جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 48137 18:23 1395/09/16
بانک صادرات امیدوار به آینده برجام

بانک صادرات امیدوار به آینده برجام

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بانک صادرات امیدوار به آینده برجام

بانک صادرات امیدوار به آینده برجام

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

نادیا پسیان  سلطانی

دانشجوی مدیریت مالی دانشگاه تهران

در آستانه برگزاری مجمع مهم بانک صادرات روزنامه جهان اقتصاد این بانک را بررسی بنیادی می نماید.

باتوجه به گسترش فعالیتهای اقتصادی بین‌‌المللی و وجود مشکلات اقتصادی نیاز به سیستم کارامد بانکی هر روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. بر همین اساس و با توجه به گزارش منتشر شده قبلی جهان اقتصاد درباره بانک ملت این بار به بررسی بزرگ‌ترین بانک ایرانی، بانک صادرات ایران پرداخته خواهد شد.

1- معرفی بانک

بانک صادرات ایران در سال ۱۳۳۱ ، با سرمایه دو میلیون تومان، بصورت اعتباری و سه هزار و پانصد تومان بصورت قرضی، راه‌اندازی شد و تحت نام بانک صادرات و معادن، در اداره ثبت شرکت‌های تهران به ثبت رسید، سپس از ۲۲ آبان همان سال، در پی افتتاح اولین شعبه، بصورت رسمی شروع به کار نمود.

در سال ۱۳۴۲ نام این بانک به‌ بانک صادرات ایران تغییر یافت. این بانک در سال ۱۳۵۸، پیرو مصوبه شورای انقلاب اسلامی، ملی شد. در سال ۱۳۸۷، بانک صادرات از یک شرکت سهامی خاص به شرکت سهامی عام تغییر شکل یافت و در پی آن سهام بانک در سال ۱۳۸۸ در بازار بورس اوراق بهادار تهران بصورت عمومی عرضه شد.

- فعالیت‌های بانک صادرات:

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ساختمان سپهر تهران: شرکت سرمایه‌گذاری سپهر تهران، وابسته به بانک صادرات ایران در سال ۱۳۸۹ با هدف کمک به ترویج سرمایه‌گذاری‌های بزرگ مقیاس و مشارکت واقعی با سایر سرمایه‌گذاران و سازندگان، تاسیس شده است. دست‌یابی به نرخ سود رقابتی و بالاتر از نرخ مشارکت مدنی، دستیابی به سهم مناسب از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش ساختمان و مسکن، کاهش دوره ساخت و قیمت تمام شده ساختمان هم‌زمان با ارتقاء کیفیت در طراحی و ساخت، از مهم‌ترین اهداف این شرکت می‌باشد.

از پروژه‌های ساختمانی در دست اجرای این شرکت می‌توان به پروژه‌های قزوین، فرشته، الهیه، المپیک، فرمانیه و... اشاره کرد.

گروه مالی سپهر صادرات: تاسیس این گروه به‌منظور حفظ و صیانت از سرمایه سهامداران و ارزش آفرینی اقتصادی است.

در راستای ایجاد گروه مالی منسجم، قوی و حرفه‌ای در کنار بانک، شرکت گروه مالی سپهر صادرات (سهامی خاص) در تاریخ ۹۳/۸/۱۴ به عنوان یکی از شرکت‌های زیر مجموعه بانک صادرات ایران با هدف مدیریت مؤثر شرکت‌های وابسته به بانک در صنایع مختلف با سرمایه اسمی۶۰۰  میلیارد ریال به ثبت رسید.

اعمال مدیریت حرفه‌ای و تخصصی شرکت‌های سرمایه‌پذیر، تجمیع سرمایه‌گذاری‌ها، تسریع در طرح‌های سرمایه‌گذاری بازار اولیه و کمک به سودآوری و هم‌چنین اجرای سیاست محدود نمودن بنگاه‌داری بانک، انگیزه اصلی تاسیس این گروه مالی توسط بانک صادرات ایران می‌باشد.

  

۲-شرکت‌های وابسته به بانک:

وضعیت سرمایه‌گذاری بانک صادرات طی سه سال گذشته مطابق جدول شماره ۱ می باشد . شرکت ملی انفورماتیک در سال‌های مورد بررسی بیش‌ترین سرمایه‌گذاری بانک را از آن خود کرده است. شرکت‌هایی نظیر فروم کروم بافت، پتروشیمی فسا، پتروشیمی جهرم و ... کم‌ترین سهم از سرمایه‌گذاری بانک صادرات را طی سه سال مورد بررسی داشتند.

۱

 ۳- سهامداران عمده بانک صادرات:

وضعیت گردش سهامداران بانک ملت در ۴ سال گذشته مطابق جدول شماره ۲ می باشد. دولت جمهوری اسلامی ایران . تا سال ۹۴ بزرگ‌ترین سهامدار این بانک بوده است و به طور میانگین ۲۳٪ از سهام این بانک طی سال‌های مورد بررسی به دولت تعلق داشته است.

این تملک قابل توجه دولت در دو بانک مهم ایران (بانک ملت و صادرات) در نوع خود قابل توجه و مهم می باشد. و مشخصا در تصمیمات کلان این بانک تاثیر بسزایی خواهد داشت. رجوع شود به جدول شماره ۲

 ۲

 

 ۴-نسبت‌های مالی شرکت:

در سال ۹۳ به دلیل بیشتر بودن سود سپرده‌گذاران از درآمدهای مشاع، بانک با زیان در این حساب مواجه و همین امر سرانجام سبب کاهش سود خالص و درنتیجه کاهش نسبت‌های سودآوری و افزایش نسبت بدهی به ارزش ویژه سال ۹۳ نسبت سال ۹۲ شد.دلیل منفی نشدن سود خالص سال ۹۳ پوشش زیان ناشی از درآمد مشاع توسط درآمدهای غیر مشاع بانک است. از عمده اقلام درآمد غیرمشاع در سال ۹۳ مبادلات ارزی است که نسبت به سال ۹۲ رشد ۱۱۲ برابری داشته است. رجوع شود به جدول شماره ۴

نسبت جاری که نشاندهنده وضعیت نقدینگی است پس از افزایشی که در سال ۹۳ (۳۷٪ افزایش در دارایی جاری و ۳۳٪ افزایش در بدهی جاری) داشته ثابت مانده و کمتر از یک می‌باشد. یعنی بانک به میزان بدهی‌های جاری دارایی با نقد شوندگی بالا در اختیار ندارد

۳

۵-وضعیت شعب بانک‌ها:

بانک صادرات بیشترین شعب داخلی و خارجی را در بین بانک‌های ایران از در یاز به خود اختصاص داده است. اولین شعبه خارجی  بانک صادرات در سال ۱۹۶۱  در هامبورگ آلمان تاسیس و سپس در جهت گسترش روابط در کشور های فرانسه، امریکا، یونان ، قطر و... اقدام به افتتاح شعب بانکی کرد. و هم اکنون با ۲۵۷۸ شعبه داخلی و ۲۴ شعبه خارجی بزرگترین شبکه بانکی ایران از لحاظ تعداد شعب به خود اختصاص داده است. کاهش تعداد شعب در راستای کاهش هزینه های اداری و افزایش میزان سود سازی باعث شده است که بانک صادرات برخی از شعب غیر عملیاتی خود را تعطیل نماید و به همین از سال ۹۲ تعداد شعب داخلی بانک‌ها یا ثابت مانده و یا کاهش داشتند

۴

۶-وضعیت پیش‌بینی درآمد هر سهم بانک صادرات:

روند سود‌سازی بانک صادرات مطابق نمودار شماره ۱ صعودی می باشد این بانک توانسته است در دوران تحریمی میزان پیش‌بینی و تحقق خود را هر سال افزایش داده و از ۶۸ ریال سال ۸۹ به ۱۷۲ ریال در سال ۹۵ افزایش دهد از این رو سهامداران این بانک امیدواری بسیار دارند تا این روند سود سازی هم‌چنان ادامه داشته باشد این‌که سهام این شرکت در بازار سرمایه بیش از ۵ ماهه بسته می‌باشد کمی باعث نگرانی و دلخوری سهامداران از آینده این بانک شده است که بایستی دید در مجمع پیش روی بانک چه تصمیماتی و چه وضعیتی مالی برای این بانک مطرح ایرانی صورت خواهد گرفت

به دلیل افزایش تعداد بانک‌های خصوصی و دولتی و کاهش رقابت بین بانک‌ها امکان به وجود آمدن تخلف برای بدست‌آوردن مزیت رقابتی بین بانک‌ها وجود دارد. به همین دلیل بانک مرکزی به دنبال راه کاری برای ادغام بانک‌هایی با فعالیت‌ها و اهداف مشابه و همگن می‌باشد. اگر این طرح اجرایی شود امکان ادغام بانک‌های صادرات، تجارت، رفاه و ملت که هم ماموریت هستند وجود خواهد داشت.

۵

۷-وضعیت بانک صادرات در بازار سرمایه:

بانک صادرات ۱۲ درصد از کل گروه بانکی را در اختیار دارد. تعداد سهام این بانک در بازار سرمایه ۵ میلیارد و ارزش بازاری آن ۵۸،۰۸۹ میلیارد ریال می‌باشد. بانک صادرات در کنار بانک ملت با توجه به آن‌که بیشترین حجم معاملات در گروه بانکی را به خود اختصاص داده اند لیدر گروه بانکی می باشد. در غیاب بانک صارات و هم‌چنین بانک ملت در بازار وضعیت این گروه به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و دچار رکود قابل توجهی شده است.

۸- نتیجه‌گیری:

براساس رتبه‌بندی منتشر شده نشریه بنکر در سال ۲۰۱۶، بانک صادرات در رتبه ۲۶۴ در بین ۱۰۰۰ بانک برتر دنیا و رتبه اول در بین بانک‌های ایرانی را کسب کرده است. بانک صادرات بزرگ‌ترین بانک ایران از لحاظ تعداد شعب و ارزش بازاری بعد از بانک ملت و پارسیان بشمار می‌آید که مطمئنا می‌تواند نقش موثری در اقتصاد ایران داشته باشد. با توجه به برجام و گسترش روابط بین بانکی کشورها میتوان به افزایش سرمایه‌گذاری در بانک‌های خارجی و اعتبارات به بانک‌های خارجی امیدوار بود. با تصمیم‌گیری شورای اجرای مقررات اتحادیه اروپا نام بانک صادرات و شعبه لندن این بانک از فهرست بانک‌هایی که دارایی‌هایشان مسدود شده بود حذف شدند. و این موضوع فرصتی مناسب برای ادامه فعالیت این بانک خارج از ایران و در اتحادیه اروپا خواهد بود

 با کاهش شعب و پیش گرفتن فعالیت‌های بانکداری الکترونیکی این بانک می‌تواند در جهت کاهش هزینه‌های اداری گام بزرگی برداشته و سود حاصل از فعالیت‌های خود را بهبود بخشد. با توجه به کاهش نرخ سود بانکی و افزایش تمایل سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در واحدهای دیگر سرمایه‌گذاری می‌توان در آینده شاهد کاهش نرخ سود سپرده‌های پرداختی بانک به سپرده‌گذاران و درنتیجه افزایش درآمدهای مشاع بود این مهم فرصتی مناسب برای سرمایه‌گذاری مناسب در پروژه های مهم خصوصی خواهد بود که می‌تواند در پیش‌برد برنامه های ۵ ساله کمک شایانی داشته باشد

با توجه به درخواست بانک مرکزی مبنی بر استاندارد‌سازی صورت‌های مالی ارائه شده توسط بانک‌ها و عدم آمادگی صورت مالی بانک‌هایی نظیر صادرات، ملت، تجارت و... بر اساس این استاندارد هم‌چنان نمادهای این بانک‌ها در بازار سرمایه بسته است. همین امر موجب به وجود آمدن اعتراضات سهامداران به علت قفل‌شدن سرمایه‌هایشان شده است. هرچند بانک مرکزی در اطلاعیه جدید خود به بانک صادرات در تاریخ ۶/۸/۹۵ پس از اعمال برخی ثبت‌ها در صورت‌های مالی توسط بانک اجازه تشکیل مجمع را داده است. که مجمع این شرکت در روز پنجشنبه مورخ  ۱۸/۰۹/۱۳۹۵ برگزار خواهد شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |