جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 2221 13:55 1393/03/11
بازار دارایی فکری به طور رسمی افتتاح شد

بازار دارایی فکری به طور رسمی افتتاح شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بازار دارایی فکری به طور رسمی افتتاح شد

بازار دارایی فکری به طور رسمی افتتاح شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه بازارسرمایه : بازار دارایی فکری فرابورس ایران روز یکشنبه با حضور نایب رییس مجلس شورای اسلامی، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، رییس سازمان بوس و اوراق بهادار و فعالان بازار سرمایه به طور رسمی افتتاح شد

بازار دارایی فکری فرابورس ایران روز یکشنبه با معامله یک اختراع در حوزه قطعه سازی خودرو به ارزش دو میلیارد ریال به طور رسمی فعالیت خود را در بازار سرمایه ایران آغاز کرد.
در این معامله بلوکی، شرکت کارگزاری سهم آشنا فروشنده و تامین سرمایه نوین خریدار بودند.
این اختراع که گواهی ثبت آن نزد مالکیت صنعتی فکری به ثبت رسیده و مجوز آن در کمیته عرضه فرابورس صادر شده است، برای نخستین بار در پارک فناوری لرستان به ثبت رسید.
برند وارد بازار دارایی فکری می شود
رییس سازمان بورس گفت : ثبت اختراعات یک ارزش است و همیشه سوال بوده که چرا بین صنعت و دانشگاه ارتباط کمی برقرار است، در حالی که بازار دارایی فکری می تواند به عنوان بهترین راه، این ارتباط را تقویت کند.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار روز یکشنبه درمراسم افتتاح بازار دارایی فکری با بیان مطلب بالا گفت: انجام هر کار بزرگی نیازمند همکاری و هماهنگی دستگاه های مختلف است و بازار سرمایه نمی توانست به تنهایی، بازار دارایی فکری را راه اندازی کند.
دکتر علی صالح آبادی ادامه داد: در این راه سازمان ثبت و معاونت علمی فناوری رییس جمهور، کمک بزرگی به راه اندازی این بازار انجام دادند.
وی با اشاره به اینکه انتظار نداریم از همان ابتدا تعداد زیادی از اختراعات وارد این بازار دارایی فکری شود، ابراز داشت: این بازار نیازمند گذشت زمان برای بازکردن جای خود در کشور است.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه اقتصاد دانش بنیان، یکی از موارد کلیدی سیاست های اقتصاد مقاومتی است، افزود: ایجاد بازار دارایی فکری، گامی در جهت تحقق این سیاست است.
صالح آبادی تصریح کرد: ثبت اختراعات یک ارزش است و همیشه سوال بوده که چرا بین صنعت و دانشگاه ارتباط کمی برقرار است، در حالی که بازار دارایی فکری می تواند به عنوان بهترین راه، این ارتباط را تقویت کند.
وی با بیان اینکه بازار سرمایه جایی است که بنگاه های صنعتی حضور دارند، گفت: علایم تجاری هم می تواند در این بازار داد و ستد شود. به علاوه طرح های صنعتی و برندها هم در این بازار مورد توجه قرار می گیرد.
تجاری سازی اختراعات در فرابورس
مدیرعامل فرابورس گفت : بدون تردید با رونق بازار دارایی فکری، گشایش‌های بسیاری در حوزه‌های تجاری‌سازی، پیوند علم و دانش به صنعت و بالاخص در توسعه اقتصادی صنایع کشور اتفاق خواهد افتاد به طوریکه بازار دارایی فکری یک فرصت بزرگ، هم برای فعالان عرصه اختراع و نوآوری و هم برای فعالان عرصه صنعت است.
مدیرعامل شرکت فرابورس ایران در مراسم افتتاح این بازار جدید گفت: بیش از پنج سال از تاسیس فرابورس ایران گذشته و این شرکت با آنکه همچنان نهال نوپایی به نظر می‌رسد اما به آنچنان بلوغ فکری دست یافته که توانسته است در همین فرصت کوتاه زمینه ‌ساز نوآوری‌ها و اوراق بهادار سازی‌ها باشد.
امیر هامونی خاطرنشان کرد: فرابورس ایران با دارا بودن پنج بازار و 252 نماد معاملاتی، ارزش بازاری بالغ بر 954 هزار میلیارد ریال دارد که به جهت نقش‌آفرینی گسترده در تامین مالی و همچنین برخورداری از توانایی استراتژیک طراحی ابزارهای مالی یکی از ارکان موثر بازار سرمایه کشور قلمداد می‌شود.
وی با اشاره به اینکه از نگاه آمار و ارقام، ارزش کل معاملات فرابورس ایران از ابتدای تاسیس تا هفتم خردادماه 1393، معادل 670 هزار و 452 میلیارد ریال بوده است، ابراز داشت: این ارقام نشان از اعتماد متقابل سرمایه‌گذاران به معامله در فضای معاملاتی شفاف بازار سرمایه ایران دارد.
هامونی افزود: امروز فرابورس ایران در راستای اجرای بند 2 سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان شدن اقتصاد و همچنین به منظور تحقق مفاد بند «د» ماده 17 قانون پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران از بازار دارایی فکری رونمایی می کند.
مدیرعامل فرابورس با اشاره به اهداف منحصر به فرد این بازار، اظهار داشت: بازار دارایی فکری، ایجاد فرصتی برای دارندگان دانش فنی و امتیاز ثبت اختراعات به منظور ارزش‌گذاری دارایی فکری و همچنین کاهش ریسک‌های مترتب با بازار اوراق بهادار مبتنی بر مالکیت فکری آنهاست.
وی ادامه داد: بر همین اساس حق ثبت اختراع، علائم تجاری و طرح‌های صنعتی در این بازار قابل معامله است و حقوق مادی صاحبان آثار ادبی و هنری و سایر مصادیق مالکیت فکری از جمله انواع ارقام جدید گیاهی نیز پس از گذران مراحل لازم، به عنوان اوراق بهادار مبتنی بر دارایی فکری به رسمیت شناخته خواهد شد.
هامونی با تاکید بر اینکه افتتاح بازار دارایی فکری برای نخبگان، صاحبان اندیشه، فکر و مبتکران؛ فرصت مغتنمی است تا ضمن هم‌اندیشی و تعامل، تولد تازه واردی را در جمع بازار سرمایه جشن بگیرند، گفت: مهمترین هدف به وجود آمدنش حمایت و به جریان انداختن علم و اندیشه و فکر در شریان‌های صنعت کشور است.
بازار دارایی فکری، گامی بلند به سوی اقتصاد دانش بنیان است
 ایجاد بازار دارایی فکری رویداد بسیار مهمی است، این بازار یک نهادسازی اهرمی است که باعث جهش در تعاملات بخش دانشگاه و تولیدات داخلی خواهد بود.
محمد جواد ایروانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام روز یکشنبه، در مراسم افتتاح بازار دارایی فکری اظهار داشت: بازار دارایی فکری یک نهادسازی اهرمی است که باعث افزایش ارتباط بین صنعت، دانشگاه و تولیدات صنعتی می شود.
وی با تجلیل از تلاش های مسئولان سازمان بورس در راه اندازی بازار دارایی فکری ابراز داشت: انعطاف و نوآوری در تأمین مالی کشور با توجه به استعدادهای خوب بازار سرمایه کشور، موجب راه اندازی بازار جدیدی شده است.
ایروانی با اشاره به نقش بازار دارایی فکری گفت: بازار دارایی فکری،گامی بلند به سوی اقتصاددانش بنیان است. در بند 3 سیاست های کلی تولید ملی و بند 2 اقتصاد مقاومتی تأکید بر اقتصاد دانش بنیان دارند که یکی از عوامل مهم دراین بند، تولید ایده است  که راه اندازی بازار دارایی فکری، در همین راستاست.
وی ادامه داد: بحث مالکیت معنوی و دارایی فکری نقش مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی بر عهده دارد که باید مجلس به عنوان قوانین دو فوریتی آن را لحاظ کند در حالی که تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی با تشکیل ساختار و کمیسیون های متعدد، فی نفسه عملیاتی نمی شوند مگر این که که چارچوب عملی برای دست یابی آن داشته باشیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به شاخص های رقابت پذیری جهانی و رتبه ایران در این بین خاطرنشان کرد: ایران در سال 2013-2014 میلادی رتبه 82 را در این بین کسب کرد در حالی که یک سری شاخص ها موجب بالا رفتن این رتبه و یک سری از آنها موجب پایین رفتن رتبه ایران در میان دیگر رقبا بود که می بایست برای این شاخص ها فکری اساسی کرد.
وی با اشاره به چند شاخص ایران اشاره داشت: شاخص دسترسی به بازار خارجی ایران 27، شاخص بهداشت 27، شاخص آموزش عالی 52 و شاخص حفاظت از مالکیت معنوی 122 است در حالی که میزان حمایت از سرمایه گذاران 131 و شاخص تورم 148 است.
اصلاح قوانین حمایت از مالکیت صنعتی
معاون سازمان اسناد و املاک کشور از اقدامات موثر این سازمان در اصلاح، تکمیل و به روز رسانی قوانین حمایت از مالکیت صنعتی خبر داد.
)، انجم شعاع ادامه داد: بر این اساس احتیاح به رسمیت شناختن و انتساب حق به یک شخص خواهیم بود و با راه اندازی بازار دارایی فکری، شخص می تواند خودش از آن استفاده کند یا می تواندامتیاز و حق بهره برداری را به دیگران منتقل کند تا این اختراع به عنوان یک کالا در اختیار جامعه قرار بگیرد.
معاون سازمان اسناد و املاک با اشاره اینکه این سازمان متولی ثبت مالکیت ها است، ابراز داشت: در عین حال، شخصی که ایده و اندیشه دارد یا قصد ارایه و ابراز آن را دارد، باید مطمئن باشد که حق او به رسمیت شناخته شده است.
انجم شعاع خاطرنشان کرد: اقدامات موثری توسط سازمان ثبت و اسناد و املاک انجام شده است که از جمله آن می توان به اصلاح، تکمیل و به روز رسانی قوانین حمایت از مالکیت صنعتی اشاره کرد و این اقدامات همواره ادامه خواهد داشت.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |