جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 25782 19:08 1394/11/09
بازگشت یار بدقول فرانسوی با سه خودروی جدید

بازگشت یار بدقول فرانسوی با سه خودروی جدید

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بازگشت یار بدقول فرانسوی با سه خودروی جدید

بازگشت یار بدقول فرانسوی با سه خودروی جدید

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

قرارداد خودرویی پاریس پس از چندسال بی مهری پژو این بار محکم بسته شد

مهدی زاهدی-پژو اگرچه همواره به عنوان یکی از مهمترین شرکای تجاری ایران در صنعت خودروسازی شناخته شده است، اما اتفاقات رخ داده در جریان تحریم های صنعت خودرو و بی مهری صورت گرفته از سوی صاحبان این خودروسازی فرانسوی، موجی از بدبینی را در میان مردم،مسئولان و کارشناسان نسبت به این شرکت به راه انداخت. این بدبینی تا بدانجا پیش رفت که حتی شرکتهای رقیب پژو درفرانسه و به ویژه دیگر شریک فرانسوی ایران، بارها بدقولی های پژو را موضوعی برای نشان دادن حسن نیت خود اعلام کردند، مدیران رنو اگرچه خود در دوره تحریم ها تحرکات آنچنان درخوری در کشورمان نداشتند اما چندین بار درسخنرانی های خود بدون اسم بردن از رقیب هموطنشان، بر رفاقت با ایران در دوره تحریم ها تاکید کرده اند. با این حال و پس از لغو تحریم های بین المللی، بازی ایران و خودروسازان فرانسوی به نوع دیگری آغاز شد؛ این بار فرانسوی ها با کشوری بر سر میز مذاکرات نشستند که به خاطر حل شدن موضوع تحریم ها، دیگر مسائلی چون مذاکرات پنهانی و امتیاز دادن را به مذاکره کنندگانش تحمیل نمی کرد و از آن سو هم خودروسازان پاریس نشین در پشت درهای مذاکره با طرف ایرانی، سایه چندین شرکت مهم اروپایی و آسیایی را به وضوح مشاهده می کردند. همین شرایط دست به دست هم داد تا در دوره موسوم به پساتحریم و در اولین سفر اروپایی رییس جمهوری ایران به فرانسه، قرارداد خودرویی ایران با یار بدقول قدیمی بسته شود، قراردادی که با نگاهی به مفاد آن می توان بر «محکم» بودن آن صحه گذاشت.

قرارداد۴۰۰ میلیون یورویی

با توافقی که در جریان سفر رییس جمهور اسلامی ایران به فرانسه به امضا رسید، خودروساز فرانسوی پژو سیتروئن با قرارداد شراکتی به ارزش ۴۰۰ میلیون یورو (۴۳۶ میلیون دلار) با شرکت ایران خودرو، به ایران بازخواهد گشت. پژو تحت این قرارداد با شرکت ایران خودرو همکاری خواهد کرد و نخستین خودروی محصول این همکاری در سال ۲۰۱۷ از خط تولید خارج خواهد شد. به این ترتیب پژو نخستین خودروساز غربی است که از زمان اجرایی شدن برجام و برداشته شدن تحریمها از بازگشت به ایران خبر می دهد. بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، شرکتهای پژو و سیتروئن با ایران خودرو برای تولید سالانه ۲۰۰ هزار خودرو با استفاده از قطعاتی که در ایران تولید می شوند همکاری خواهند کرد. تحت این همکاری، مدلهای پژو ۲۰۸، شاسی بلند ۲۰۰۸ و مدل کامپکت ۳۰۱ تولید خواهند شد.

پژو ضرر کرد

پژو در سال ۲۰۱۲ در پی وضع تحریمهای غربی علیه برنامه هسته ای ایران از کشور خارج شد. ایران در آن زمان دومین بازار بزرگ این شرکت خودروسازی بود و این شرکت در سال ۲۰۱۱ پیش از تشدید تحریمها ۴۵۸ هزار خودرو در ایران فروخته بود. خروج پژو از ایران ۱۰ میلیون یورو در ماه از درآمد سال ۲۰۱۲ پژو کاست و یکی از عوامل تاثیرگذار در ۵۷۶ میلیون یورو ضرر کل سال این شرکت بود. با وجود خروج پژو، ایران خودرو به تولید خودروهای پژو که مدلهایی مانند ۲۰۶ و ۴۰۵ بودند ادامه داد و در سال ۲۰۱۴ حدود ۳۵۰ هزار خودروهای برند پژو تولید کرد که حدود یک سوم از بازار خودروی ایران به حساب می آمدند. فروش بازار ایران در سال ۲۰۱۱ به ۱٫۶ میلیون خودرو رسید و در دوران تحریمها که کمبود قطعات وارداتی تولید داخلی را محدود کرد، به پایین یک میلیون خودرو کاهش یافت. طبق برآورد پژو، تقاضا برای خودرو در ایران ممکن است در دو سال آینده به ۱٫۶ میلیون دستگاه افزایش پیدا کند و تا سال ۲۰۲۲ به دو میلیون خودرو برسد.

۱۸ ماه مذاکره کردیم

به گفته مدیرعامل پژو، در حال حاضر حداقل سه میلیون پژو در جاده های ایران وجود دارد. مدیران پژو اظهار کرده اند که در ۱۸ ماه گذشته با این انتظار که توافق هسته ای صورت خواهد گرفت و تحریمهای ایران برداشته می شوند، سرگرم مذاکره برای بازگشت بوده اند. انتشار خبر بازگشت پژو به ایران کمک کرد ارزش سهام این شرکت در بازار پاریس ۱٫۵ درصد صعود کرده و به ۱۴٫۳۵ یورو برسد.

یک شرکت مشترک با سرمایه مساوی

همچنین مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو پس از امضای این قرارداد گفت: همکاری استراتژیک با گروه پژو سیتروئن به عنوان یک فرصت منحصر به فرد برای طرفین خواهد بود تا از مزایای رقابتی یکدیگر به خصوص در زمینه فن آوری و ایجاد یک چشم انداز درازمدت بهره برداری کنند. یکه زارع افزود: یکی از مزیت های ویژه این همکاری عرضه خودروهایی با بالاترین فن آوری به مشتریان خواهد بود. وی در ادامه به سه محور اصلی قرارداد اشاره کرد و گفت: گروه صنعتی ایران خودرو و پژو به زودی شرکتی مشترک با سهامداری مساوی را ایجاد خواهند کرد که به تولید جدید ترین محصولات پژو بر اساس پلتفرم مورد استفاده ایران خودرو خواهد انجامید. یکه زارع افزود: علاوه بر این، امکان استفاده از بازارهای صادراتی این محصولات در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) نیز محور دیگر قرارداد است. مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به اینکه در نتیجه همکاری های گذشته دو شرکت هم اکنون حدود چهار میلیون خودرو پژو در ایران تردد می کنند، افزود: تعدادی از محصولات پژو در حال حاضر نیز در ایران خودرو تولید می شوند که امضای قرارداد همکاری های جدید شرایط را برای ادامه تولید این خودروها و همچنین تقویت شبکه خدمات پس از فروش تسهیل می کند. گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت پژو پس از امضای این قرارداد بیانیه ای مطبوعاتی منتشر کرد که در این بیانیه آمده است: «این توافق نامه یک هفته پس از لغو تحریم های بین المللی بیانگر شروع فصل جدیدی برای طرفین خواهد بود که از سوی شرکت های انتقال دهنده فن آوری و فعالان داخلی نیز مورد حمایت قرار گرفته و در اواسط سال۲۰۱۶ به اجرا درخواهد آمد. نخستین محصولات نیز در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ از خط تولید ایران خودرو خارج خواهد شد. در سال ۲۰۱۱ حداکثر یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد بازار ایران شد که پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۰ تولید خودرو به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار و در نهایت دو میلیون دستگاه در سال افزایش پیدا کند. بر اساس آمار فعلی، تعداد خودروهای پژو موجود در جاده های ایران بیش از چهار میلیون دستگاه است. ایران یکی از مؤلفه های کلیدی استراتژای توسعه شرکت پژو سیتروئن در خاورمیانه و افریقا و سومین بازار بین المللی به سرعت در حال رشد این شرکت به شمار می رود. این گروه در سال ۲۰۱۵ در حدود ۱۸۰ هزار دستگاه وسیله نقلیه در منطقه فروخته است که یک رشد بیش از شش درصدی را نشان می دهد.»

سه خودروی تازه وارد را بشناسیم

پژو ۳۰۱ به عنوان یکی از محصولات جدید شرکت پژو در ایران تولید خواهد شد که این خودرو حدود ۲ سال است در بازار چین عرضه می‌شود. این محصول با مشارکت شرکت پژو و دانگ‌فنگ چین در این کشور تولید و عرضه می‌شود. پژو ۳۰۱ و پلت فرم آن احتمالا جایگزین پژو ۴۰۵ و پلت فرم آن در ایران خودرو خواهد شد. پژو ۳۰۱ محصول ارزان قیمت شرکت پژو در کلاس سی محسوب می‌شود که در ایران با موتور ۱۶۰۰ سی سی بنزنی با ۱۱۰ اسب بخار عرضه خواهد شد. قیمت این خودرو بالای ۶۰ میلیون تومان پیش بینی شده است در حالی که قیمت این خودرو در بازار جهانی حدود ۱۰ هزار یورو است. peugeot301 رقیب سر سخت پژو ۳۰۱ در بازار جهانی و ایران، تندر ۹۰ است. البته نسبت به تندر ۹۰ تولیدی در ایران، پژو ۳۰۱ چهره بهتری دارد. پژو ۲۰۰۸ که دیگر محصول پژو در ایران خواهد بود یک کراس اوور محسوب می‌شود . کراس اوورها خودروهای ما بین شاسی بلند و خودروهای سواری هستند که معمولا بر روی پلت فرم خودروهای سواری توسعه پیدا کرده‌اند. مهمترین خصوصیت ۲۰۰۸ اشتراکات در پلت فرم با پژو ۳۰۱ است. پژو با استفاده از پلت فرم پژو ۲۰۸ و پژو ۳۰۱ خودرو ۲۰۰۸ را توسعه داده است. این موضوع کمک می‌کند تا ایران خودرو راحت‌تر این خودرو را داخلی‌سازی کند.از رقیبان احتمالی این خودرو در آینده می‌توان به رنو کپچر و سوزوکی گرند ویتارا (محصولات ایران خودرو ) رنو داستر و کلئوس (محصولات پارس خودرو )و کیا اسپورتیج و هیوندای توسان اشاره کرد. peugeot2008 موتور این خودرو هم مانند پژو ۳۰۱ حدود ۱۱۰ اسب بخار قدرت دارد و از نوع ۱۶۰۰ سی سی است. این موتور توسعه یافته موتور تیپ ۵ پژو ۲۰۶ است. قیمت احتمالی پژو ۲۰۰۸ در ایران بالای ۹۰ میلیون تومان تخمین زده می‌شود و در بازارهای جهانی حدود ۱۸ هزار دلار است. پژو ۲۰۸ دیگر محصول جدید ایران خودرو است که از نظر شاسی و پلت فرم با مدل شبه SUV یا کراس اوور پژو ۲۰۰۸ اشتراکات فراوانی دارد و البته از آنجا که دو نسل بعد از پژو ۲۰۶ محسوب می شود، می تواند از نظر اجزای فنی و به خصوص موتور و گیربکس هم با ۲۰۶ اشتراکاتی داشته باشد. peugeot-208-5- قیمت این خودور در ایران بالای ۷۵ میلیون تومان خواهد بود اما در صورت تولید در ایران و استفاده از قطعات داخلی با درصد بالای ۵۰ درصد، قیمتی بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان خواهد داشت. این خودور در بازار اروپا حدود ۱۲ هزار یورو عرضه می شود.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |