پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 65762 17:23 1396/05/08
بازگشت شیرین به صنعت

بازگشت شیرین به صنعت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بازگشت شیرین به صنعت

بازگشت شیرین به صنعت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

 از سقوط سال ۸۵ تا برگزاری جشن ملی تولید

علی شفایی-جشن ملی تولید شکر در پارلمان بخش خصوصی کشور برگزار شد و محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی مورد تقدیر قرار گرفت. جشن ملی تولید شکر به همت مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران با حضور رئیس دفتر رئیس‌جمهور، رئیس اتاق ایران، وزیر جهاد کشاورزی و جمعی از فعالان این صنعت برگزار شد. در این مراسم ضمن تاکید بر رشد ۱۰ درصدی بهره وری در تولید شکر، اهمیت اعتماد دولت به بخش‌خصوصی مورد تاکید قرار گرفت و از اقدامات وزیر جهاد کشاورزی در دولت یازدهم تقدیر به عمل آمد. علیرضا اشرف رئیس هیات مدیره انجمن صنایع قند و دبیرکل اتاق ایران که ریاست نشست را بر عهده داشت، شکوفایی صنعت شکر را حاصل اطمینان، تلاش و برنامه‌ریزی در این صنعت دانست و تصریح کرد: زمانی که دولت و تولیدکننده با اعتماد نسبت به یکدیگر برای تولید برنامه‌ریزی کنند به طور حتم تلاش‌ها به نتیجه خواهد رسید و امروز نتیجه آن را به طور عینی در بخش شکر شاهد هستیم. وی با اشاره به آمارهای موجود تشریح کرد: از سال ۱۳۸۷ جهش چشمگیری در میزان بهره‌وری در هر هکتار زیرکشت در این حوزه شکل گرفت و شاهد مصرف بهینه آب بوده‌ایم. براساس گزارشی که اتاق ایران از این مراسم منتشر کرده است، رئیس هیات مدیره انجمن صنایع قند ایران با اعلام این خبر که شاخص‌های تولید شکر به بالاترین میزان در طول این سال‌ها رسیده است از رشد ۱۰ درصدی بهره‌وری در این بخش سخن گفت. بر اساس اظهارات دبیرکل اتاق ایران در برخی مناطق کشور ظرفیت تولید شکر نیز افزایش داشته و برخی کارخانه‌ها به میزان سه برابر ظرفیت تولید خود را بالا برده‌اند. اشرف در ادامه نگاهی به روند تولید شکر از سال ۸۱ به بعد داشت. به گفته او، در این سال کل تولید شکر حدود یک‌میلیون و ۴۰ هزار تن بود که با سیر مناسبی افزایش پیدا کرد و در سال ۸۵ به بیشترین میزان خود رسید. در این سال میزان تولید شکر بالغ بر یک‌میلیون و ۲۵۰ هزار تن بود. متأسفانه از این سال به بعد به دلیل برخی سیاست‌های نادرست روند تولید سیر نزولی پیدا کرد. وی افزود: البته روند کاهش تولید متوقف و از سال ۱۳۹۲ مجدد حرکت صعودی تولید شکر آغاز شد که حاصل تغییر مدیریت‌ها بود. بر اساس گفته‌های رئیس هیات مدیره انجمن صنایع قند ایران، طی سال ۸۵ که بیشترین میزان تولید شکر را تجربه کردیم، میزان واردات این محصول نیز در بالاترین حالت خود بود. از همان سال که روند نزولی تولید شروع شد، میزان واردات نیز افزایش یافت. اشرف، پیش‌بینی انجمن صنایع قند ایران برای میزان تولید شکر در سال ۹۶ را بالغ بر یک‌میلیون و ۷۵۰ هزار تن اعلام کرد.

موفقیت در صنعت شکر را به سایر حوزه‌ها تسری دهیم

غلامحسین شافعی، رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور در این مراسم به نقش تولید شکر در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی اشاره کرد.بر اساس اظهارات وی، در حوزه تولید شکر موفقیت چشمگیری حاصل شده است که در شرایط غیرعادی اقتصادی کشور به دست آمد. رئیس پارلمان بخش خصوصی دستیابی به این موفقیت که با افزایش تولید ثروت، درآمد و ایجاد اشتغال همراه است را اقدامی مهم و اساسی دانست که باید آن را به سایر صنایع نیز تسری داد. وی خاطرنشان کرد: باید این حرکت مورد تجزیه‌وتحلیل بیشتر قرار بگیرد و به راهکاری علمی تبدیل شود که در سایر حوزه‌ها نیز قابلیت اجرا داشته باشد. رئیس اتاق ایران گفت: در سال ۸۱ به ازای هر متر مکعب آب ۸۱ گرم، در سال ۹۰ در حدود ۴۳۷ گرم و در سال ۹۵ بالغ بر ۶۰۰ گرم شکر تولید شده که موفقیت بزرگی است.

نهضت ارتقای بهره‌وری در کشور شکل بگیرد

محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس‌جمهور برگزاری جشن ملی تولید شکر را نماد عزم خردمندانه و حرکت جمعی همدلانه دانست و گفت: با ایجاد فضای مساعد در کشور این موفقیت در تولید شکر به بار نشست و می‌توان از آن به عنوان تجلی تعامل دولت و بخش‌خصوصی یاد کرد. وی با تأکید بر اهمیت ارتقای بهره‌وری برای رسیدن به رشد پایدار اقتصادی، تصریح کرد: عملکرد مثبت در حوزه تولید شکر نشان داد که می‌توان از طریق بهره‌وری یعنی استفاده بهینه‌تر از منابع داخلی به رشد بیشتر دست یافت. این موفقیت همان چیزی است که متأسفانه در طول برنامه‌های مختلف توسعه نتوانستیم آن را به دست آوریم. این مقام مسئول از جنبه دیگر، موفقیت در عرصه تولید شکر را بیانگر عزم جدی بخش خصوصی در تحقق رشد اقتصادی کشور عنوان کرد و افزود: عده‌ای این گونه می‌اندیشند که بخش خصوصی خردنگر بوده و به فکر منافع بنگاه خود است درحالی‌که اتاق ایران با راه‌اندازی مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب نشان داد که برای رسیدن به رشد و توسعه عزم جدی دارد. وی ادامه داد: این اقدام در سال‌هایی صورت گرفت که هیچ حمایتی از اتاق نمی‌شد و دولت وقت اعتقادی به حضور بخش‌خصوصی نداشت اما این مرکز از زمان شروع به کار خود توانست با مطالعات علمی و استدلال‌های منطقی از اتخاذ بسیاری از تصمیمات نادرست در سال‌های گذشته جلوگیری کند. این مرکز در زمانی که دولت وقت توجهی به مسئله آب و محیط زیست نداشت، توانست اقدامات خوبی برای مقابله با این بحران انجام دهد. رئیس دفتر رئیس‌جمهور با تأکید بر این نکته که باید نهضت ارتقای بهره‌وری در کشور شکل بگیرد، گفت: امروز تضییع منابع انسانی بیش از منابع طبیعی است. متأسفانه نتوانسته‌ایم در محیط کسب‌وکار کشور خلاقیت‌های کارآفرینانه را به کار بگیریم. در این وضعیت نباید دچار اشتباه شد و دولت را مسئول ایجاد شغل دانست. نهاوندیان تأکید کرد: دولت بسترساز است و به طور قطع با این میزان کاهش در درآمدهای خود دیگر به‌هیچ‌وجه نباید از آن انتظار داشت که شغل دولتی به وجود آورد. با بودجه‌های عمرانی دولت نمی‌توان شغل آفرید. باید از دولت بخواهیم که فقط وظیفه خود را انجام دهد تا بخش خصوصی با احساس رقابت و عدالت، کارآفرینی کند.

چهارسال تا خودکفایی

در مراسم جشن تولید شکر از وزیر جهاد کشاورزی به دلیل شکسته شدن رکورد تولید شکر و رساندن میزان تولید به یک‌میلیون و ۶۴٣ هزار تن تقدیر شد.وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به افزایش ۵٠ درصدی میزان تولید شکر در کشور گفت: میزان تولید کشور از یک‌میلیون و صد هزار تن در چهار سال گذشته به یک‌میلیون و ۶۴٣هزار تن رسیده است. به گفته محمود حجتی در چهار سال آینده می‌توانیم به‌راحتی در تولید شکر خودکفا شویم.حجتی افزود: جدای از تأثیرات مثبت این افزایش تولید در ایجاد اشتغال و ارزش‌افزوده، بازاری را که به‌طور رایگان در اختیار کارگران و کشاورزان کشورهای دیگر قرار داده بودیم، به کشور خود برگرداندیم. حجتی در مورد کشت پاییزه چغندرقند گفت: امسال کشت پاییزه چغندرقند از ٧٠٠ هزار تن گذشته است.حجتی افزود: کشت پاییزه چغندرقند کلید تولید شکر در کشور است. درکشت پاییزه تبخیر آب بسیار کم‌تر است و همچنین با توجه به اینکه میزان زیادی از بارش‌ها در بهار و پاییز است می‌توان تولید چغندرقند را در این فصل‌ها افزایش داد. وزیر جهاد کشاورزی همچنین بر لزوم تناوب کشت در تولید چغندرقند هم تأکید کرد و گفت: می‌توان چغندرقند را با تولید گندم متناوب کرد و این‌گونه ضمن کاهش علف‌های هرز، تولید را هم افزایش داد. حجتی با اشاره به برخی سیاست‌های سوء در دولت‌های گذشته گفت: در سال ۸۵ با کاهش تعرفه‌ شکر یک‌باره دو میلیون و پانصد هزار تن شکر وارد کشور شد درحالی‌که میزان نیاز کشور بیش از ۵۰۰ هزار تن نبود. به گفته حجتی بخش‌های زیادی از کشاورزان از این سوء مدیریت و سیاست غلط آسیب دیدند.حجتی بر لزوم آسیب‌شناسی و تحلیل تجربیات و همچنین مدون کردن تجربه این افزایش تولید تأکید کرد. به گفته حجتی می‌توان با درس گرفتن از این موضوع، در مورد محصولات دیگر مانند روغن هم این افزایش تولید و بعد خودکفایی را ایجاد کرد.

شکر، الگوی سایر بخش‌ها باشد

در ادامه همایش، فعال بخش خصوصی و رئیس پیشین اتاق ایران با اشاره به افزایش بی‌سابقه تولید شکر در کشور گفت: این موضوع می‌تواند الگوی سایر بخش‌های کشور باشد. می‌بینیم که بخش خصوصی می‌تواند اجرای کار را به دست بگیرد و با سیاست‌گذاری درست و برنامه‌ریزی دقیق موفقیت‌های بزرگی حاصل شود. محسن جلال‌پور افزود: در کنار افزایش تولید شکر به یک میلیون و ۶۴۳ هزار تن، میزان برداشت به ازای مصرف یک مترمکعب آب از ۲۲۰ گرم در نیمه‌ی دهه ۸۰، به ۶۰۰ گرم در نیمه دهه ۹۰ رسید و این موضوع هم از نکات قابل‌توجه این موضوع است. معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی طی سخنانی با اشاره به افزایش سطح زیر کشت چغندرقند در دولت یازدهم گفت: در دولت تدبیر و امید با رویکرد کشت پاییزه، سطح زیر کشت چغندرقند افزایش داشته است. عباس کشاورز افزود: در این دولت توانستیم ظرف سه سال تولید شکر را ۲۵ درصد افزایش دهیم که بسیار قابل‌توجه است. کشاورز همچنین در مورد افزایش سطح زیر کشت نیشکر هم گفت: سطح زیر کشت نیشکر از ۴۲ هزار تن در هکتار به ۹۰ هزار تن رسیده است و واحدهای نیشکر یک‌به‌یک به بهره‌برداری رسیده‌اند بااین‌حال بازهم به میزان برنامه سوم نرسیده‌ایم اما در سال‌های اخیر به یک پایداری و عملکرد نسبی رسیده‌ایم. معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در مورد مدیریت آب در بخش کشاورزی هم گفت: همه می‌دانیم که هیچ مدیریتی در کشور به‌اندازه بخش کشاورزی مواظب بخش آب نیست. کشاورز نقطه اصلی افزایش تولید شکر را، را افزایش بهره‌وری آب و بالا بردن عملکرد آب عنوان کرد. او افزود: در برنامه سوم از هر مترمکعب آب ۲۵۴ گرم شکر تولید می‌شد، در برنامه چهارم این میزان به ۳۳۳ گرم ارتقا یافت و در سال‌های ۸۹ تا ۹۲ به ۴۳۶ گرم رسید اما در سه سال اخیراین شاخص  به ۵۶۲ گرم به ازای هر مترمکعب آب رسید.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |