پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 79321 19:14 1396/12/18
بافت‌های فرسوده نتیجه توسعه شهرها در حاشیه

بافت‌های فرسوده نتیجه توسعه شهرها در حاشیه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بافت‌های فرسوده نتیجه توسعه شهرها در حاشیه

بافت‌های فرسوده نتیجه توسعه شهرها در حاشیه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

در مراسم انتخاب چهره سال مسکن و ساختمان مطرح شد:

گروه امورزیربنایی-مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با اشاره به نقش مهم توسعه گر در اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری گفت: این برنامه از سال آینده با حمایت معاونت اقتصادی رئیس جمهور اجرا خواهد شد. به گزارش جهان اقتصاد، هوشنگ عشایری در مراسم انتخاب چهره سال مسکن و ساختمان در سال ۹۶ گفت: رویکرد داخلی کشور در حوزه مسکن به سمت بافت های ناکارآمد شهری سوق پیدا کرده است و این موضوع این روزها به دلیل تکرار آن، سبب هدایت جریان ذهنی جامعه به سمت بازآفرینی شهری و ترویج عمومی آن شده است. وی احیای بافت های ناکارآمد شهری را نیازمند داشتن یک برنامه مدون برای عملیاتی کردن و به انتها رساندن آن دانست و گفت: در ایران تجربه نشان داده که همسویی دستگاه ها به سختی انجام می شود و تنها زمانی که افراد تراز اول کشور به آن موضوع ورود می کنند، همگرایی ها جدی تر می شود. همین مسئله در موضوع بازآفرینی شهری و دستور مستقیم رئیس جمهور به اجرای آن پس از چهار سال صادق است. معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در اواخر سال ۹۲ موضوع بازآفرینی شهری مطرح شد و پس از چهار سال توانستیم برنامه مدونی برای آن تهیه کرده و با دستور مستقیم رئیس جمهور، اجرای آن را کلید بزنیم. بافت های میانی و فرسوده شهرها در دهه های گذشته نتیجه توسعه شهرها به حاشیه بود که سبب شد، بافت های میانی خالی از سکنه شوند و سکونتگاه های غیررسمی شکل بگیرد. وی با تاکید بر اینکه اقداماتی که در گذشته برای بازسازی بافت های فرسوده انجام شد، نتایج مثبتی نداشت چون بیشتر اقدامات حول بازسازی کالبدی می چرخید، افزود: از دیگر اشتباهات دهه های گذشته در بازسازی بافت های فرسوده این بود که از تهران برای محله های دیگر شهرها تصمیم گیری می شد و اراضی مردم را خریداری کرده و تسطیح می کردند. امروز این اراضی به محلی برای تولید آسیب های اجتماعی تبدیل شده است. مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران خاطرنشان کرد: در دهه ۸۰ رویکرد حل مسئله حاشیه نشینی اجرای برنامه های بانک جهانی بود که به همین خاطر کمی بهتر از مبحث بافت های فرسوده عمل کردیم اما همان برنامه هم قابل نقد است. وی ادامه داد: در دهه ۹۰ بدون دستپاچگی و عملکرد هیجانی دولت تلاش کرد این موضوع را با آرامش حل کند که در سال ۹۳ سند احیا و بازآفرینی شهری در هیات دولت تصویب شد. ستاد ملی بازآفرینی شهری نیز پس از این مصوبه تشکیل شد که هدف آن ترویج اندیشه بازآفرینی شهری بود که در حال حاضر این اتفاق رخ داده و پس از ۴ سال این برنامه جامه عمل به خود پوشانده است. عشایری خاطرنشان کرد: این برنامه شامل ۹ زیربرنامه مختلف است که ۶ بُعد آن غیرکالبدی و سه بعد آن نیز کالبدی است. در بخش غیرکالبدی بیشتر بر ترویج و توسعه توان افزایی اجتماعی و اقتصادی محلات تاکید شده است. این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: توسعه گر که در برنامه ملی بازآفرینی بر آن تاکید شده، صرفا به معنای سازنده نیست، بلکه کسی است که علاوه بر اینکه حلقه اتصال همه ارکان اصلی اجرای برنامه بازآفرینی شهری شامل دولت، شهرداری، سرمایه گذار، سازنده و شهروندان است، دو وظیفه عمده مدیریت برنامه محله و تحقق دقیق اجرای برنامه را نیز برعهده دارد.

** نقدهای مخرب، شانه خالی کردن از مسئولیت است

محمدسعید ایزدی نیز گفت: نقدهای بی‌رحمانه باعث می‌شود که افراد دلسوز و کارشناسان متخصص، ناامید و از عرصه‌های خدمات‌رسانی بیرون بروند. معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در برخی موارد شاهد آن هستیم که زحمت و خدمات برخی از مدیران دولتی که با خون جگر در جهت خدمت به مردم تلاش کرده اند نادیده گرفته می شود و در مقابل نقدهای گزنده ای به آنها وارد می شود. وی تاکید صرف بر نقاط ضعف مدیران و متولیان دولتی و غفلت از خدمات مثبت آنها و نقد مخرب را برای شهروندان و کشور یک آسیب جدی قلمداد و اظهار کرد: این نقدهای بی رحمانه باعث خواهد شد که افراد دلسوز و کارشناسان متخصص ناامیده شده و از چرخه خدمات رسانی خارج شوند و در اثر این رویه شاهد افزایش فرار مغزها خواهیم بود. وی نقدهای مخرب را به محملی برای شانه خالی کردن از بار مسئولیت دانست و گفت: با این روال و فضای ایجاد شده به نظر می رسد که نمی توانیم مشکلات را مدیریت کنیم و به نتیجه مطلوبی برسیم. ایزدی همچنین تاکید بر احیای بافتهای فرسوده را مثبت ارزیابی و خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم تمام تلاش دولت بر این بوده است که در فرآیند احیای بافت های فرسوده، تمرکز اصلی بر بهسازی با محوریت افزایش کیفیت باشد و تجربه ارزشمند بهسازی بافتهای فرسوده در شهرهای قزوین، رشت و غیره نشان داده است که شرایط برای عملیاتی شدن احیای بافت های فرسوده فراهم شده است. وی با بیان اینکه اجرای سیاست های دولت در حوزه شهری و احیای بافت های فرسوده منوط به تعامل دوجانبه بین مجلس و دولت است با طرح این سوال که دولت مگر می تواند بدون کمک مجلس، سیاستهای مدنظرش را اجرایی کند؟ تاکید کرد: اجرایی کردن سیاست های دولت منوط به قانون است و بنابراین مجلس باید به دولت در جهت اجرای سیاست ها و برنامه هایش کمک کند و پشتوانه های قانونی لازم را مهیا کند.

**انتقاد از نداشتن حکمرانی خوب در بخش دولتی

رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور هم در این مراسم دلیل ضعف مدیریت در به کارگیری بخش خصوصی را بلد نبودن حکمرانی خوب از سوی مقامات دولتی عنوان کرد. فرج اله رجبی با بیان اینکه برنامه ملی بازآفرینی شهری بسیار بزرگ است و باید چابک تر شود، گفت: یکی از بزرگترین مشکلات ما در کشور این است که شیوه حکمرانی خوب را بلد نیستیم و باید رابطه  مدیران و حاکمان با مردم تعریف شود. وی با تاکید بر اینکه بخش دولتی دست از سر بخش خصوصی برنمی دارد، چون مرزهای حکمرانی خود را تعیین نکرده است، افزود: هر روز از تمام دستگاه ها و سازمان های حاکمیتی و دولتی در خصوص لزوم اهمیت و میدان دادن به بخش خصوصی اظهار نظر می شود اما در عمل وقتی بخش خصوصی وارد قاب حکمرانی خودمان می شود، دیگر جایی برای او باقی نمی ماند. رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور اظهار داشت: نحوه ورود به بافت های فرسوده و احیای آنها بسیار مهم است و نباید از ظرفیت مردم و بخش خصوصی غافل شویم. رجبی ادامه داد: در حال حاضر پیمانکاران میلیاردها تومان از دولت طلبکارند. دولت وقتی می خواهد مطالبات آنها را بازپرداخت کند، به صورت تدریجی و با مبالغ کم یا به صورت اوراق اسناد خزانه اسلامی مطالبات پیمانکاران را پرداخت می کند اما زمانی که قرار است از پیمانکار مالیات اخذ شود، می گوییم باید نقدا و فورا مالیات خود را بدهد؛ این همان حکمرانی بد است. عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: وزیر راه و شهرسازی در جلسه ای گفت چرا از ظرفیت های پیمانکاران خود در پروژه های عمرانی بین المللی استفاده نمی کنیم. به نظر من جواب این پرسش این است که چون حکمران خوبی نیستیم. رجبی افزود: در حوزه اقتصادی فقر را توزیع می کنیم. در مجلس در زمان رسیدگی به لایحه بودجه ۹۷ مصوب شد چون نمی توانیم برای حقوق های زیر ۵ میلیون تومان کاری انجام دهیم، پس بیاییم آنهایی که بالای ۵ مییلیون تومان را می گیرند را محدود کنیم که اقدام اشتباهی بود و اصلاح شد. در پایان این مراسم، ایرج شهین باهر، شهردار تبریز و تقی رضایی مدیر کل راه و شهرسازی استان البرز به عنوان چهره های سال ۹۶ در حوزه مسکن و ساختمان انتخاب شدند. همچنین محله بلاغی قزوین به عنوان پروژه منتخب عمرانی سال۹۶ در بخش مسکن و ساختمان و بازآفرینی شهری انتخاب شد.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |