جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 70893 10:39 1396/07/22
ایران شرایط تولید عسل ارگانیک را ندارد/ سودجویان، صادرات عسل را فلج کردند

ایران شرایط تولید عسل ارگانیک را ندارد/ سودجویان، صادرات عسل را فلج کردند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ایران شرایط تولید عسل ارگانیک را ندارد/ سودجویان، صادرات عسل را فلج کردند

ایران شرایط تولید عسل ارگانیک را ندارد/ سودجویان، صادرات عسل را فلج کردند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایلنا نوشت: محسن موسویان، رئیس روابط عمومی اتحادیه سراسری زنبورداران ایران، در خصوص صادرات عسل اظهار کرد: عسل جزو محصولاتی است که در ادوار گذشته صادرات خوبی داشت اما متاسفانه در چند سال اخیر بنابر دلایلی مانند غیر استاندارد بودن عسل در کشور باعث ضعف در صادرات این محصول شده است.

وی افزود: بیشتر صادرات در بحث عسل به صورت فله‌ای صورت می‌گیرد که در کشور ترکیه نوع بسته‌بندی آن باب میل کشورهای اروپایی عوض می‌شود و بعد از طریق ترکیه به کشورهای دیگر صادر می‌شود. متاسفانه سودجویان توانستند عسل‌های صرفا تغذیه‌ای و غیر طبیعی ایران را به برخی کشورها صادر کنند که باعث از دست رفتن بازار ایران در این کشورها شد.

موسویان در ادامه تصریح کرد: مقصر اصلی مجموعه نهادهایی هستند که چنین عسل هایی را به عنوان عسل ایران به خارج از کشور صادر می‌کنند و باعث افت بازار و زیان می‌شوند.

وی در رابطه با عسل ارگانیک در ایران خاطر نشان کرد: عسل ارگانیک نیاز به شرایط خاص است و تولید این نوع عسل در ایران بسیار کم است. مناطقی که زنبور عسل در آن کوچ می‌کند نباید گل‌های آن مناطق سم‌پاشی شود اما متاسفانه در ایران موضوع سم‌پاشی در مزارع و باغات ما بسیار شدید است و این مسائل بحث ارگانیک بودن عسل را زیر سوال می‌برند.

موسویان افزود: اما در بحث عسل طبیعی ایران جز کشورهایی است که عسل خوبی دارد و دارای برند معتبری است. کشور ما در حال حاضر چهارمین کشور تولید کننده عسل در جهان است. از طرفی هم عسل تغذیه‌ای غیر طبیعی مرغوبی هم دارد اما شرایط کشور ما بحث ارگانیک را زیر سوال می‌برد.

وی با بیان اینکه شکر ارگانیک تنها یک لفظ است، تاکید کرد: شکری که به زنبورها به نام شکر ارگانیک داده می‌شود با وجود رنگ دانه هایی که برای سفید شدن آن به شکر افزوده می‌شود این محصول را از لیست محصولات ارگانیک خارج می‌کند و کسی که از این شکر استفاده می‌کند نمی‌تواند ادعای تولید عسل ارگانیک داشته باشد. اگر قرار باشد با استفاده از مکمل بحث ارگانیک بودن عسل را مطرح کنیم، کل طرح ارگانیک را زیر سوال می‌برد. عسل ارگانیک باید از گیاهان طبیعی باغات و کوه‌ها تولید شود که در کشور ما به خاطر سم‌‌پاشی بی‌رویه این امر امکان پذیر نیست.

موسویان در پایان عنوان کرد: در ایران هم تولید عسل ارگانیک وجود دارد اما بسیار کم و در حد ۴ درصد است. البته کارهایی انجام شده که امیدواریم قدم‌های بیشتر و موثرتری برداشته شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |