پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 51241 18:59 1395/10/24
ایرباس A321 درفرودگاه مهرآباد به زمین نشست

ایرباس A321 درفرودگاه مهرآباد به زمین نشست

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ایرباس A321 درفرودگاه مهرآباد به زمین نشست

ایرباس A321 درفرودگاه مهرآباد به زمین نشست

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

پرواز تولوز – تهران «به موقع» انجام شد

مهدی زاهدی-پرواز ایرباس A321 تولوز فرانسه به مقصد تهران، در حالی روزپنج شنبه ۲۳ دی ماه ۱۳۹۵ در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست که منتقدان نشان دار دولت یازدهم هواپیمای ۴۵ متری را نادیده گرفته و در گزارشاتی جالب توجه از «مرجوعی» بودن این هواپیماها سخن گفتند، برخی نیز پا را فراتر گذاشته و با ژست آینده نگری متوهمانه خود، ازشرایط بد مالی دولت خبرداده و گفته اند: شادی ورود اولین ایرباس در اردوگاه عباس آخوندی به زودی و با فروش! این هواپیماها به پایان می رسد.   نکته قابل تامل دراین میان اما به ثمر رسیدن مذاکرات پسابرجامی دریکی از حساس ترین حوزه های اقتصاد کشور است. روزپنجشنبه و در مراسمی که از سوی ایران ایر تدارک دیده شده بود، «ایرباس A321همای ایران» با هدایت خلبان ایرانی روی باند فرودگاه مهرآباد به زمین نشست و در آشیانه انقلاب جای گرفت؛ پس از توقف این هواپیما درآشیانه انقلاب و بازشدن درهای آن وزیر راه و شهرسازی به همراه تعدادی از همراهان به پای هواپیما رفتند و از نخستین مسافران این هواپیما استقبال کردند. مدیرعامل ایران ایر و مدیرعامل شرکت ایرباس و شماری از کارکنان این شرکت از جمله مسافران این هواپیما بودند، تعدادی از کارشناسان شرکت ایرباس هم همراه این پرواز به تهران آمدند. نخستین فروند از ۱۰۰ فروند هواپیمای ایرباس خریداری شده از شرکت اروپایی ایرباس، عصر روز چهارشنبه با برگزاری مراسمی در شهر تولوز فرانسه تحویل مقام های شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران( ایران ایر) شد. «فرهاد پرورش » مدیرعامل ایران ایر در مراسم تحویل ایرباس A321گفت: امروز روز بزرگی برای این شرکت و همچنین ارتباط ایران و اتحادیه اروپا به شمار می رود. «فابیس برژیر» مدیرعامل ایرباس نیز روز چهارشنبه ابراز امیدواری کرد با تحویل این هواپیماها توسعه اقتصادی ایران با سرعت بیشتری دنبال شود.وی گفت: طبق قراردادی که با ایران ایر امضا شده است، هواپیماهای بعدی نیز بتدریج به شرکت هواپیمایی ایران ایر تحویل می شود. برژیر اعلام کرد از یکصد فروند هواپیمای خریداری شده ایران، ٩٨ فروند سفارش جدید و ٢ فروند بازخرید از یک سفارش لغو شده یک شرکت هواپیمایی دیگر است. وی افزود: قرارداد ایران ایر با ایرباس برای خرید این هواپیماها با مجوز خزانه داری آمریکا و قوانین بین المللی امضا شده است و درصددیم طبق این قرارداد، هواپیماهای خریداری شده را به ایران ایر تحویل دهیم و امسال نیز شماری از این هواپیماها به این شرکت تحویل می شود. به گفته مدیرعامل شرکت ایرباس، قرارداد این شرکت با ایران‌ایر یک هفتم کل سفارش‌هایی است که ایرباس در سال ۲۰۱۶ میلادی دریافت کرده است.

پاسخ مدیرعامل هما به برخی حاشیه های ایجاد شده برای ایرباس A321

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) نیز پس از رسیدن به مهرآباد در جمع خبرنگاران حاضر شد و با اشاره به ورود نخستین هواپیمای ایرباس به ناوگان هوایی ایران ایر گفت: ورود این هواپیما به انتخابات ریاست جمهوری بهار سال آینده هیچ ارتباطی ندارد زیرا پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) قرارداد ایران ایر و ایرباس به امضا رسیده است. «فرهاد پرورش» در حاشیه مراسم ورود هواپیمای ایرباس به فرودگاه مهرآباد تهران افزود: این هواپیما از ۱۰ ماه پیش توسط ایران ایر انتخاب شده است و پس از انجام تست های پروازی ایرباس آن را به ایران ایر تحویل داده است. وی با بیان اینکه یک شرکت سازنده هواپیما همواره چند فروند هواپیمای نو در اختیار دارد، اظهار کرد: هم اکنون چندین فروند ایرباس در تولوز فرانسه وجود دارد تا ایرباس آن را به مشتریان خود تحویل دهد.

این هواپیما متعلق به هیچ کشوری نبوده است

وی همچنین در واکنش به ادعای برخی رسانه ها که این هواپیما قبلا به برخی شرکت ها فروخته شده، گفت : این هواپیما متعلق به هیچ کشوری نبوده و فرانسه آن را قبلا نفروخته است . مدیرعامل هما تصریح کرد: طبق قراردادی که با ایرباس به امضا رسیده انتظار داریم تا پایان امسال این شرکت ۲ فروند هواپیمای دیگر به ایران ایر تحویل دهد و در صورت نهایی شدن قرارداد ما با ای تی آر، ۲ فروند دیگر نیز از این شرکت به ایران ایر تحویل خواهد شد. پرورش تصریح کرد: ما برای تحویل هواپیماهای بعدی نیز هیچ نگرانی نداریم زیرا تمام قراردادهای ما در چارچوب مقررات بین المللی به امضا رسیده است. وی گفت: ۱۵ درصد منابع مالی این هواپیماها توسط ایران ایر و مابقی نیز توسط تامین مالی کنندگان خارجی تامین خواهد شد. مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی گفت: با فروش این هواپیماها، ایرباس با عرضه قطعات مورد نیاز، پشتیبانی های فنی را به عمل خواهد آورد و قرار است اگر قطعه ای بسیار حساس باشد با تحویل قطعه معیوب، قطعه جدید را از این شرکت تحویل بگیریم. پرورش اظهار کرد: طبق قراردادی که به امضا رسیده احتمال بازگشت تحریم ها بسیار کم است زیرا ایران ایر به تعهدات خود عمل خواهد کرد و پس از گذشت مدتی به عنوان دوران تنفس، ایران ایر بازپرداخت اقساط خود را آغاز خواهد کرد. وی بیان کرد: با توجه به اینکه ایران به تعهدات خود در برجام متعهد است، امکان بازگشت تحریم ها بسیار کم است مگر اینکه برخی از طرفین قراردادها به تعهدات خود عمل نکنند و ما ملزم هستیم هر اتفاق بیفتد با آن مقابله کنیم.

هواپیماهای خریداری شده نصف قیمت کاتالوگ ارزش دارند

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل نیز در این مراسم اظهار داشت: صنعت هوایی ایران با وجود ۳۸ سال تحریم همچنان سرپا ماند و طبق قراردادهای بین المللی که به امضا رسیده، تامین منابع مالی این قراردادها در طول ۱۸ سال آینده تامین خواهد شد. «اصغر فخریه کاشان» افزود: هر چند ممکن است شرکت های لیزینگ درجهان مدت زمان بیشتری را برای تامین مالی این هواپیماها در نظر بگیرند. به گفته وی، هواپیماهای خریداری شده از ایرباس نصف قیمت کاتالوگ ارزش دارند و خزانه داری آمریکا ۱۵ روز پیش راهنمای جدیدی منتشر کرد و با توجه به اینکه قراردادهای خرید این هواپیماها پس از امضای برجام منعقد شده است، در صورت برگشت تحریم ها عطف به ما سبق نخواهد شد. بازتاب ورود ایرباس در رسانه های جهان خرید و تحویل اولین فروند از محموله بزرگ هواپیماهای خریداری شده ایران از شرکت هواپیماسازی ایرباس روز پنجشنبه در رسانه های گروهی چین با بازتاب گسترده ای همراه بود. رسانه هایی چون تلویزیون مرکزی و خبرگزاری شین هوا و همچنین تارنماهای خبری کشور چین با انتشار این خبر، این اتفاق را یکی از مهمترین دستاوردهای لغو تحریم ها علیه ایران پس از اجرای برجام دانسته اند. در این گزارش ها آمده است که این دستاورد هم به توسعه ناوگان هوایی ایران کمک می کند و هم به ایران امکان می دهد در خطوط بین المللی هوایی، حضور قوی تری داشته باشد. گزارش ها خاطر نشان می کند که تحویل هواپیمای ایرباس A321 اولین گام است و بزودی ایران بتدریج ۹۹ فروند هواپیمای دیگر خریداری شده را تحویل خواهد گرفت. گزارش رسانه های چین از جمله خبرگزاری شین هوا و تلویزیون مرکزی این کشور نیز حاکی است؛ مقام های ایران این را از دستاوردهای بزرگ چهار دهه گذشته در کشور می دانند و درعین حال این می تواند چشم انداز بین المللی خوبی برای این کشور داشته باشد. شین هوا می نویسد: ایران پس از ۳۷ سال یک هواپیمای جدید را وارد ناوگان خود می کند و از آن مهمتر اینکه توانسته است پس از برجام یک قرارداد ۱۸ میلیارد دلاری را در دسامبر گذشته (آذر - دی) برای خرید ۱۰۰ فروند هواپیما با ایرباس امضا نماید. تلویزیون چین و تارنمای انگلیش نیوز نیز گزارش کرده اند که ایران در سال جاری میلادی نزدیک به ۸ فروند ایرباس را تحویل خواهد گرفت. بنا به این گزارش ها، موفقیت دیگر ایران پس از برجام امضای قراردادی به ارزش ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار با شرکت بویینگ برای خرید ۸۰ فروند هواپیماست که در مدت ۱۰ سال به ایران تحویل می شود و از سال ۲۰۱۸ میلادی کار تحویل آنها آغاز خواهد شد.

رسانه های رژیم صهیونیستی هم به زبان آمدند

رسانه‌های اسرائیلی نیز فرود نخستین هواپیمای ایرباس در فرودگاه «مهرآباد» ایران را از جمله مهمترین سرخط‌های خود قرار دادند. روزنامه «تایمز آو اسرائیل» در تارنمای خبری خود خبر تحویل نخستین فروند از هواپیمای ایرباس که بعد از برجام توسط ایران خریداری شده است را منتشر کرد. این روزنامه نوشت، این هواپیما نخستین فروند از محموله هواپیماهایی است که ایران پس از پایان یافتن مذاکرات هسته‌ای با گروه ۱+۵ و آزاد شدن مقادیری از دارایی‌های مسدود شده خود، طی قراردادهایی از شرکت‌های ایرباس و بوئینگ خریداری کرده است. این هواپیما نخستین هواپیما در چارچوب قرارداد منعقد شده بین ایران و شرکت ایرباس است که طی آن ۱۰۰ فروند هواپیما توسط ایران از این شرکت هواپیماسازی خریداری شده است. این هواپیما ظرفیت حمل ۱۸۹ سرنشین را داراست.

«یک روز آفتابی برای دوستی بین ایران و اروپا»

«جروزالم پست» نیز درگزارشی ضمن انتشار خبر فرود نخستین فروند از هواپیماهای خریداری شده توسط ایران از شرکت ایرباس در فرودگاه مهرآباد تهران از این رویداد به عنوان «یک روز آفتابی برای دوستی بین ایران و اروپا» تعبیر کرد. همچنین این رسانه رژیم صهیونیستی در ادامه به عقد قرارداد ایران با شرکت بوئینگ و خریداری ۸۰ فروند هواپیما از این شرکت و همچنین سفارش خرید ۲۰ موتور هواپیمای «توربویراپ» ایران به شرکت هواپیمایی اروپایی ATR اشاره کرد و افزود ایران در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک قراردادهایی با شرکت‌های بزرگ هواپیمایی جهان برای نوسازی ناوگان هوایی خود منعقد کرده است.

فصلی نو برای نوسازی ناوگان هوایی ایران

آسوشیتدپرس هم درگزارشی ضمن اشاره به فرود اولین فروند از محموله هواپیماهای ایرباس خریداری شده توسط ایران، از این رویداد به فصلی نو برای نوسازی ناوگان هوایی ایران یاد کرد. خبر فرود اولین فروند از هواپیماهای ایرباس خریداری شده توسط ایران در اولین ساعات فرود این هواپیما در خروجی خبرگزاری آسوشیتدپرس قرار گرفت. این خبرگزاری از این رویداد به عنوان فصلی نو برای نوسازی ناوگان هوایی ایران یاد کرد و از آن به عنوان یکی از نخستین فواید برجام برای ایران نام برد. خبرگزاری آسوشیتدپرس در ادامه نوشت ایران پس از مذاکرات هسته‌ای با گروه ۱+۵ و لغو برخی تحریم‌هایی که علیه این کشور وضع شده بود، درصدد ارتقای سطح کیفی ناوگان هوایی خود است. این خبرگزاری همچنین به قرارداد ایران ایر با شرکت بوئینگ برای خرید ۸۰ فروند هواپیما از این شرکت هواپیماسازی اشاره کرد و افزود که این قرارداد در سال آینده عملیاتی خواهد شد. در بخش دیگری از گزارش این خبرگزاری به انتخاب «دونالد ترامپ» به ریاست جمهوری آمریکا و احتمال نقض برجام توسط وی اشاره شده و به نقل از وزیر حمل و نقل ایران آمده است: «ایران امیدوار است که دولت جدید ایالات متحده آمریکا به تعهدات خود در خصوص برجام پایبند بماند.»

نوسازی ناوگان پس از ۳۸ سال

خبرگزاری آناتولی هم اعلام کرد: بعد از ۳۸ سال تحریم، ایران برای نوسازی ناوگان هواپیمای مسافری تعدادی هواپیمای مسافربری صفر کیلومتر از فرانسه خریداری کرده است که عصر روز پنجشنبه اولین فروند از این هواپیماها در فرودگاه مهرآباد تهران بر زمین نشست. آناتولی نوشت: این اولین هواپیمای دست اولی است که ایران بعد از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تا کنون صاحب می شود. به نوشته آناتولی، ایران بعد از نتایج مذاکره با گروه موسوم به ۵+۱ تعدادی هواپیما از شرکت فرانسوی ایرباس خرید و امروز یک فروند هواپیمای مسافربری ایرباس نوع A321 از ساخته های این شرکت تحویل ایران شد.

تجدید رابطه پس از ۴۰ سال

از سوی دیگر نیز مدیرعامل شرکت هواپیماسازی اروپایی ایرباس در مراسم ورود هواپیما گفت: در مذاکراتی که با شرکت «ایران ایر» در دی ماه سال گذشته انجام دادیم برای تحویل ۱۰۰ فروند هواپیمای ایرباس جدید به توافق رسیدیم و روابط خود را با ایران پس از ۴۰سال تجدید کردیم. برژیرافزود: ایرباس در مجموع ۴۶ فروند هواپیمای تک راهرو در طول چند سال آینده تحویل ایران ایر می دهد. ۳۸ فروند دیگر از مدل A330 (اِی ۳۳۰) خواهد بود و ۱۶ فروند دیگر نیز A 350 (اِی ۳۵۰) است که به تدریج به این شرکت ایران تحویل خواهیم داد. برژیر‌‌ افزود: ناوگان ایران ایر نه تنها جایگاه پیشتازی شرکت ایرباس در صنعت هوانوردی غرب آسیا خواهد بود، بلکه نقش برجسته خود را در بازارهای جهانی و دنیا به خوبی ایفا خواهد کرد. مدیرعامل ایرباس گفت: شرکت ایران ایر از این پس با اعتماد به نفس کامل شاهد توسعه هوایی خود خواهد بود، زیرا با وجود مشکلاتی که در دو دهه گذشته برای ایران ایر وجود داشته، این شرکت کارنامه درخشانی از خود به جا گذاشته است. برژیر‌‌ ادامه داد: سرآغاز همکاری های ما با ایران ایر به سال ۱۳۵۶ بر می گردد که ایران ایر ۶ فروند هواپیمای پهن پیکر A300 (اِی ۳۳۰) سفارش داد. حالا نزدیک به ۴۰ سال بعد، رابطه خود را بار دیگر با ایران ایر تجدید کرده ایم، ضمن اینکه همکاری های ما با ایران ایر در زمینه آموزش خلبانان، عملیات فرودگاهی و مدیریت ترافیک هوایی نیز گسترش خواهد یافت. مدیرعامل شرکت ایرباس همچنین در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگاران افزود: براساس توافقی که در مذاکرات هسته ای به عمل آمد، همکاری های ما با شرکت ایران ایر آغاز شد و قرار است براساس قرارداد منعقده ایرباس ۱۰۰ فروند هواپیما به ایران ایر تحویل دهد و ما علاوه بر تحویل این هواپیماها از آنها پشتیبانی فنی نیز خواهیم کرد. برژیر‌‌ اظهار داشت: ایرباس علاوه بر قراردادی که با ایران ایر منعقد کرده است، از درخواست سایر شرکت های هوایی ایران نیز استقبال خواهد کرد، هر چند که تاکنون شرکت ایرانی دیگری وارد مذاکره با ما نشده و بیشترین مذاکرات ما در این زمینه با ایران ایر بوده است. وی گفت: وظیفه ما در این قراردادها تحویل هواپیماها در موعد مقرر است و تلاش خواهیم کرد در سال ۲۰۱۷ چند فروند هواپیمای دیگر به ایران ایر تحویل دهیم. مدیرعامل شرکت ایرباس تاکید کرد، مسیری که ما آن را آغاز کرده ایم سرآغازش به دی ماه سال پیش برمی گردد که رییس جمهوری ایران به پاریس سفر کرد و ایرباس و ایران ایر توانستند به یک توافق تاریخی دست پیدا کنند.

هواپیماهای دیگر هم در راهند!

وزیر راه و شهرسازی هم در این مراسم از عقد قرارداد خرید ۲۰ فروند هواپیما از شرکت فرانسوی- ایتالیایی ATR( ای تی آر) در آینده نزدیک خبر داد. «عباس آخوندی» در گفت و گو با خبرنگاران، با بیان اینکه نوسازی ناوگان ایران ایر آغاز شده است، گفت:بر اساس قراردادهایی که ایران ایر با هواپیماسازان بزرگ جهان امضا کرده است، ۲۰۰ فروند هواپیما به این شرکت تحویل می شود که ۱۰۰ فروند آن مربوط به ایرباس و ۸۰ فروند مربوط به بوئینگ است و قرارداد ۲۰ فروند دیگر نیز به زودی با ای تی آر به امضا می رسد. وزیر راه و شهرسازی با بیان این که شرکت های ایرباس، بوئینگ و ای تی آر برای فروش ۲۰۰ فروند هواپیما به ایران حسن نیت دارند، افزود: این در حالی است که در یک سال گذشته برخی ما را سرزنش می کردند که این قراردادها کاغذی بیش نیستند و تبدیل آن به قرارداد امکان پذیر نیست. آخوندی تاکید کرد: با این حال ما مطمئن بودیم و با توجه به توان ایران و بضاعتی که داشتیم، ثابت کردیم که می توانیم بر تمام مشکلات خود فائق آییم و امروز شاهد ورود نخستین هواپیما هستیم. وزیر راه و شهرسازی گفت: ما کار خود را برای نوسازی ناوگان ایران ایر آغاز کرده ایم و با افزایش سرمایه «هما» در عمل کار تغییر ساختارهای این شرکت را نیز کلید زده ایم. عضو هیات دولت یازدهم تاکید کرد: تمامی شرکت های هواپیمایی ایران را ملزم کرده ایم کفایت سرمایه ای خود را به سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال افزایش دهند. آخوندی افزود: در این قراردادها، روند نگهداری هواپیما، تعمیرات اساسی(اورهال) و تامین قطعات در نظر گرفته شده است تا بتوانیم صنعت هوانوردی ایران را بیش از پیش توسعه دهیم. وی ابرازاطمینان کرد، در نوسازی ناوگان هوایی ایران گام های اساسی برخواهیم داشت زیرا ما پایبند قراردادی هستیم که امضا کرده ایم و تا زمانی که طرفین به این قرارداد ها احترام بگذارند، ما نیز به آن احترام می گذاریم.

تحریم ها نتوانست صنعت هواپیمایی ایران را زمین گیر کند

دبیرانجمن شرکت های هواپیمایی ایران هم که در این مراسم حضورداشت گفت: با وجود تحریم های ظالمانه، با تلاش و کوشش تمامی دست اندرکاران صنعت هوانوردی کشور، نه تنها این صنعت زمین گیر نشد بلکه تعداد هواپیماهای شرکت های هواپیمایی کشور از ۲۵ فروند هم اکنون به ۲۷۰ فروند رسیده است. « اسدی سامانی» افزود: جمهوری اسلامی ایران بر اساس سند چشم انداز ۱۴۰۴ باید به رتبه نخست حمل و نقل هوایی منطقه تبدیل شود، در حالی که به دلیل محدودیت های زیادی که داشتیم، رقبای کوچک ما در منطقه سرمایه گذاری زیادی در این صنعت کرده اند. اسدی سامانی گفت: در حالی که هواپیمایی جمهوری اسلامی زمانی رتبه نخست خاورمیانه و رتبه چهارم خطوط هوایی جهان را داشت، امروز نوسازی ناوگان هوایی این شرکت بسیار ضروری و اجتناب ناپذیر است. « در افق چشم انداز کشور نیازمند ۵۵۰ فروند هواپیما هستیم و هم اکنون در کشورمان ۱۵ شرکت هواپیمایی فعال هستند.» دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی ایران افزود: ایران کشور پهناوری است که در زمان حاضر ۵۴ فرودگاه عملیاتی دارد و براساس آمارهای موجود ۹۳ درصد مسافرت های هوایی و ۹۰ درصد پروازها در ۱۵ فرودگاه کشور انجام می شود. «هم اکنون ۱۰ درصد پروازها و هفت درصد مسافرت های هوایی در ۳۹ فرودگاه کشور انجام می شود که به علت ضعف ناوگان هوایی زیاد فعال نیستند اما انتظار داریم با ورود هواپیماهای جدید تمام فرودگاه های کشور بیش از پیش فعال شوند.»


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |