود.

وی گفت: در شرایط کنونی بهترین راه ما این است که با حفظ عزت ملی و غرور ایرانی با دنیا چه اروپا و چه کشورهای منطقه درست صحبت کنیم و تعامل داشته باشیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |