پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 68380 17:31 1396/06/13
بازار پوشاک را مفت به خارجی‌ها دادیم

بازار پوشاک را مفت به خارجی‌ها دادیم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بازار پوشاک را مفت به خارجی‌ها دادیم

بازار پوشاک را مفت به خارجی‌ها دادیم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

وزیر صنعت: به آمار قاچاق پوشاک شک داریم

گروه تولید-وزیر صنعت، معدن و تجارت با انتقاد از وارداتی که بدون پرداخت حقوق گمرکی انجام می‌شود، آمار ۲.۵ میلیارد دلاری قاچاق پوشاک را نیز مورد تردید دانست و گفت: قاچاق پوشاک بیش از این رقم است و در این سال‌ها بازار را مفت و مجانی در اختیار خارجی‌ها قرار داده‌ایم. محمد شریعتمداری، درمراسم انعقاد تفاهم‌نامه بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان برنامه و بودجه در رابطه با توسعه اشتغال روستایی در قالب طرح تولید پوشاک، با اعلام این که باید بازارهای خود در عرصه جهانی بار دیگر به دست آوریم، اظهار کرد: زمانی حتی در لندن از برندهای ایرانی برای فروش کالاهای خود استفاده می‌کردند اما اکنون در چه جایگاهی قرار داریم؟ پس باید با توجه به سلیقه و قدرت بزرگ طراحی ایرانی بتوان از پتانسیل موجود بهره برده و به جایگاه واقعی خود در جهان برگردیم. وی ضمن ابراز نگرانی از این که امروز بازارهای ایرانی مفت و مجانی در اختیار خارجی‌ها قرار گرفته است، عنوان کرد: بخشی از آن از طریق قاچاق و بخشی دیگر هم ارادی انجام می‌شود.

قاچاق پوشاک بیش از آمارهاست

شریعتمداری به صراحت گفت که در حال حاضر بخشی از ۱۲میلیارد دلار وارداتی که انجام می‌شود هرچند که قانونی است اما حقوق گمرکی آن پرداخت نشده و در حجم کم و قابل حمل وارد کشور می‌شود. وی توضیحات دیگری درباره واردات ۱۲میلیارد دلاری ارائه کرد و گفت که از کلیه مناطق آزاد تجاری، بازارچه‌های مرزی و روش‌های دیگری واردات کالا از جمله ملوانی و سایر شاخه‌های گروهی که الا ماشاءالله زیاد هم هستند، گفته می‌شود که مجموع ورودی ۱۲ میلیارد دلار است اما هر چند که می‌تواند قانونی باشد ولی از حقوق‌های ورودی معاف بوده و رقابت بازارهای داخلی را تحت تاثیر قرار داده است که امیدواریم این موضوع مورد بررسی قرار گیرد و به زود حل و فصل شود. وی ادامه داد: در حالی آمار اعلام شده برای قاچاق پوشاک چندان قابل قبول نیست و می‌تواند بیشتر باشد که به طور حتم می‌تواند با مجموع وارداتی که بدون پرداخت حقوق گمرکی انجام می‌شود، این قاچاق باعث عذاب تولیدکنندگان شود که باید برای آن فکری کرد.

سیکل تجارت معیوب است

وی با بیان اینکه اکنون در سیکل معیوبی قرار داریم، گفت: متاسفانه اقداماتی کرده‌ایم که خود باعث شرایط فعلی شده‌ایم؛ به طوری که تجارت مرزی را بدون حقوق ورودی مجاز دانسته‌اند یا موافقت‌هایی را ابلاغ کرده‌ایم که شرایط فعلی را رقم زده است. شریعتمداری عنوان کرد که در حال حاضر با سود تسهیلات بالای ۲۰ درصد نمی‌توان در صنعتی که در بسیاری از بخش‌ها بازده کمتر از ۱۰ درصد دارد موفق بود. در این شرایط، تولید محکوم به شکست است. همچنین در این مراسم محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه بر اهمیت تخصیص منابع به حوزه اشتغال اشاره کرده و گفت که رئیس جمهوری در خصوص کاهش بودجه دستگاههای دولتی و اختصاص آن به تولید و اشتغال توصیه هایی داشتند. وی ادامه داد: بر این اساس بخشی از هزینه های جاری را در سه ماهه دوم سال صرفه جویی کردیم و درتخصیص با اولویت تولید و اشتغال هزینه خواهیم کرد که البته کاهش بودجه بسیار ناچیز است و شاید دستگاهها متوجه نشوند. مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران هم در این مراسم گفت: با اجرای طرح تولید پوشاک در مناطق روستایی استان های اردبیل، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه و همدان برای ۵۴۸۰ نفر شغل ایجاد می شود. یزدانی دوره بازپرداخت این تسهیلات را پنج ساله و نرخ سود آن را ۹ درصد اعلام کرد و افزود: این طرح در قالب سه لایه پشتیبان مرکزی، شرکت پشتیبانی استانی و کارگاههای روستایی است که متوسط ٢٠ کارگاه در هر استان با متوسط اشتغال ۶۶ نفر تعیین شده است.

قاچاق کیلویی پوشاک برند خارجی به کشور

رئیس انجمن پوشاک هم که در این مراسم حضور داشت گفت: برندهایی که به کشور وارد می‌شوند کالاهای ته مانده را به صورت کیلویی وارد کرده و عرضه می‌کنند.سومبات‌ هاکوپیان اظهار داشت: مشکلاتی این طرح را تهدید می‌کند که حیات آن در گرو حل این مسائل است. اگر حجم قاچاق بالا وجود دارد، پس چگونه مرزها و مبادی کنترل می‌شود. واردات بی‌رویه در جامعه از کجاست؟ وی با بیان اینکه کالاهای ته مانده کیلویی از برندهای خارجی وارد کشور می‌شود، تصریح کرد: شرایط کار به گونه‌ای شده که یک پیراهن ۴۱ هزار تومانی که ۱۴ هزار تومان خریداری شده فقط ۸ هزار تومان بابت شست‌وشو و بسته‌بندی آن هزینه می‌شود. رئیس انجمن پوشاک افزود: اخلاقاً قول می‌دهم کمتر از ۳ سال طرح تولید پوشاک رونق بگیرد و به اروپا نیز صادرات داشته باشیم. این موضوع مشروط به آن است که بتوانیم جلوی قاچاق پوشاک را به کشور بگیریم. وی با انتقاد از سیاست‌های کنونی در قبال این موضوع و لباس عنوان کرد: تولیدکننده داخلی را به لحاظ طراحی محدود کرده‌ایم، اما به راحتی طرح‌های خارجی در بازار یافت می‌شود و کسی با آنها کاری ندارد. هاکوپیان تصریح کرد: در حال حاضر واحدهای موجود تولید پوشاک با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت مشغول کار هستند و امیدواریم این طرح بتواند به ایجاد اشتغال در روستاها کمک کند.  


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |