جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 39323 20:36 1395/06/07
بازار جهانی نفت و گاز؛ ۸ شهریور ۱۳۹۵

بازار جهانی نفت و گاز؛ ۸ شهریور ۱۳۹۵

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بازار جهانی نفت و گاز؛ ۸ شهریور ۱۳۹۵

بازار جهانی نفت و گاز؛ ۸ شهریور ۱۳۹۵

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه نفت:

همکاری ونزوئلا با ایران برای کنترل بازار نفت

رئیس جمهور ونزوئلا اعلام کرد این کشور و ایران برای در پی توافق بازگرداندن ثبات به بازار نفت هستند. به گزارش رویترز نیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا پس از دیدار با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد دو کشور هم‌چنان به دنبال دستیابی به توافق برای یافتن راه‌های تثبیت بازار نفت تلاش می‌کنند. وی افزود: ما برای ایجاد وجوه مشترک و توافق‌های جدید برای تثبیت بازار نفت، تقویت صنایع و اوپک به تلاش خود ادامه می‌دهیم. رئیس جمهور ونزوئلا اعلام کرد وزیر نفت و وزیر امور خارجه این کشور در هفته‌های آینده بیانیه‌هایی منتشر خواهند کرد اما جزئیاتی از اقدامات مشخص را ارائه نکرد. ظریف پس از حضور در چند کشور دیگر از قاره آمریکای جنوبی از ونزوئلا بازدید کرد. در پی سقوط قیمت نفت در سال ٢٠١۴ میلادی ونزوئلا برای جلب حمایت تولیدکنندگان عضو و غیر عضو اوپک برای افزایش بهای نفت بوسیله‌ی کاهش میزان تولید در تلاش بوده است. با این حال برخی اعضای اوپک، بویژه عربستان بر افزایش سهم خود از بازار نفت متمرکز بوده‌اند و نشانه‌ای از تمایل به کاهش تولید نشان نداده‌اند.

چشم انداز مبهم قیمت نفت به رغم روند صعودی کنونی آن

هر چند قیمت نفت پس از سقوط دو سال پیش روند افزایشی یافته، اما چشم انداز افزایش قیمت آن به علت وجود عرضه مازاد و عدم رشد متناسب تقاضا، مبهم است. به گزارش ایرنا، سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، چندی پیش اعلام کرد که برخی ابراز نظرها درباره احتمال توافق میان تولیدکنندگان نفت عضو و غیرعضو این نهاد نفتی سبب شده است از آغاز ماه اوت امسال (۲۰۱۶)، قیمت های نفت رو به افزایش بگذارد. قرار است اعضای اوپک در حاشیه نشست مجمع بین‎المللی انرژی که از پنجم تا هفتم مهر ماه در الجزایر برگزار می شود، برای گفت‎و‎گو درباره شرایط بازار گرد هم بیایند و قیمت های نفت خام از هنگام اعلام برگزاری نشست غیررسمی اوپک برای بررسی قیمت ها و عرضه، حدود ١٣ درصد افزایش یافته است. محمد بارکیندو دبیر کل اوپک با اشاره به این موضوع که مدیریت تولید برای تقویت قیمت نفت لازم است، از کشورهای عمده تولید کننده نفت خواست مدیریت تولید نفت خام را با هدف تقویت قیمت‌ها در پیش گیرند.

بالانس نفتی چین عوض شد

تولید نفت خام چین در هفت ماه نخست سال جاری میلادی دارای ۵,۴ درصد افت، اما تولید گاز این کشور دارای ٢.١ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه پارسال بوده است. روزنامه چاینا دیلی نوشت: آمار نشان می‌دهد که تولید نفت خام چین در ماه ژوئیه امسال با ٨,٨ درصد افت سالانه به ١۶ میلیون و ۶۴٠ هزار تن رسید. کمیسیون اصلاحات و توسعه ملی چین در بیانیه ای روز شنبه (ششم شهریور ماه) گزارش کرد که مجموع تولید نفت این کشور در هفت ماه نخست سال جاری میلادی با ۵,۴ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ١١٧ میلیون و ٩٠ هزار تن رسید. به گزارش ایسنا، ابرشرکت‌های نفتی چین از جمله، سینوپک، بزرگترین پالایشگر نفت این کشور، و پتروچاینا، بزرگترین تولیدکننده نفت و گاز چین، به منظور بالا بردن قیمت نفت، تصمیم گرفتند در سال ٢٠١۶ میلادی سطح تولید خود را کاهش دهند. میزان پالایش نفت خام چین در فاصله ماه‌های ژانویه تا ژوئیه امسال با ٨,٧ درصد افزایش سالانه به ٢٩٩ میلیون و ٧١٠ هزار تن رسید. میزان پالایش فرآورده های نفتی این کشور نیز در این مقطع با ۶.٨ درصد افزایش به ١٨۵ میلیون و ٩۵٠ هزار تن رسیده است. مصرف فرآورده های پالایشی چین هم با رشد ۴ درصدی به  ١۶۴ میلیون و ٨٢٠ هزار تن افزایش یافت. طبق آمار رسیده از این کمیسیون، تولید گاز این کشور در هفت ماه نخست ٢٠١۶ میلادی با ٢,١ درصد افزایش سالانه، به ٧٧ میلیارد و ٧٠٠ میلیون متر مکعب و واردات این سوخت پاک با ١٧.٩ درصد افزایش به ۴٠ میلیارد و ٨٠٠ میلیون متر مکعب رسید. مصرف گاز طبیعی نیز در این مقطع با ٨.٨ درصد افزایش سالانه، ١١٣ میلیارد و ٩٠٠ میلیون متر مکعب بوده است.

عراق به دنبال افزایش قیمت جهانی نفت است

وزیر نفت عراق اعلام کرد که این کشور خواهان ایفای نقش سازنده و فعال در افزایش قیمت های جهانی نفت خام است. به گزارش ایسنا جبار علی العیبی وزیر نفت عراق  بدون اظهارنظر درباره حمایت بغداد از توافق احتمالی فریز نفتی در نشست غیر رسمی اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در حاشیه نشست مجمع جهانی انرژی در الجزایر گفت: عراق قصد دارد نقش سازنده ای در افزایش قیمت نفت و تعادل بازار داشته باشد. وی در دیدار از شهر بصره گفت: عراق خواهان ایفای نقشی فعال در افزایش قیمت نفت است، در حالی که سهم خود را در بازار نفت حفظ خواهد کرد و به روند کنونی تولید خود ادامه می دهد؛ این کشور حاشیه خلیج فارس قصد دارد نقش اوپک را در دستیابی به تعادل بازار نفت پر رنگ کند. وزیر نفت عراق تاکید کرد که سیاست بغداد حمایت از اوپک و تقویت این سازمان است.

رضایت امارات از سهم اوپک در بازار کنونی نفت

وزیر انرژی امارات اعلام کرد که سهم اوپک از بازار نفت در سطح خوبی قرار دارد .به گزارش پایگاه اینترنتیemirates247، سهیل بن محمد فرج فاریس المزروعی وزیر انرژی امارات اعلام کرد که سهم سازمان کشورهای صادر کننده نفت از بازار کنونی نفت با وجود اظهارنظرهای متفاوت درباره این بازار در سطح خوبی است. المزروعی تصریح کرد: ما از چالش‌های موجود در بازار آگاه هستیم و معتقدیم که این دشواری‌ها وجود دارد، اما به نظر من اوپک قادر است با انعطاف پذیری با آن‌ها مقابله کند و به زودی به ثبات برسد؛ من اعتقاد دارم هر تصمیمی در آینده نیازمند حضور کامل تمامی کشورهای اوپک و همچنین تولیدکنندگان مهم نفت غیر اوپک است. وی یادآور شد که امارات در حال پی‌ریزی طرح‌های اقتصادی برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است، برنامه‌ای که نسل‌های آینده برای داشتن اقتصادی پایدار از آن پیروی کنند.  


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |